Doteraz chýbali peniaze...
"Pokúšali sme sa získať prostriedky z eurofondov, to sa nám však nepodarilo. Peniaze sme totiž nemali, tak ako mesto, či dopravný podnik. Vyzeralo to tak, ako by sme prešľapovali na mieste," hovorí poslanec mestského zastupiteľstva a predseda komisie dopravy Magistrátu Ing. Ján Šarák.
Nakoľko snahy otcov integrovanej dopravy získať na realizáciu systému čípových kariet zlyhávali, Ing. Šarák požiadal poslankyňu NR SR Katarínu Čižmárikovú, aby pomohla. Každý poslanec totiž mohol pri schvaľovaní budúcoročného rozpočtu navrhnúť vzhľadom na poznanie daného regiónu, kde by sa 10 miliónov prisluchajúcich na poslanca NR SR najlepšie uplatnilo.
"Integrovaný dopravný systém je súčasťou akčného plánu vlády. V Košiciach máme dostatočný náskok v riešení pred ostatnými mestami v rámci Slovenska, ktorý by sme mali využiť. Som rád, že pri štvrtkovom schvaľovaní poslanci NR SR návrh akceptovali. Košice teda dostali do svojho rozpočtu na kapitálové výdavky pre dopravný podnik účelovo viazaných 10 miliónov korún. Tieto prostriedky by mali byť použité na nákup technológie bezkontaktných čípových kariet," poznamenal Ing. Šarák, pričom sa pokúsil vyvrátiť názor niektorých Košičanov, ktorým sa táto myšlienka nepozdáva.
"Napísal mi čitateľ vášho denníka, ktorý s úsmevom skonštatoval, že má pocit, že kopírujeme Bratislavu. Poukázal na možné problémy, no ja som si vedomý, že technológia, ktorú chceme vybudovať je v záujme cestujúcej verejnosti. Aj vzhľadom k jej jednoduchosti, rýchlosti je to to najlepšie, čo sme mohli využiť. Chceme nájsť cestu priblíženia sa k ľuďom, aby nemali nejaké predsudky, že predtým stačilo štiknúť lístok a mali po probléme," vraví predseda komisie dopravy a upresňuje, že systém bezkontaktných čípových kariet sprehľadní a podstatne skvalitní aj štatistiku. Práve tá bude v budúcnosti veľmi dôležitá pri prerozdeľovaní finančných prostriedkov, či už zo stany mesta, alebo vyššieho územného celku.
"Je to východisko na to, aby sme nezaspali dobu. Nový systém musí v prvom rade rešpektovať potreby občana, tak v rýchlosti, ako v jednoduchosti. Samozrejme nemožno obísť ani ľudí, či inštitúcie, ktoré budú dávať dotácie do verejnej hromadnej dopravy, aby vedeli, že sú to dobre vynaložené peniaze. Až v treťom stupni by technológie mali slúžiť samotným dopravcom."
Budovanie systému však so sebou prinesie ešte nemálo problémov, veď 10 miliónov zďaleka nestačí.
"Nemôžeme prísť do nejakej firmy nakúpiť technológiu, čípové karty a povedať, ľudia trápte sa. Najprv musíme vypracovať štúdiu, ktorá by mala pojednávať o všetkých možných úskaliach. Až keď tá bude prijatá, môžeme začať konať. Predbežný výpočet, ktorý bol urobený dopravným podnikom pred dvoma rokmi hovorí o tom, že celá technológia by mala stáť asi 43 miliónov korún. Sú to však mimoriadne požiadavky, ktoré sa na dopravu kladú, preto chcem zdôrazniť, že ani koruna nebude dávaná z peňazí dopravného podniku, peňazí občanov, či úrovne mesta. Aby sa to neprenieslo do zvýšenia cestovného. Skôr pôjde o skladbu peňazí z eurofondov, prípadne subjektov, ktoré majú záujem na skvalitnení dopravy a vedeli by prispeť," dozvedeli sme sa od Ing. Šaráka.
Ako povedal, pre realizátorov projektu je obrovskou motiváciou, aby, keď už majú časť peňazí, našli ďaľšie prostriedky.
"Máme za cieľ, aby sme stihli systém vybudovať, čím skôr. Celá technológia má zmysel, keď ňou bude pokryté celé mesto. Ak to už aj nepôjde naraz, prvú polovicu by sme radi urobili v priebehu budúceho roka."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.