chýba diaľnica, prípadne rýchlostná komunikácia, ktorá by ho spájala so západom krajiny, ako aj s európskymi dopravnými koridormi a diaľničnými sieťami okolitých štátov, odznelo na nedávno uskutočnenej medzinárodnej konferencii o možnostiach a problémoch rozvoja horného Gemera. Podľa odborníkov je v súčasnosti na Slovensku až 300 kilometrov ciest s prekročenou intenzitou dopravy a pokiaľ sa tento problém nebude riešiť, ich počet sa v priebehu 5 rokov zdvojnásobí. Financovanie rozvoja cestnej siete najviac zaostáva za reálnymi potrebami predovšetkým v takzvanom južnom koridore v úseku komunikácie I/50 medzi Zvolenom a Košicami. Podľa predstaviteľov ministerstva dopravy a Slovenskej správy ciest sa vo výhľadových plánoch nepočíta na tejto trase označenej ako R2 s výstavbou diaľnice, ale s vybudovaním rýchlostnej komunikácie. Takéto riešenie predstavuje mäkšie technické parametre ako v prípade diaľnice a bude lacnejšie i rýchlejšie, pričom budovanie rýchlostnej cesty možno realizovať po etapách s financiami z európskych bánk. Kľúčovým na trase R2 však ostáva prekonanie horského prechodu Soroška, ktorý patrí medzi najnehodovejšie a najkritickejšie cestné úseky v SR. V súčasnosti sú spracované tri varianty jeho dopravného riešenia, a to rozšírenie cesty o jeden jazdný pruh do svahu, vysunutie komunikácie na pilóty alebo vyrazenie tunela. Názory rezortov dopravy a životného prostredia sa na ich realizáciu však rôznia. Zatiaľ čo životné prostredie presadzuje ako najekologickejšie riešenie výhradne tunel, dopraváci uprednostňujú v prvej etape rozšírenie cesty a tunelovú variantu odsúvajú až na neskôr. Odhady nákladov na prvú variantu počítajú s investíciou takmer 800 miliónov korún, na druhú predstavujú 2,3 miliardy a tretiu 5,6 miliárd korún. Podľa predstaviteľov rezortu dopravy by lacnejšie rozšírenie komunikácie bolo okamžitým riešením, životné prostredie sa mu ale bráni kvôli vážnym zásahom do prísne chráneného prírodného územia. Jediným reálnym riešením je v súčasnosti improvizovaná a sporadická obnova povrchu vozovky v závislosti na finančných prostriedkoch. Posledná sa uskutočnila v lete tohto roku v podobe opravy povrchu cesty a natiahnutia nového asfaltového koberca v najkritickejších úsekoch, v celkovej dĺžke jedného kilometra. Išlo o investíciu za 4 milióny korún. Obnova celej Sorošky, dlhej viac ako 7 kilometrov, by stála okolo 30 miliónov, na čo však nemá SSC prostriedky. Dlhodobá priemerná hustota premávky na Soroške sa podľa pozorovaní pohybuje okolo 4,4 tisíc vozidiel denne, s výrazným podielom nákladnej dopravy. V období rokov 1990 až 2001 sa podľa záznamov dopravného inšpektorátu v Rožňave stalo na horskom prechode 763 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 12 osôb. Od roku 1960 má však Soroška na svedomí vyše 1200 havárií, tri desiatky mŕtvych a priame škody za niekoľko desiatok miliónov korún.
Autor: zub
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.