Korzár logo Korzár
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Na budúci rok zavedie DPMK čípové bezkontaktné karty

Košice - V košickom integrovanom systéme už niekoľko rokov modelujú jeho tvorcovia svoje predstavy ohľadne zavedenia čípových bezkontaktných kariet.

Doteraz chýbali peniaze...

"Pokúšali sme sa získať prostriedky z eurofondov, to sa nám však nepodarilo. Peniaze sme totiž nemali, tak ako mesto, či dopravný podnik. Vyzeralo to tak, ako by sme prešľapovali na mieste," hovorí poslanec mestského zastupiteľstva a predseda komisie dopravy Magistrátu Ing. Ján Šarák.

Nakoľko snahy otcov integrovanej dopravy získať na realizáciu systému čípových kariet zlyhávali, Ing. Šarák požiadal poslankyňu NR SR Katarínu Čižmárikovú, aby pomohla. Každý poslanec totiž mohol pri schvaľovaní budúcoročného rozpočtu navrhnúť vzhľadom na poznanie daného regiónu, kde by sa 10 miliónov prisluchajúcich na poslanca NR SR najlepšie uplatnilo.

"Integrovaný dopravný systém je súčasťou akčného plánu vlády. V Košiciach máme dostatočný náskok v riešení pred ostatnými mestami v rámci Slovenska, ktorý by sme mali využiť. Som rád, že pri štvrtkovom schvaľovaní poslanci NR SR návrh akceptovali. Košice teda dostali do svojho rozpočtu na kapitálové výdavky pre dopravný podnik účelovo viazaných 10 miliónov korún. Tieto prostriedky by mali byť použité na nákup technológie bezkontaktných čípových kariet," poznamenal Ing. Šarák, pričom sa pokúsil vyvrátiť názor niektorých Košičanov, ktorým sa táto myšlienka nepozdáva.

"Napísal mi čitateľ vášho denníka, ktorý s úsmevom skonštatoval, že má pocit, že kopírujeme Bratislavu. Poukázal na možné problémy, no ja som si vedomý, že technológia, ktorú chceme vybudovať je v záujme cestujúcej verejnosti. Aj vzhľadom k jej jednoduchosti, rýchlosti je to to najlepšie, čo sme mohli využiť. Chceme nájsť cestu priblíženia sa k ľuďom, aby nemali nejaké predsudky, že predtým stačilo štiknúť lístok a mali po probléme," vraví predseda komisie dopravy a upresňuje, že systém bezkontaktných čípových kariet sprehľadní a podstatne skvalitní aj štatistiku. Práve tá bude v budúcnosti veľmi dôležitá pri prerozdeľovaní finančných prostriedkov, či už zo stany mesta, alebo vyššieho územného celku.

"Je to východisko na to, aby sme nezaspali dobu. Nový systém musí v prvom rade rešpektovať potreby občana, tak v rýchlosti, ako v jednoduchosti. Samozrejme nemožno obísť ani ľudí, či inštitúcie, ktoré budú dávať dotácie do verejnej hromadnej dopravy, aby vedeli, že sú to dobre vynaložené peniaze. Až v treťom stupni by technológie mali slúžiť samotným dopravcom."

Budovanie systému však so sebou prinesie ešte nemálo problémov, veď 10 miliónov zďaleka nestačí.

"Nemôžeme prísť do nejakej firmy nakúpiť technológiu, čípové karty a povedať, ľudia trápte sa. Najprv musíme vypracovať štúdiu, ktorá by mala pojednávať o všetkých možných úskaliach. Až keď tá bude prijatá, môžeme začať konať. Predbežný výpočet, ktorý bol urobený dopravným podnikom pred dvoma rokmi hovorí o tom, že celá technológia by mala stáť asi 43 miliónov korún. Sú to však mimoriadne požiadavky, ktoré sa na dopravu kladú, preto chcem zdôrazniť, že ani koruna nebude dávaná z peňazí dopravného podniku, peňazí občanov, či úrovne mesta. Aby sa to neprenieslo do zvýšenia cestovného. Skôr pôjde o skladbu peňazí z eurofondov, prípadne subjektov, ktoré majú záujem na skvalitnení dopravy a vedeli by prispeť," dozvedeli sme sa od Ing. Šaráka.

Ako povedal, pre realizátorov projektu je obrovskou motiváciou, aby, keď už majú časť peňazí, našli ďaľšie prostriedky.

"Máme za cieľ, aby sme stihli systém vybudovať, čím skôr. Celá technológia má zmysel, keď ňou bude pokryté celé mesto. Ak to už aj nepôjde naraz, prvú polovicu by sme radi urobili v priebehu budúceho roka."

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 446
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 963
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 066
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 995
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 495
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 428
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 062
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 763
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 522
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Jazdenie na nákladných vlakoch nie je romantika

Amin Palma skáče na vlaky v Mexiku aj v Čadci.

Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.
 Presvedčí Kristen Stewart v úlohe princeznej Diany?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop