čase sa začínalo s prevádzkou rýchlikov z Viedne do Krakova. Rýchlikom trvala cesta s ôsmimi zastávkami sedem hodín. Na týchto strojoch bolo zaujímavé to, že ako prvé v Európe mali usporiadané dvojkolesie systémom 2'B1', ktoré sa nazývalo Atlantic. Lokomotívy mali veľký kotol, ktorý dodával paru dvojitému parnému stroju s plochými šupátkami. Hnacie a spriahnuté kolesá mali priemer 1 960 mm. Spolu s na ten čas bohatým a moderným vybavením umožňovali rýchlosť 90 km/h. ČSD pri svojom vzniku v roku 1918 získali pätnásť lokomotív tejto rady a vykonalo sa ich preznačenie na radu 274.0. Vzhľadom na ďalšie určenie sa postupne sústreďovali v Břeclavi. Jazdili medzi Ostravou, Břeclavou a Bratislavou a prirodzene zaisťovali rýchlikovú dopravu. Neskôr sa nahradili výbornými lokomotívami rady 387.0, ale na staré a dobré "dvasedemštyrky" sa spomínalo len v dobrých súvislostiach.
Břeclav zohrala svoju úlohu aj pri prevádzke rýchlikových lokomotív rady 375.0. V počiatkoch ČSD bolitotiž zaradené na trať medzi Břeclavou a vtedajšou Moravskou Ostravou. Vyrábali sa v rokoch 1911 - 1916 v Prvej českomoravskej továrni na stroje v Libni a v továrni Breifeld, Daněk a spo. v Slaném. Impozantne pôsobil vysoký a široký skriňový kotol, ktorý prechádzal svojou ležatou časťou dopredu v tvare kužeľa. Pre tento vzhľad si lokomotíva čoskoro vyslúžila prezývku "Hrbáč". Rošť v kúrenisku mal plochu 5 m2, parný stroj bol štvorvalcový združený. Hnacie a spriahnuté kolesá mali priemer 2 100 mm. Vpredu bol jediný behúň, vzadu dvojnápravový otočný podvozok. Pri skúškach dosahovali lokomotívy indikovaný výkon 1 350 kW (1 800 koní) pri rýchlosti 100 km/h, pri rýchlosti 70 km/h to bolo 1 260 kW (1 680 koní). V parku ČDS ich bolo 35. Premávali na tratiach Praha - Bratislava a Praha - Přerov. V tridsiatych rokoch sa začalo s ich odmieňaním, ale využívali sa až do roku 1954. Ak má niekto záujem lokomotívu rady 375.007 vyrobenú v roku 1911 Prvou českomoravskou továrňou na stroje v Libni (dnes ČKD) na vlastné oči vidieť, má možnosť. Na obdiv návštevníkom je dnes vystavená v Technickom múzeu v Prahe.
Lokomotívy rady 274.0 a 375.0 znamenali pre železnice vo svojom období veľa. I dnes sa na nich celkom nezabudlo. Zvečnili sa v podobe modelov, aby pripomínali majstrovstvo konštruktérov železničných vozidiel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.