Rastislav Soták, Medzilaborce
Prax ukázala, že štruktúra detských domovov orientovaná na internátne typy, je nevyhovujúca. Práve tento aspekt rozhodol aj o transformácii Detského domova sv. Nikolaja v Medzilaborciach, ktorého zriaďovateľom je Prešovská Pravoslávna eparchia. Tradičný internátny typ detského domova nahradil progresívny rodinný typ, v ktorom sa vytvoril efektívny systém, kde nové prostredie imituje život v prirodzenej rodine. Bolo by naivné sa domnievať, že novovzniknutá bunka explicitne nahradí rodinu v takej forme, v akej si ju predstavujeme v reálnom živote. Zámerom je čo najväčšmi sa priblížiť k normálnej a vitálne fungujúcej rodine, ktorá umožní telesnú a duchovnú existenciu, dá svojim členom pocit istoty, lásky, bezpečia.
Transformácia je postupný proces, ktorý rešpektuje neopakovateľnú individualitu dieťaťa, jeho špecifické potreby a záujmy. Práve preto neprebieha naraz, skokom, ale postupnými krokmi.
V súčasnosti boli v domove vytvorené dve samostatné rodiny s jedenástimi, resp. dvanástimi deťmi a štyrmi vychovávateľmi. Pri skladaní bunky sa prihliada na súrodenecké vzťahy. Každá bunka má
svoju gazdinú. V blízkom čase sa počíta s vytvorením ďalších troch rodín.
V čom tkvie čaro celého tohto procesu? Odpoveď nie je jednoduchá. Predovšetkým je tu priama zaangažovanosť detí na chode domácnosti, čiže "rodiny". Deti pomáhajú pri upratovaní, varení, praní, starajú sa o najbližšie okolie, samozrejme, všetko podľa individuálnych schopností a veku. Vychovávatelia vytvárajú atmosféru dôvery, spontánnosti a neformálnych vzťahov. Stávajú sa dôverníkmi a priateľmi detí, ale predovšetkým prirodzenými autoritami. Deti vedú k samostatnosti, zodpovednosti, uvedomelej disciplíne.
Silným atribútom je celková emocionalizácia v skupine, kde je potrebné dať deťom pocítiť láskavosť, dobrotu, toleranciu k ich správaniu, cíteniu a mysleniu. Dôležité totiž je, aby uverili vychovávateľom, diskutovali s nimi, cítili, že im môžu dôverovať, pretože oni ich majú radi.
Pred riaditeľkou a tímom pracovníkov stojí neľahká úloha. Spočíva v redukácii ústavnej služby, vytvorení zostavy výchovných pracovníkov s interpersonálnou schopnosťou komunikácie, empatiou a vysokými odbornými predpokladmi pre túto prácu. Rátať pritom treba aj s predsudkami časti blízkeho okolia, ktoré nie vždy chápe problémy detského domova a je nápomocné pri ich riešení. Transformácia je však jediná budúcnosť tohto domova, je lúčom nádeje pre každé dieťa, ktoré takto získa vysnívaný "ostrovček" svojej rodiny.
Autor: kl
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.