Korzár logo Korzár

Poruchy reči pri cievnych ochoreniach mozgu

Pri cievnych ochoreniach mozgu - popri poruchách hybnosti, ktoré sprevádzajú tieto ochorenia - je často aj porucha reči. Ide o afáziu, ktorá vzniká

na podklade poškodenia mozgu dominantnej hemisféry (hemisféra je polovica veľkého mozgu, prípadne mozočku), najčastejšie pri náhlych cievnych mozgových príhodách, nádoroch a úrazoch, pri zápaloch mozgu a mozgových blán.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z logopedického hľadiska sa zameriame predovšetkým na tri typy afázie a to na: motorickú, senzorickú a totálnu.

Motorická afázia: Ide o stratu naučenej schopnosti hovoriť, to znamená užívať reč. Postihnutá osoba síce počuje všetky zvuky i zvuky ľudskej reči, nerozpráva však jednotlivé slová a preto nepoznáva ich obsah. Je to stav, ako keby preňho bola neznáma reč. Hovoríme o získanej poruche poznávacej funkcie v oblasti sluchovej. I keď postihnutý môže spontánne hovoriť, hovorí značne skomoleno. Nemá sluchovú kontrolu vlastnej reči a nepozná preto ani chyby pri rozprávaní.

SkryťVypnúť reklamu

Reedukácia reči: Reedukácia predstavuje špeciálne pedagogické metódy, ktoré rozvíjajú, prípadne napravujú porušené funkcie a činnosti analyzátora (analyzátor je výkonná fyziologická jednotka skladajúca sa zo zmyslového orgánu, dostredivého nervu v ústrednej časti v kôre veľkého mozgu...) a to s ohľadom na celú osobnosť postihnutého. Pri motorickej afázii sa začína metódou všeobecného odtlmenia vplyvov na rečový mechanizmu. Úlohou tejto metódy je obnoviť plynulosť reči. Prvou fázou je opakovanie slov a viet s pomocou príslušníka rodiny. Opakovanie musí byť pomalé, spevavé a pretiahnuté. Na obnovu rytmicko-melodickej štruktúry používame spev. Pri analýze obrázku používame metódu nedokončených viet, napríklad: Popoludní budeme... Počas sedenia na vyvolanie emocionálnej atmosféry zaraďujeme hudbu, zábavné hry, obrázky, ktoré sa stávajú pohnútkou k aktívnemu prejavu reči, slov, piesní a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Úlohou ďalšieho štádia je reedukácia aktívnej reči najskôr celých viet, potom sériovej reči a neskôr celých viet. Pripomenúť treba tichý hlasový prejav, spomalené tempo reči, prácu s textom, zápisy do zošita atď. Významným krokom v reedukácii je významovo-sluchový popud slovies. Ako materiál slúžia známe piesne, básne, riekanky, ktoré sú zakončené vynechaným slovesom a postihnutý ho musí vhodne zvoliť a doplniť, napríklad: Po nábreží koník (beží). Široký jarček bystrá vodička (napoj) že milá môjho koníčka a podobne.

Poslednou fázou je práca so situačnými obrázkami, aktivizujúca hľadanie už známych slov a tvorbu viet, ktoré sú sprevádzané písaním a čítaním a ich doplňujúcimi obmenenými zneniami. Pozornosť treba venovať odstraňovaniu agramatizmu (agramatizmus je neschopnosť tvoriť gramaticky správne tvary, skloňovať a časovať, systematicky skladať slová do viet a podobne). Dôležitou metódou tohto druhu afázie je metóda rozhovoru a rečových hier.

SkryťVypnúť reklamu

Senzorická afázia sa vyznačuje ťažkosťami s artikuláciou, prípadne neschopnosťou artikulovať, čím sa narúša výslovnosť slov, viet, celého slovného prejavu. Postihnutý nedokáže aktívne ovládať reč. Uňho je charakterizovaná aj porucha fonematického sluchu, ktorý spôsobuje defekt akustického pochopenia slova, napríklad buk - puk, bitka - nitka, brat - hrad a podobne.

Reč je bez gramatickej formy. Narušená je ústna vyjadrovacia reč, čítanie, písanie, ústne počítanie, narušené sú aj rytmy atď.

Reedukácia senzorickej afázie je založená na procese zvukovej analýzy s cieľom obnoviť porozumenie reči. Realizujeme ju tak, že pozornosť postihnutého sa snažíme odviesť od reči na iné druhy činnosti, najmä neslovného charakteru: prácu s číslami, kreslenie podľa predlohy i na výzvu, hru s kockami atď.

V druhej fáze reedukácie učíme postihnutú osobu počúvať reč, najprv v kontexte, až potom v jednotlivých slovách. V slovách, vetách, textoch si pomáhame primeraným obrázkom. Ďalej pokračujeme rozkladom vypočutého textu na jednotlivé časti. Postihnutý má za úlohu - i keď jednoduchou formou - povedať obsah. Reedukácia pochopenia reči je od prvej chvíle sprevádzaná reedukáciou písania a čítania.

Afázia úplná (totálna) vzniká na základe rozsiahlejšej poruchy v oblasti spánkového laloku a je sprevádzaná stratou všetkých výkonov reči. Postihnutý ani nerozumie, ani sám nemôže hovoriť (rozprávať). Niekedy zostáva jedine schopnosť opisovať. Pokiaľ zostávajú nejaké zbytky reči, sú to zlomky skôr naučených pesničiek a podobne. Ide o poruchu najväčšej rečovej funkcie, kedy trpí i chápanie slovných obsahov i tvorenia rečových celkov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 256
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 049
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 820
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 878
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 704
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 323
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 061
  1. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  2. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  5. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  6. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  7. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  8. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 237
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 153
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 914
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 891
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 902
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 958
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 845
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 702
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  2. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  5. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  6. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  7. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  8. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 237
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 153
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 914
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 891
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 902
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 958
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 845
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 702
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu