existenciu Zákona číslo 287 z roku 1994 zbierky, o ochrane prírody a krajiny. Ten v podstate znemožňuje akékoľvek budovanie nových zariadení, vlekov a lanoviek, čo zjednodušene povedané konzervuje súčastný stav a v podstate bráni ďalšiemu rozvoju služieb a v konečnom dôsledku i rozvoju cestovného ruchu na území Vysokých Tatier
Na nedávnom stretnutí novinárov so zástupcami médií na Štrbskom Plese vyšiel so zaujímavou informáciou pracovník Štátnych lesov (ŠL) TANAP-u Ing. Marián Šturcel. Podľa jeho slov, Ministerstvo životného prostredia (MŽP) pripravuje novelu "nešťastného" zákona číslo 287/94. "K prvému zneniu sme sa dostali pokútnou cestou. Ak by novela prešla v parlamente, mal by sa spracovať nový program starostlivosti o TANAP," uviedol M. Šturcel. Podľa neho je 51 percent národného parku v piatok ochrannom stupni chybou. "Mali by sme sa pozrieť, či naozaj až 51 percent spĺňa tieto kritériá," doplnil ochranár.
Väčšina národných parkov na Slovensku má v piatom stupni ochrany iba 20 percent územia, Poloniny dokonca iba 8 percent. Novela by mala byť podľa M. Šturcela bližšie k pravde. Na slová pracovníka TANAP-u ostro zareagoval primátor Vysokých Tatier, Gabriel Ondrovič. Uviedol, že novela problematického zákona môže byť ešte prísnejšia, ako terajšia. Zároveň si neodpustil otázku smerom k vedeniu TANAP-u. "Pýtam sa, kto navrhoval zónovanie. Snáď nechcete tvrdiť, že ho pripravovali ľudia v Bratislave. Čo robí TANAP, aby piaty stupeň ochranného pásma išiel dolu? My ostatní bojujeme, ale o vás som nepočul, že by ste niečo proti tomu robili," podráždene konštatoval primátor.
M. Šturcel upresnil, že pri normálnom legislatívnom procese, teda pri medzi rezortnom pripomienkovaní, by sa mali ŠL TANAP-u k zákonu dostať. "Oficiálne sme však zatiaľ neboli oslovení. Nevylučujem, že nás môže tento parlament znova dobehnúť, ako sa to stalo v roku 1994, kedy sa až dodatočne, na poslednej schôdzi parlamentu prijímal doteraz platný zákon," konštatoval ochranár.
Podľa slov G. Ondroviča, viaceré subjekty a taktiež samotné mesto Vysoké Tatry už na MŽP smerovalo niekoľko pripomienok k zákonu, no doteraz sa nimi nikto z kompetentných nezaoberal. "Pokiaľ to zostane v ochranárskych rukách, mám vážnu obavu z toho, zákon bude ešte tvrdší," dodal prvý muž mesta.
Ján Gavalier, šéf združenia lanoviek a vlekov na Slovensku Lavex vyslovil názor, že o tomto zákone by mala byť vyvolaná celonárodná diskusia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.