Andy Warhol: symbol, legenda, politický artefakt?
Nedávno sa prostredníctvom vyhlásenia košických predstaviteľov politickej formácie ANO verejnosť dozvedela o vidine jedného z ich predvolebných projektov nazvaného Andy Warhol ako symbol Slovenska. Bolo to práve v čase, keď U. S. Steel v Košiciach odovzdávali ako dar Múzeu moderného umenia Andyho Warhola (MMUAW) v Medzilaborciach sedem diel protfólia tohto svetoznámeho umelca Ladies And Gentlemen. Niektoré médiá si vyhlásenia košických "anoistov" poplietli s gestom U. S. Steel a dokonca odmietli prísť na inauguráciu diel. Následné dementovanie, že MMUAW v Medzilaborciach nevie o žiadnom iluzívnom projekte Andy Warhol ako symbol Slovenska a na ničom podobnom neparticipuje, už nestihlo presvedčiť o apolitickosti inaugurácie a písomné dementovanie "kačice" prezidentom Spoločnosti Andyho Warhola a riaditeľkou MMUAW sa zrejme dodnes zohrieva v šuflíku istej tlačovej agentúry, ktorá ju verejne pustila.
O čo vlastne išlo? Andy Warhol je stále cenným "artefaktom" pre zviditeľňovanie sa toho ktorého jedinca alebo subjektu. ANO (neviem, čí to je konkrétny nápad) to samozrejme tiež zaujalo. Projekt Andy Warhol ako symbol Slovenska aj keď je ireálny a nemá žiadnu logickú podstatu, môže zviditeľniť formáciu, ale otázne zostáva, v akej logickej rovine. Na mysli treba mať aj nasledujúce faktory.
Andy Warhol je značka, ktorá je chránená Americkým úradom pre autorské práva. Nezabúdajme, že Warhol ničím nesymbolizuje Slovensko. V skutočnosti je symbolom "konzumného" umenia pop-artu veľkomesta. Ak poviete v New Yorku meno Andy, nehľadiac na to, že tam môže žiť 300 tisíc mužov s týmto menom, každý si vybaví meno Andy Warhol. Američania sú na neho hrdí a stal sa symbolom ich pop-kultúry a biznis-artu vôbec. Andy Warhol nikdy nebol Slovák, ale Rusín gréckokatolíckeho vierovyznania (v tomto prípade by Rusínska obroda v Prešove mohla poďakovať ANO za "medvediu službu"). O jeho pôvode máme stopercentné autentické dôkazy a slovakizácia pôvodu Warhola už niekedy hraničí s primitivizmom. Picasso napriek tomu, že slávu mu dal Paríž, nikdy neprestal byť Španielom. Slovensko dalo Warholovi viac "kopancov" ako slávy. Ak máme hovoriť o symbole Slovenska, skúsme to cez fujaru...
Zriadiť nové Múzeum Andyho Warhola v Košiciach sú nepremyslené ambície a čudujem sa poslancovi VÚC v Prešove Dr. Savčákovi, ktorý sa tam dostal za okres Medzilaborce ako člen ANO, že napriek tomu, že jeho volebný "rajón" nemá okrem Warhola nič pozoruhodnejšie, vie o neférovosti projektu, ale nič nepodnikne. Posledné vyjadrenia šéfa formácie ANO pána Ruska, že to už nebude Andy Warhol ako symbol Slovenska, ale Andy Warhol ako legenda Slovenska ma núti uvažovať o istej patológii prístupu k tejto problematike. Aká legenda Slovenska? Tou by mohol byť Štúr, Tiso, Štefánik, Dubček, kardinál Tomko, Mečiar, Hammel, Šmeral, Husák, Nagy... každý by sa dal istým pohľadom (či už pozitívnym alebo nie) zdôvodniť. Ale Warhol?
Nuž teda Silvester je predo dverami, prvý apríl ďaleko a takéto žarty nás môžu znovu iba poznamenať syndrómom megalománie a nadutosti. Mimochodom, Andy Warhol v Medzilaborciach s autorom projektu ANO s istým pánom architektom svoje nepríjemné skúsenosti už má a to ešte do "revolúcie". Stačí sa opýtať zodpovedných (v tom čase Dr. Turok, Ing. Jalč, pán Protivňák) na rekonštrukciu bývalej pošty pre MMUAW. Aké "kocoviny" sa pri zrode múzea v Medzilaborciach vyrábali, ktoré mali istú dohru až u orgánov činných v trestnoprávnom konaní. Pri spomienke na atypické prístupy istej atypickej firmy s názvom podobného znenia všetkým, čo stáli pri zrode MMUAW ešte aj teraz "dupkom" vlasy na hlave vstávajú.
Apropo, nenavrhneme Andyho Warhola za prezidenta Slovenska? Alebo "Humenčana" Paula Newmana, ktorého rodičia sú skutočnými Slovákmi? Veď srandy nikdy nie je dosť.
Dr. Michal Bycko, člen Amerického biografického inštitútu pre umenie, kultúru a výchovu, kurátor MMUAW
Autor: ren
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.