úradov, aby tu spoločne prerokovali a pripomienkovali zákon 416 o prechode kompetencií so štátnej správy na samosprávu. Zo záverov konferencie uverejnených i v médiách vyplynulo, že učitelia Košického kraja údajne nechcú byť zamestnancami obcí, ale mienia zostať "pod štátom" ako garantom kvality a úrovne výchovy a vzdelávania tak, ako je to v ostatných štátoch Európskej únie. Vzhľadom na to, že zákon o prechode kompetencií na obce a vyššie územné celky je už prijatý, zaujímalo nás, prečo sa učitelia rozhodli reagovať až teraz, a ktoré sú ich najväčšie výhrady, zosobnené v návrhoch zmien, ktoré vyhotovili na košickom pracovnom stretnutí.
Zástupcovia odborového zväzu pre Košický kraj i Košice mesto sa však o spomínanom stretnutí dozvedeli až od nás, vyjadrenie nám teda poskytnúť nevedeli. Napriek tomu, že iniciátorom konferencie mali byť údajne vedúci odborov školstva košických okresných úradov, keď sme oslovili jedného z nich, túto správu vyvrátil.
"Neviem o tom, a pravdepodobne vám to isté povedia i v ostatných okresoch," vyjadril sa vedúci odboru školstva, mládeže a telesnej kultúry v okrese Košice II Ing. Július Varga. "Podľa zákona o prechode kompetencií môžu školy od budúceho roku prejsť pod právnu subjektivitu, keď o to požiadajú. Ak tak neurobia, od 1. 7. 2002 automaticky prechádzajú pod právnu subjektivitu obcí. Na najbližšom mestskom zastupiteľstve v Košiciach sa má rozhodnúť, či mesto dá niečo z tejto kompetencie i mestským častiam, alebo nie. Teda nedá sa hovoriť o tom, že základné a materské školy nechcú ísť pod obce, keď je to už raz uzákonené. Stredné školstvo zo zákona prechádza pod VÚC. O spomínanej aktivite učiteľov neviem, v každom prípade nie je namieste, keď už je raz zákon vonku."
Július Varga predpokladá, že najväčšie námietky voči prechodu kompetencií môžu mať učitelia na dedinách, kde by sa zriaďovateľom školy stal starosta. V prípade, že by pedagogický proces riadil a nemusí mať na tento výkon spôsobilosť, obavy tamojších pedagógov môžu byť opodstatnené.
V meste Košice prechádzajú kompetencie pod magistrát a tím odborníkov vybratých z terajších vedúcich odborov školstva. Ten by mal základné a materské školstvo riadiť. V tom je najväčší rozdiel medzi školami v meste a obci. Metodika, ktorú doteraz garantovala vláda, sa zmení práve prechodom kompetencií na obec. Je otázne, či bude mať starosta metodiku na financovanie. Za kvalitu výuky už zodpovedá riaditeľ školy. Práve on prijíma a prepúšťa pedagógov a starosta môže prijať a prepustiť riaditeľa.
Potvrdila nám to aj Ingrid Gamčíková, zástupkyňa na ZŠ Polianska v Košiciach, jedna z pedagógov, ktorí sa minulotýždňového stretnutia zúčastnili. "Áno, išlo výlučne len o interné pracovné stretnutie za účelom pripomienkovania prijatého zákona č. 416, keďže sa počíta s jeho novelizáciou. Aj sám minister školstva Milan Ftáčnik pripustil, že zákon ešte treba 'učesať', aby prechod pod samosprávy tak nebolel. V prijatom stanovisku navrhujeme väčšie právomoci riaditeľom a podobne," uzavrela Ingrid Gamčíková, ktorá je súčasne predsedníčka rady odborov za Košice I.
Spomínané návrhy zmien a doplnkov plánujú iniciátori konferencie v Košiciach zaslať Ministerstvu školstva SR, Ministerstvu vnútra SR, NR SR a OZ pracovníkov školstva a vedy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.