na podklade poškodenia mozgu dominantnej hemisféry (hemisféra je polovica veľkého mozgu, prípadne mozočku), najčastejšie pri náhlych cievnych mozgových príhodách, nádoroch a úrazoch, pri zápaloch mozgu a mozgových blán.
Z logopedického hľadiska sa zameriame predovšetkým na tri typy afázie a to na: motorickú, senzorickú a totálnu.
Motorická afázia: Ide o stratu naučenej schopnosti hovoriť, to znamená užívať reč. Postihnutá osoba síce počuje všetky zvuky i zvuky ľudskej reči, nerozpráva však jednotlivé slová a preto nepoznáva ich obsah. Je to stav, ako keby preňho bola neznáma reč. Hovoríme o získanej poruche poznávacej funkcie v oblasti sluchovej. I keď postihnutý môže spontánne hovoriť, hovorí značne skomoleno. Nemá sluchovú kontrolu vlastnej reči a nepozná preto ani chyby pri rozprávaní.
Reedukácia reči: Reedukácia predstavuje špeciálne pedagogické metódy, ktoré rozvíjajú, prípadne napravujú porušené funkcie a činnosti analyzátora (analyzátor je výkonná fyziologická jednotka skladajúca sa zo zmyslového orgánu, dostredivého nervu v ústrednej časti v kôre veľkého mozgu...) a to s ohľadom na celú osobnosť postihnutého. Pri motorickej afázii sa začína metódou všeobecného odtlmenia vplyvov na rečový mechanizmu. Úlohou tejto metódy je obnoviť plynulosť reči. Prvou fázou je opakovanie slov a viet s pomocou príslušníka rodiny. Opakovanie musí byť pomalé, spevavé a pretiahnuté. Na obnovu rytmicko-melodickej štruktúry používame spev. Pri analýze obrázku používame metódu nedokončených viet, napríklad: Popoludní budeme... Počas sedenia na vyvolanie emocionálnej atmosféry zaraďujeme hudbu, zábavné hry, obrázky, ktoré sa stávajú pohnútkou k aktívnemu prejavu reči, slov, piesní a podobne.
Úlohou ďalšieho štádia je reedukácia aktívnej reči najskôr celých viet, potom sériovej reči a neskôr celých viet. Pripomenúť treba tichý hlasový prejav, spomalené tempo reči, prácu s textom, zápisy do zošita atď. Významným krokom v reedukácii je významovo-sluchový popud slovies. Ako materiál slúžia známe piesne, básne, riekanky, ktoré sú zakončené vynechaným slovesom a postihnutý ho musí vhodne zvoliť a doplniť, napríklad: Po nábreží koník (beží). Široký jarček bystrá vodička (napoj) že milá môjho koníčka a podobne.
Poslednou fázou je práca so situačnými obrázkami, aktivizujúca hľadanie už známych slov a tvorbu viet, ktoré sú sprevádzané písaním a čítaním a ich doplňujúcimi obmenenými zneniami. Pozornosť treba venovať odstraňovaniu agramatizmu (agramatizmus je neschopnosť tvoriť gramaticky správne tvary, skloňovať a časovať, systematicky skladať slová do viet a podobne). Dôležitou metódou tohto druhu afázie je metóda rozhovoru a rečových hier.
Senzorická afázia sa vyznačuje ťažkosťami s artikuláciou, prípadne neschopnosťou artikulovať, čím sa narúša výslovnosť slov, viet, celého slovného prejavu. Postihnutý nedokáže aktívne ovládať reč. Uňho je charakterizovaná aj porucha fonematického sluchu, ktorý spôsobuje defekt akustického pochopenia slova, napríklad buk - puk, bitka - nitka, brat - hrad a podobne.
Reč je bez gramatickej formy. Narušená je ústna vyjadrovacia reč, čítanie, písanie, ústne počítanie, narušené sú aj rytmy atď.
Reedukácia senzorickej afázie je založená na procese zvukovej analýzy s cieľom obnoviť porozumenie reči. Realizujeme ju tak, že pozornosť postihnutého sa snažíme odviesť od reči na iné druhy činnosti, najmä neslovného charakteru: prácu s číslami, kreslenie podľa predlohy i na výzvu, hru s kockami atď.
V druhej fáze reedukácie učíme postihnutú osobu počúvať reč, najprv v kontexte, až potom v jednotlivých slovách. V slovách, vetách, textoch si pomáhame primeraným obrázkom. Ďalej pokračujeme rozkladom vypočutého textu na jednotlivé časti. Postihnutý má za úlohu - i keď jednoduchou formou - povedať obsah. Reedukácia pochopenia reči je od prvej chvíle sprevádzaná reedukáciou písania a čítania.
Afázia úplná (totálna) vzniká na základe rozsiahlejšej poruchy v oblasti spánkového laloku a je sprevádzaná stratou všetkých výkonov reči. Postihnutý ani nerozumie, ani sám nemôže hovoriť (rozprávať). Niekedy zostáva jedine schopnosť opisovať. Pokiaľ zostávajú nejaké zbytky reči, sú to zlomky skôr naučených pesničiek a podobne. Ide o poruchu najväčšej rečovej funkcie, kedy trpí i chápanie slovných obsahov i tvorenia rečových celkov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.