inovovaný rad ľahkých úžitkových vozidiel Trafic, ktorý teraz prichádza aj na náš trh. Nový Trafic - vyvinutý v spolupráci s firmou Opel - nahrádza doterajší model, ktorý sa vyrábal od roku 1980 a ktorého sa predalo vyše 930 000 kusov.
Trafic sa zatiaľ vyrába v skriňovej verzii (van) a ako presklené alebo polopresklené kombi, v budúcom roku príde na trh aj valník a mikrobus. I keď ide o úžitkové vozidlo, má Trafic sviežy ba dynamický dizajn a vyznačuje sa mnohými takými bezpečnostnými a komfortnými prvkami, s ktorými sme sa doteraz stretávali len na osobných vozidlách. Veľa pozornosti venovali konštruktéri ergonomickému riešeniu ovládacích prvkov i celkovému usporiadaniu "pracoviska" vodiča - veď ten často strávi za volantom úžitkového vozidla celú pracovnú dobu, takže by mal mať aspoň také pohodlie, aké má vodič osobného auta. Trafic sa vyrába na podvozku s dvomi rôznymi rázvormi (3098 mm a 3498 mm). Van s kratším podvozkom má úžitkový priestor dĺžky 241 cm a objemu 5 m3, do predĺženej verzie možno naložiť náklad objemu až 5,9 m3. Verzie kombi môžu byť vystrojené dvomi až deviatimi sedadlami. K nám sa zatiaľ dováža len van s krátkym rázvorom, kombi sa na našom trhu objaví v budúcom roku.
Na pohon nového Traficu sú k dispozícii tri motory. Moderný turbodieselový motor zdvihového objemu 1,9 litra, vystrojený vstrekovacím systémom common rail, sa dodáva v dvoch výkonových verziách (60 kW a 74 kW). Priemerná spotreba týchto motorov je len 7,4 l/100 km (van) resp. 7,7 l/100 km (kombi), takže s plnou nádržou (90 litrov) je dojazd vanu vyše 1200 km. Tí, ktorí si chcú s Traficom zajazdiť takpovediac športovejšie, si môžu objednať dvojlitrový 16-ventilový motor výkonu 88 kW, ktorý sa montuje aj do vozidiel Scénic, Laguna a Espace (k nám sa nedováža Trafic s týmto motorom). Najslabší z trojice motorov je kombinovaný s päťstupňovou prevodovkou, oba výkonnejšie motory s dodávajú v kombinácii s novou šesťstupňovou prevodovkou (odvodenou od prevodovky modelu Laguna). Trafic je vystrojený kotúčovými brzdami na všetkých kolesách, pričom do sériového výstroja patrí antiblokovací systém a systém elektronického rozdeľovania brzdiacej sily. Do sériového bezpečnostného výstroja patrí aj airbag vodiča a opierky hlavy na všetkých sedadlách, zapríplatok môže byť vozidlo vystrojené aj airbagom pre spolujazdca a bočnými airbagmi. K pohodliu vodiča prispieva výškovo prestaviteľné sedadlo, osovo prestaviteľný volant a napokon i posilňovač riadenia. V interiéri je množstvo odkladacích priestorov, vhodných aj na uloženie dokumentov a nápojov. Radiaca páka je umiestnená na strednej konzole a nie na podlahe, čo uľahčuje prechod medzi sedadlami do nákladného priestoru. Dno ložného priestoru je vystrojené úchytmi na bezpečné upevnenie nákladu. Na želanie môže byť Trafic vystrojený aj klimatizačným zariadením, druhými bočnými posuvnými dverami (na ľavej strane), tachografom, vyhrievateľným sedadlom vodiča, kvalitným autorádiom, navigačným systémom a ďalšími prvkami, zvyšujúcimi úžitkové vlastnosti a spríjemňujúcimi vodičovi prácu. Pre zaujímavosť možno uviesť, že Trafic sa montuje v závode koncernu General Motors v britskom Lutone.
Renault Trafic je príkladom toho, že aj ľahké úžitkové vozidlá sa môžu vyznačovať moderným a sympatickým dizajnom, vysokou mierou bezpečnosti, dobrými jazdnými vlastnosťami a pohodlným interiérom.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.