Igor Reiprich po nedávnej konferencii venovanej tejto téme. V rámci projektu by mala byť v polovici roka 2002 postavená plniaca stanica na plyn. Dovtedy DPMK prestaví dva autobusy na pohon stlačeným zemným plynom. Košice by sa tak zaradili k ďalším štyrom mestám na Slovensku, kde už autobusy na plyn jazdia. Ide o Bratislavu, Michalovce, Zvolen a Nitru.
Náklady na prestavbu jedného autobusu vrátane jeho generálnej opravy dosahujú približne 3,5 mil. Sk, pričom nákup nového vozidla vyjde podľa Reipricha na 6 až 7 mil. Sk. Prevádzkové náklady sa používaním plynu znižujú o jednu tretinu.
Ako nám povedal riaditeľ, Slovensko má veľké rezervy vo využívaní plynu ako pohonnej hmoty pre autobusy, veď napríklad vo Viedni jazdí na plyn 250 autobusov.
Podľa vedúceho prevádzky cestnej dopravy DPMK Ing. Jána Melichara je však všetko otázkou peňazí.
"Nové naftové motory spĺňajú všetky kritéria ochrany životného prostredia. Nikto zatiaľ negarantuje ceny plynu, preto aj otázka hospodárnosti, či návratnosti vložených investícií je nanajvýš sporná. Stále sa hovorí o ekonomizácii dopravy, štát by mal jednoznačne deklarovať ceny plynu na ďaľšie roky. Len prestavba starého autobusu na plynový pohon by stála 400 tisíc a to ešte nerátam sumu za generálnu opravu," hovorí Ing. Melichar, ktorý si myslí čosi iné ako riaditeľ DPMK.
Bývalý člen predstavenstva DPMK Ing. Pavel Titl navrhoval plynofikovať autobusy MHD už v roku 1997, no vtedy boli všetky jeho snahy zmarené. Ing. Titl poukazoval na skutočnosť, že táto forma hospodárenia by bola lacnejšia, pričom poukazoval na skutočnosť, že aj taxíky chodia na plyn.
"Zrejme objavili teplú vodu, veď som im to navrhoval pred niekoľkými rokmi. Vtedy sa poukazovalo na to, že je výhodnejšie nakupovať nové autobusy. Záver bol taký, že sa rozhodlo, aby Dopravný podnik nerobil pokusy s plynofikovaním autobusov," povedal nám Ing. Titl.
Ani Slovenská autobusová doprava (SAD) zatiaľ neprevádzkuje žiaden plynofikovaný autobus.
"Tento program zatiaľ nie je rozbehnutý, aj keď sa plynárne snažia presvedčiť nás o ekonomickosti tohto kroku. Najväčším problémom je plnička, ktorej výstavba pohltí veľa peňazí. V Košiciach pribudne zatiaľ len jedna a je otázkou, či bude na mieste pre nás prístupnom a výhodnom. Chodiť niekde dopĺňať palivo totiž zvyšuje počet najazdených kilometrov a bolo by luxusom budovať plničku pre DPMK a SAD zvlášť," hovorí dopravný námestník SAD Ing. Ján Štofančík a dodáva, že plynofikovať v priemere 12-ročné autobusy je nezmyslom.
"Rám by jednoducho neuniesol, keby sme ho zaťažovali bombami. Je lepšie uvažovať s nákupom nových autobusov, pri prestavbe autobusov, by sme ich museli navyše generálkovať. Ďaľšou vecou je, ako by sme vyčíslili návratnosť, nikto nám nezaručí, ako dlho bude môcť síce zreparovaný, ale predsa len starý autobus premávať."
Technický námestník SAD Ján Sendrei má na vec podobný názor.
"Staré autobusy sa plynofikovať neoplatí, a kde máme návratnosť, koľko by sme pri stúpajúcich cenách plynu ušetrili? Tým by sa mal zaoberať dopravný podnik," uzavrel J. Sendrei.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.