(občas sa ich v sále rozvaľovalo vskutku iba desať). Premiér totiž vyjadril svoju okamžitú pripravenosť k novelizácii volebného zákona do NR SR tak, aby voliči "presne vedeli, kto ich v parlamente zastupuje". Inak povedané - avizoval zmenu súčasného pomerného systému na väčšinový.
Reakcie sa dostavili obratom - hneď v pondelok Dzurindovu provokačnú úvahu odmietli KDH, SMK i ďalší. Špekuláciu preto premiér upresnil; zmena nebude na programe v tomto volebnom období, ale až v nasledujúcom. Čiže napokon nič nového, veď "odstránenie straníckych kandidátnych listín a zavedenie bezprostrednej väzby medzi voličmi a ich konkrétnym poslancom" sa sľubuje, pre ďalšie volebné obdobie, už v zakladajúcom dokumente SDKÚ, Generálnej línii.
Zdesenie bolo teda zbytočné, bezprostredná revízia volebných pravidiel do NR SR nehrozí. Hoci by sa, paradoxne, aj celkom zišla; koalícia totiž síce čiastočne opravila deformácie "Mečiarovej" novely z júna °98, ale veľmi nedôsledne. Iba jeden príklad, v aktuálnych súvislostiach najvýkričnejší: V zmysle nálezu ÚS SR majú súkromné elektronické médiá ROVNAKÉ PRÁVO podieľať sa na volebnej kampani, ako médiá verejnoprávne. Paragraf o pravidlách ich pôsobenia však v zákone o voľbách do NR SR naďalej chýba presne tak, ako chýba aj v zákone o iných voľbách, o ktorých práve dnes nemôžeme písať.
K rozsiahlejšej novelizácii zákona, ktorú navrhovali už v roku 1999 niektorí pravicoví poslanci, a teraz v septembri opätovne skúšali Orosz s Kresákom, nebola "politická vôľa". Tú v sebe našli iba SDKÚ, SDĽ a DS, čo je pochopiteľne málo. A teraz pointa: Posledné dva týždne vydali úchvatné svedectvo, kto všetko tu búril a zúril a penil nad "vylúčením elektronických médií z kampane". Jasné, nebudeme menovať - je moratórium...
Iná vec, ako veľmi žiaduce vylepšenia súčasného systému, je terajšie Dzurindovo strašenie. A toto - prípadný prechod z pomerného na väčšinový systém - treba ako tému výrazne odlíšiť. A vystríhať; s rovnakými úmyslami sa totiž netaja ani nové strany, Smer a ANO. Sám Fico už dvakrát podhodil do parlamentu akési svoje iniciatívy, zatiaľ zamietnuté. K nim treba pripočítať HZDS, ktorému by väčšinová voľba vyhovovala najviac. A v druhom rade ešte SMK; dôvody, vzhľadom na moratórium, zase vynecháme... Takže pointa druhá, tentoraz vážnejšia: Po septembrových voľbách sa môžeme ocitnúť, vzhľadom na potenciál týchto strán, z ničoho nič zoči-voči najradikálnejšej zmene politického systému na Slovensku od novembra °89.
Veru tak, šlo by o omnoho hlbší zásah, ako boli všetky doterajšie ústavné zmeny dohromady, vrátane priamej voľby prezidenta. To vyplýva zo samotnej podstaty rozdielov medzi systémom pomernej voľby, ktorého určujúcim princípom je reprezentatívnosť rozloženia politických síl, a systémom voľby väčšinovej, ktorého ústrednou ideou je zjednodušenie zostavovania vlády a zabezpečenie jej vyššej funkčnosti. Oba tieto volebné systémy, resp. aj tretí, kombinovaný (časť poslancov volená na straníckych kandidátkach ako doteraz, časť v jednomandátových obvodoch), sú úplne legitímne, približne rovnako rozšírené vo svete a každý z nich má svoje prednosti a slabiny. Výstražný je však Dzurindov signál kvôli dvom momentom: Po prvé, nikde sa takýto radikálny zvrat neudial bez dlhodobej verejnej diskusie. Po druhé preto, lebo súčasný pomerný systém je špeciálne pre Slovensko, z hľadiska vývojového štádia tunajšej demokracie, JEDNOZNAČNE LEPŠÍ.
Že prečo, je námet na osobitnú úvahu. Ako úvod do diskusie, ktorá na Slovensku ešte spí, len povedzme, že je absolútne stupídnou a ničím nepodloženou poverou tvrdenie, že "poslanci budú chodiť do roboty" poctivejšie vtedy, ak voliči "budú presne vedieť, kto ich v NR SR zastupuje" (Dzurinda). Chybná je celá premisa; vo väčšinovom systéme, kde v jednomandátovom obvode stačí na víťazstvo aj 20-30 percent hlasov ZÚČASTNENÝCH voličov (teda niekedy aj 10 percent zapísaných), tí zvyšní, ktorých kandidáti prepadli, môžu víťaza zvysoka osrať. Jednoducho ich nezaujíma. Ďalej a predovšetkým: Ak "poslanec nechodí do roboty" a pod., vybaviť si to ním môže v pohode aj politická strana. Proste ho na kandidátku viac nepostaví - netreba meniť systém. A tak ďalej...
Je pekné od Dzurindu (na rozdiel od Fica a Ruska), že chce pre takúto zmenu získať najprv politický mandát. Mal by však aj vedieť serióznejšie, nielen populistickými táraninami, vysvetliť, čo takýto zásah voličovi a Slovensku prinesie. Zatiaľ sme nepočuli...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.