Korzár logo Korzár
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Životné prostredie chce tunel popod Sorošku, dopraváci radšej rozšírenie cesty

Rožňava - Najväčšou brzdou rozvoja východného Slovenska a prílevu zahraničných investícií je nedostatočne rozvinutá dopravná infraštruktúra. Východu

chýba diaľnica, prípadne rýchlostná komunikácia, ktorá by ho spájala so západom krajiny, ako aj s európskymi dopravnými koridormi a diaľničnými sieťami okolitých štátov, odznelo na nedávno uskutočnenej medzinárodnej konferencii o možnostiach a problémoch rozvoja horného Gemera. Podľa odborníkov je v súčasnosti na Slovensku až 300 kilometrov ciest s prekročenou intenzitou dopravy a pokiaľ sa tento problém nebude riešiť, ich počet sa v priebehu 5 rokov zdvojnásobí. Financovanie rozvoja cestnej siete najviac zaostáva za reálnymi potrebami predovšetkým v takzvanom južnom koridore v úseku komunikácie I/50 medzi Zvolenom a Košicami. Podľa predstaviteľov ministerstva dopravy a Slovenskej správy ciest sa vo výhľadových plánoch nepočíta na tejto trase označenej ako R2 s výstavbou diaľnice, ale s vybudovaním rýchlostnej komunikácie. Takéto riešenie predstavuje mäkšie technické parametre ako v prípade diaľnice a bude lacnejšie i rýchlejšie, pričom budovanie rýchlostnej cesty možno realizovať po etapách s financiami z európskych bánk. Kľúčovým na trase R2 však ostáva prekonanie horského prechodu Soroška, ktorý patrí medzi najnehodovejšie a najkritickejšie cestné úseky v SR. V súčasnosti sú spracované tri varianty jeho dopravného riešenia, a to rozšírenie cesty o jeden jazdný pruh do svahu, vysunutie komunikácie na pilóty alebo vyrazenie tunela. Názory rezortov dopravy a životného prostredia sa na ich realizáciu však rôznia. Zatiaľ čo životné prostredie presadzuje ako najekologickejšie riešenie výhradne tunel, dopraváci uprednostňujú v prvej etape rozšírenie cesty a tunelovú variantu odsúvajú až na neskôr. Odhady nákladov na prvú variantu počítajú s investíciou takmer 800 miliónov korún, na druhú predstavujú 2,3 miliardy a tretiu 5,6 miliárd korún. Podľa predstaviteľov rezortu dopravy by lacnejšie rozšírenie komunikácie bolo okamžitým riešením, životné prostredie sa mu ale bráni kvôli vážnym zásahom do prísne chráneného prírodného územia. Jediným reálnym riešením je v súčasnosti improvizovaná a sporadická obnova povrchu vozovky v závislosti na finančných prostriedkoch. Posledná sa uskutočnila v lete tohto roku v podobe opravy povrchu cesty a natiahnutia nového asfaltového koberca v najkritickejších úsekoch, v celkovej dĺžke jedného kilometra. Išlo o investíciu za 4 milióny korún. Obnova celej Sorošky, dlhej viac ako 7 kilometrov, by stála okolo 30 miliónov, na čo však nemá SSC prostriedky. Dlhodobá priemerná hustota premávky na Soroške sa podľa pozorovaní pohybuje okolo 4,4 tisíc vozidiel denne, s výrazným podielom nákladnej dopravy. V období rokov 1990 až 2001 sa podľa záznamov dopravného inšpektorátu v Rožňave stalo na horskom prechode 763 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 12 osôb. Od roku 1960 má však Soroška na svedomí vyše 1200 havárií, tri desiatky mŕtvych a priame škody za niekoľko desiatok miliónov korún.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Bývanie v meste predlžuje život
  6. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Aká je chémia vôní
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Aká je chémia vôní
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 974
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 18 188
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 599
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 085
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 414
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 240
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 858
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 575
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop