asi päťsto žiakov, z toho stodvadsať rómskych. V tejto škole sa žiadne rozdiely medzi deťmi nerobia. Či rómske alebo nerómske, každé má rovnaké práva.
Do väčšiny tried spolu chodia rómski i nerómski žiaci, a šesť tried je vytvorených z rómskych detí. Hodnotenie žiakov týchto tried je benevolentnejšie, pretože deti tu učivo preberajú pomalšie. Pedagógovia lepšou známkou deti motivujú. Riaditeľ si uvedomuje, že deti, ktoré majú záujem podieľať sa na aktivitách, učiť sa, a spolupracovať s učiteľom, ktorý chce, aby sa niečo naučili, nemusia chodiť do samostatných tried. "Nie vždy sa to darí, pretože deti, ktoré veľmi zaostávajú v učení, sme nútení dať do takejto triedy," hovorí riaditeľ školy Pavol Gubka. "Máme tu aj veľmi dobrých žiakov. Snažia sa v škole, chodia čisto upravení, pripravujú sa na vyučovanie. Nemajú problémy ani s kamarátmi," tvrdí riaditeľ P. Gubka.
Dieťa, ktoré má výchovné alebo vzdelávacie problémy, sa dostáva na okraj kolektívu. "No to sa môže stať i nerómskym deťom, ktoré takto do školy chodia tiež," konštatuje Ing. Pavol Gubka.
Riaditeľ školy ďalej uviedol, že väčšina rómskych detí je mimoriadne nadaných. Prirodzené je pre nich nadanie hudobné v tom sú neprekonateľné, a mnohé deti majú výtvarne nadanie. Veľa rómskych chlapcov zo Spišských Vlach patrí medzi dobrých futbalistov.
"Cieľom kooperácie rómskych a nerómskych žiakov je žiť spolu," hovorí riaditeľ Pavol Gubka.
Autor: Cyril DUNKA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.