Šariša na Spiš cez Branisko," vyhlásil predseda vlády potom, čo si prezrel stavbu. Skúšobná prevádzka tunela bude podľa Dzurindových slov spustená 1. júla 2002.
Mikuláš Dzurinda prešiel včera tunel s celkovou dĺžkou 5 019 metrov v sprievode zástupcov realizátorov stavby, úradníkov a médií. Nechýbali minister dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPaT) Jozef Macejko, prednosta Krajského úradu v Prešove Jozef Polačko, či prednosta Okresného úradu v Prešove Milan Benč a generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Matonok.
V strede tunela premiér skontroloval betónovú vozovku, na margo ktorej skonštatoval, že je kvalitná a rovná. Betón namiesto asfaltu použili z bezpečnostných dôvodov. „Je reálny predpoklad, že k siedmemu januáru začne finále," tvrdí Mikuláš Dzurinda. To bude pozostávať z inštalácie technologických zariadení, napojení tunela na západnú trasu diaľnice D1 pri obci Beharovce a z dokončenia 300-metrového úseku na vjazd do tunela z východnej strany pri Širokom. Od júla bude podľa neho spustená skúšobná prevádzka, počas ktorej sa bude tunel monitorovať. Plná prevádzka začne až po vylúčení všetkých prípadných nedostatkov.
Diaľnica D1, ktorej časťou je aj tunel Branisko, je súčasťou medzinárodnej európskej cesty E 50. Tá spája Francúzsko s Ukrajinou cez Nemecko, Českú republiku a Slovensko. Prekopaný masív Branisko prestane byť brzdou tohto európskeho tranzitu. Podľa premiéra Dzurindu bude otvorenie tunela významným krokom k rozvoju regiónu východného Slovenska. Dobudovanie diaľničnej siete na Slovensku je podľa neho prioritou, ktorá prinesie zvýšenie prílevu zahraničného kapitálu do jednotlivých regiónov. V uplynulom roku bolo podľa Dzurindových informácií na výstavbu diaľnic v SR preinvestovaných 9,2 miliardy korún, z toho viac ako 2 miliardy práve na Branisko. „Do roku 2002 plánujeme na výstavbu diaľnic rozpočtovo aj ináč preinvestovať 10,6 miliardy korún," tvrdí premiér. „Potešilo ma, keď som sa od nižších riaditeľov dozvedel, že za posledné dva roky na tejto stavbe nechýbali peniaze," uviedol. Pred tunelom ho týmto komplimentom poctil riaditeľ Hydrostavu Miroslav Babiar. Na stretnutí s médiami padla otázka, čo s robotníkmi, ktorí stavbu realizujú po jej dokončení. Premiér vyjadril presvedčenie, že na Slovensku bude práca na diaľnicach pokračovať ešte minimálne desať rokov.
Bezpečnosť v tuneli je podľa riaditeľa sekcie cestnej infraštruktúry MDPaT Petra Bareka na základe reflexie z iných európskych stavieb podobného charakteru. „Bude to jeden z prvých tunelov, ktorý bude vyhovovať najnovším normám," tvrdí. Vstup do tunela podľa bude na oboch stranách zabezpečovať inteligentný dopravný systém, ktorý by mal zo vstupu do tunela vylúčiť vozidlá, u ktorých je predpoklad, že by mohli jeho priechodnosť skomplikovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.