Korzár logo Korzár

Chýba garancia cien plynu, staré autobusy SAD prestavovať nebude

Košice - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) plánuje v budúcom roku začať s projektom plynofikácie autobusov. Toto rozhodnutie vyjadril jeho riaditeľ

Igor Reiprich po nedávnej konferencii venovanej tejto téme. V rámci projektu by mala byť v polovici roka 2002 postavená plniaca stanica na plyn. Dovtedy DPMK prestaví dva autobusy na pohon stlačeným zemným plynom. Košice by sa tak zaradili k ďalším štyrom mestám na Slovensku, kde už autobusy na plyn jazdia. Ide o Bratislavu, Michalovce, Zvolen a Nitru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náklady na prestavbu jedného autobusu vrátane jeho generálnej opravy dosahujú približne 3,5 mil. Sk, pričom nákup nového vozidla vyjde podľa Reipricha na 6 až 7 mil. Sk. Prevádzkové náklady sa používaním plynu znižujú o jednu tretinu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nám povedal riaditeľ, Slovensko má veľké rezervy vo využívaní plynu ako pohonnej hmoty pre autobusy, veď napríklad vo Viedni jazdí na plyn 250 autobusov.

Podľa vedúceho prevádzky cestnej dopravy DPMK Ing. Jána Melichara je však všetko otázkou peňazí.

"Nové naftové motory spĺňajú všetky kritéria ochrany životného prostredia. Nikto zatiaľ negarantuje ceny plynu, preto aj otázka hospodárnosti, či návratnosti vložených investícií je nanajvýš sporná. Stále sa hovorí o ekonomizácii dopravy, štát by mal jednoznačne deklarovať ceny plynu na ďaľšie roky. Len prestavba starého autobusu na plynový pohon by stála 400 tisíc a to ešte nerátam sumu za generálnu opravu," hovorí Ing. Melichar, ktorý si myslí čosi iné ako riaditeľ DPMK.

Bývalý člen predstavenstva DPMK Ing. Pavel Titl navrhoval plynofikovať autobusy MHD už v roku 1997, no vtedy boli všetky jeho snahy zmarené. Ing. Titl poukazoval na skutočnosť, že táto forma hospodárenia by bola lacnejšia, pričom poukazoval na skutočnosť, že aj taxíky chodia na plyn.

SkryťVypnúť reklamu

"Zrejme objavili teplú vodu, veď som im to navrhoval pred niekoľkými rokmi. Vtedy sa poukazovalo na to, že je výhodnejšie nakupovať nové autobusy. Záver bol taký, že sa rozhodlo, aby Dopravný podnik nerobil pokusy s plynofikovaním autobusov," povedal nám Ing. Titl.

Ani Slovenská autobusová doprava (SAD) zatiaľ neprevádzkuje žiaden plynofikovaný autobus.

"Tento program zatiaľ nie je rozbehnutý, aj keď sa plynárne snažia presvedčiť nás o ekonomickosti tohto kroku. Najväčším problémom je plnička, ktorej výstavba pohltí veľa peňazí. V Košiciach pribudne zatiaľ len jedna a je otázkou, či bude na mieste pre nás prístupnom a výhodnom. Chodiť niekde dopĺňať palivo totiž zvyšuje počet najazdených kilometrov a bolo by luxusom budovať plničku pre DPMK a SAD zvlášť," hovorí dopravný námestník SAD Ing. Ján Štofančík a dodáva, že plynofikovať v priemere 12-ročné autobusy je nezmyslom.

SkryťVypnúť reklamu

"Rám by jednoducho neuniesol, keby sme ho zaťažovali bombami. Je lepšie uvažovať s nákupom nových autobusov, pri prestavbe autobusov, by sme ich museli navyše generálkovať. Ďaľšou vecou je, ako by sme vyčíslili návratnosť, nikto nám nezaručí, ako dlho bude môcť síce zreparovaný, ale predsa len starý autobus premávať."

Technický námestník SAD Ján Sendrei má na vec podobný názor.

"Staré autobusy sa plynofikovať neoplatí, a kde máme návratnosť, koľko by sme pri stúpajúcich cenách plynu ušetrili? Tým by sa mal zaoberať dopravný podnik," uzavrel J. Sendrei.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 767
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 808
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 244
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 965
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 767
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 808
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 244
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 965
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu