príslušné organizácie pouvažovať o vydaní medzinárodne platných noriem. Štáty združené v Medzinárodnom združení železničných modelárov Európy (MOROP) so sídlom v Berne pristúpili na rad noriem, ktoré sa stali záväznými pre všetky členské štáty, a to pre modelárov aj výrobcov. Do noriem sa zahrnulo prakticky všetko, čo má so železničným modelárstvom aspoň niečo spoločné. Či už sú to profily kolies, ochranné a vodiace pliešky na výhybkách, smer jazdy pri zvolenej polarite napätia, prípustné prúdy motorov, spôsoby napájania a i.
Normovacím procesom prešli aj koľaje, ich základné parametre, doplnky, zapojenie a činnosť. Základom každého koľajiska sú rovné a oblúkové koľaje. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach, aby vhodným skladaním bolo možné realizovať rôzne tvary koľajiska. Oblúkové koľaje sa môžu vyrábať v dvoch vyhotoveniach, s rôznymi polomermi oblúkov, aby pri dvojkoľajovej trati sa mohli zostaviť paralelné koľaje. Tie potrebujeme vtedy, ak chceme znázorniť dvojprúdovú dopravu. Pri konštrukcii a návrhu koľajového sortimentu sa má pamätať aj na to, že musí existovať možnosť zámeny rovnej koľaje napr. za križovatku alebo výhybku. Pri niektorých typoch to nie je možné, pretože oblúková koľaj má iný tvar (HO). Preto treba používať koľaje, ktoré sú zlomkami celej dĺžky rovnej koľaje normalizovaného typu. Takto vznikajú tzv. vyrovnávacie koľaje. Niektorí výrobcovia mali vo svojej produkcii koľajnice zhotovené z bieleho plecu s profilom U. Zachytené boli na páse z tvrdého papiera alebo termoplastu, ktorý imitoval podvaly. Neboli teda modelové. Spájali sa zasúvateľnými kolíkmi na obidvoch koncoch koľajníc.
Koľajových výrobkov pre modelové železnice zahrnutých v normách je nepreberné množstvo. Evidencia a stanovenie pravidiel, podľa ktorých sa riadi ich výroba však boli správnym krokom. Dnes by nám absencia noriem spôsobovala veľké problémy nielen pri práci s modelovou železnicou.
Autor: ji
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.