vzdelávaní sa pripravuje i jedno miesto pre asistenta učiteľa pre rómske deti v materských i základných školách," povedal PaedDr. Vladimír Klein vedúci odboru školstva, mládeže a telesnej kultúry na OÚ v Spišskej Novej Vsi. Projekt Matka a dieťa prispieva k socializácii rómskych detí, matiek a rodín. Matka je v rómskej rodine dominantná a vďaka projektu môže ovplyvniť spôsob života. Deti sú lepšie pripravené na nástup do školy, a po skončení základnej školy majú väčšiu šancu uplatniť sa na učňovských školách alebo trhu práce, pretože je predpoklad, že získajú kvalitnejšie vzdelanie. Tým, že funkcia asistenta bude inštitucionalizovaná, bude možné rómskych asistentov zamestnávať ako pomocných pedagógov na plné úväzky. "Zatiaľ to riešime cez tretí sektor, projekty Phare, projekty Škola dokorán a Sándora Máraya, ktorí pomáhajú finančne zabezpečiť mzdy pre týchto asistentov. Vďaka Škole dokorán a Sándorovi Márayovi budeme na budúci rok môcť rozšíriť rómskych asistentov do ďalších škôl," dodal V. Klein.
Skončením projektu Matka a dieťa končí i podpora holandského zriaďovateľa projektu. Podľa slov Vladimíra Kleina sa budú uchádzať o projekty cez Phare a MOS, bude teda potrebné získať šikovných projektových manažérov a písať, písať, písať...
Prvá materská škôlka pre rómske deti a matky vznikla v roku 1996 v Rudňanoch. Po rekonštrukcii bytu pri terajšej špeciálnej škole v tejto obci začal projekt nazvaný Matka a dieťa. O rok neskôr zradili druhé oddelenie v Hrabušiciach a v priebehu rokov 2000-2001 pribudli takéto materské škôlky v Bystranoch, Krompachoch a v Arnutovciach. Dominantnú úlohu majú v tomto projekte rómske matky. Pomáhajú učiteľkám v škole hlavne prekonávať jazykovú bariéru, no i sami sa vzdelávajú. Sociálna pracovníčka ich učí vychovávať deti, šiť, pliesť, vyšívať, hospodáriť s peniazmi, čistiacimi prostriedkami, dodržiavať základy hygieny, viesť domácnosť. "Zúčastňujú sa i vyučovacieho procesu, a keď sa vyskytne problém môžu ho hneď vyriešiť. Starajú sa v škôlke nielen o svoje deti, no pomáhajú i s ostatnými. Vďaka nim je práca s rómskymi deťmi jednoduchšia. Deti postupne prekonávajú jazykovú bariéru, rýchlejšie pochopia, čo od nich učiteľky chcú," hovorí Jolana Gazdurová, predsedníčka občianskeho združenia Zariadenia pre rómske matky a deti v Rudňanoch. Do projektu sa dobrovoľne prihlásili rómske mamičky, ktorým záleží na vývoji ich dieťaťa. Žiadne špeciálne kritériá spĺňať nemuseli. Podľa slov J. Gazdurovej by bolo ideálne, keby so svojim dieťaťom do projektu prišli všetky mamičky. Zatiaľ sa ich v ňom pracovalo päťdesiatpäť. "Veľa mladých Rómov vníma tento projekt ako najúspešnejší z tých, ktoré sa zaoberajú vzdelávaním Rómov v predškolskom veku," povedal Peter Pollák z klubu Savore. Vzdelanie je v rómskom spoločenstve na poslednom mieste. Motivované matky privedú svoje deti. Základom úspechu je spolupráca s deťmi i rodičmi. "Rómsky muž je veľmi žiarlivý a impulzívny. Svoju ženu chce mať doma, a tak sme narážali na odpor púšťať ich do škôlok. Sociálni pracovníci však chodia do osád a presviedčajú ľudí o užitočnosti vzdelania ako takého. Len tak môžeme uspieť a tento projekt je dôkazom toho, že sa to dá" dodal P. Pollák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.