Väčšina jazdí autom
Podľa prieskumu, ktorý vykonal Spolkový štatistický úrad, používa väčšina občanov Nemecka na cestu do a z práce osobné auto. V roku 1991 sa autom do práce vozilo 57% Nemcov, v roku 2000 to bolo už 64%. Tento vzrast bol pritom spôsobený výhradne nárastom používania áut vo východnej časti krajiny (teda v bývalej NDR), zatiaľ čo podiel "západných" Nemcov, používajúcich auto na cestu do práce, sa v podstate už roky nemení. Z tých, ktorí cestujú autom, 95% šoféruje vlastné auto, ostatní sa vezú ako cestujúci. Používanie auta rastie aj zo vzdialenosťou pracoviska od bydliska. Ak je táto vzdialenosť viac ako 10 kilometrov, cestuje autom do práce až 82% pracujúcich. Počet používateľov áut prevyšuje priemernú hodnotu aj v menších mestečkách a obciach, teda tam, kde je málo rozvinutá alebo vôbec neexistuje verejná doprava. Napríklad v mestách s počtom obyvateľov do 10000 jazdí autom do práce 72% pracujúcich.
Avantissimo je Avant superlatívov
Viete, aký je tretí stupeň - teda superlatív - slova Avant? Ak nie, firma Audi vám to prezradí - je to Avantissimo. Toto slovo bolo vytvorené podobne, ako sa od hudobných termínov forte a piano vytvorili "superlatívne" termíny fortissimo a pianissimo. Keďže firma Audi tvrdí svojím reklamným sloganom, že krásne kombi sa nazývajú Avant, to najkrajšie kombi dostalo názvo Avantissimo.
Avantissimo je zatiaľ len koncepčná štúdia, predstavujúca víziu vysokovýkonného kombi luxusnej triedy, ktoré sa v budúcnosti možno bude sériovo vyrábať ako jedna z karosárskych verzií nového typového radu A8. Avantissimo už tak trochu poodhaľuje dizajnérske a technické prvky, ktoré sa zrejme uplatnia na novej á-osmičke. Kombi Avantissimo sa vyznačuje dynamickými športovými líniami, pričom výrazný optický prvok tvoria mohutné kolesá. Prednej časti dominuje nárazníkom horizontálne rozdelená typická firemná maska a dvojité bixenónové svetlomety, prekryté hladkým krycím sklom. Svetlomety sú zaujímavé tým, že žiarovky svietia zvislo nahor, a to na samotné reflektory (teda zrkadlá), ktoré sa pri zapnutí svetlometov pootočia o 45o tak, aby sa nahor smerujúce svetelné lúče odrážali pred vozidlo. Pri vypnutých svetlometoch sú reflektory vo vodorovnej polohe a zakrývajú otvory, cez ktoré svietia žiarovky. Toto technické riešenie umožňuje - vhodným pootáčaním reflektorov - meniť rozloženie svetelného toku tak, aby vodič lepšie videl do zatáčky. Veľké zadné dvere sa dajú elektrohydraulickým mechanizmom, ktorý sa ovláda vysielačom diaľkového ovládania, plynulke otvárať až po maximálny uhol otvorenia 70o. Pod dnom batožinového priestoru, ktoré možno elektricky vysúvať dozadu až o 460 mm, sa nachádza elektricky vysúvateľná zásuvka objemu 70 litrov (vysúva sa spolu so zadným nárazníkom). Na streche sú veľké sklenené panely s plynule meniteľnou priesvitnosťou i fotovoltaické články, ktoré premieňajú slnečné svetlo na elektrickú energiu. Výkon týchto článkov postačuje na pohon ventilátora, ktorý aspoň trochu ochladzuje interiér vozidla zaparkovaného na slnečnej páľave. Každý cestujúci si môže regulovať priesvitnosť toho panelu, ktorý je nad jeho sedadlom. Vozidlo nie je vystrojené klasickými slnečnými clonami, pretože vodič môže podľa potreby meniť priesvitnosť hornej časti predného skla a zabrániť tak svojmu oslneniu. Karoséria je zhotovená z hliníka a je - podobne ako u sériových modelov A2 a A8 - upevnená na priestorovom nosnom hliníkovom ráme. Kombi je dlhé 506 cm, široké 191 cm a vysoké 143 cm. Aj hlavné časti podvozku sú zväčša zhotovené z hliníka, pričom predné kolesá sú zavesené na štvorprvkových závesoch, vzadu sa použili lichobežníkové závesy. Vozidlo je vystrojené systémom vzduchového pruženia s plynulo regulovateľnými tlmičmi. Vodič si môže zvoliť jeden z troch režimov činnosti pružiaceho systému, ktoré sú označené Automatik, Sport a Komfort. V automatickom režime sa v závislosti na rýchlosti jazdy mení nie len tuhosť pruženia a tlmenia, ale ja svetlá výška vozidla. Vozidlo je vystrojené systémom ESP najnovšej generácie, hydraulickým brzdovým asistentom a elektrohydraulickou parkovacou brzdou. Tá sa uvádza do činnosti stlačením tlačidla a automaticky sa uvoľní pri rozjazde vozidla. Na špeciálnych 22-palcových ráfikoch sú namontované pneumatiky Michelin PAX, ktoré aj po úplnom úniku vzduchu umožňujú prejsť ešte vzdialenosť do 200 km (rýchlosťou najviac 80 km/h). Vo vozidle preto nie je rezervné koleso. Na pohon kombi Avantissimo slúži 4,2-litrový vidlicový osemvalec, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Takúto koncepciu pohonnej jednotky používa Audi s úspechom aj v automobilovom športe - príkladom môže byť Audi R8, ktoré zvíťazilo v 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Motor má maximálny výkon vyše 316 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 600 Nm. Krútiaci moment motora sa na všetky kolesá prenáša prostredníctvom novej šesťstupňovej automatickej prevodovky, vystrojenej aj sekvenčným radením (páčkami pod volantom). V luxusnom interiéri sú štyri samostatné sedadlá, na tvarovaní ktorých badať vplyv bytových architektov. Všetky sedadlá sa dajú elektricky prestavovať, pričom zadné možno pozdĺžne prestavovať o 110 mm. V krajnej prednej polohe zadných sedadiel možno ich operadlo sklopiť o 19o. Výškovo sa dajú prestavovať aj všetky lakťové opierky. Na uvoľnenie chrbtových svalov pri dlhých jazdách slúži masážne zariadenie, integrované do operadiel všetkých sedadiel. Luxusnú atmosféru interiéru dotvára svetlá koža a tmavé drevo. Na stred
Už blízka budúcnosť ukáže, ktoré z prvkov uplatnených na nádhernej štúdii Avantissimo sa uplatnia aj v inovovanom typovom rade A8.
Predstavia Hummer H2
Už o niekoľko dní - 3.januára 2002 - bude mať na medzinárodnom autosalóne v Los Angeles svetovú premiéru nový Hummer H2. Toto vozidlo, už teraz prezývané "baby Hummer" (teda detský Hummer), je v podstate sériovou verziou koncepčného vozidla, ktoré koncern General Motors predstavil na autosalóne v Detroite v roku 2000. Hummer H2 je "civilizovanejším" vozidlom než terajší Hummer, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre potreby armády a ktorého civilná verzia sa bude na´dalej vyrábať pod označením H1. Zatiaľ čo Hummer H1 je skutočne mimoriadne exkluzívnym vozidlom, ktoré oslovuje len veľmi úzku klientelu - tí ktorí si ho kupujú už vraj majú v priemere šesť áut - je Hummer H2 určený aj pre mladších, dobre situovaných zákazníkov. Vozidlo poskytuje väčšie pohodlie a má lepšie jazdné vlastnosti na bežnej ceste než "veľký" Hummer, ktorého prirodzenejším "pracovným" prostredím je predsa len terén. Há-dvojka je už konštruovaná takpovediac pre každodenné bežné používanie, pričom v teréne má v podstate rovnaké vlastnosti ako model H1. Vozidlo sa dokáže bez problémov brodiť vodnými tokmi hĺbky až 50 cm a prekoná terénne stupne či skaly vysoké až 40 cm. Karoséria vozidla je uložená na rebrinovom ráme, ktorého niektoré časti sú zhotovené modernou technológiou hydroformingu. Predné kolesá sú odpružené skrutnými tyčami, vzadu sú vinuté pružiny. Na želanie môže byť zadná náprava vystrojená vzduchovým pružením, ktoré je doplnené o systém udržiavania konštantnej svetlej výšky. Pritom pri jazde v teréne môže vodič (stlačením tlačidla) zdvihnúť zadnú časť vozidla o 50 mm, pri jazde na dobrej ceste rýchlosťou nad 80 km/h sa zase zadná časť automaticky spustí trochu nižšie, čím sa zvýši stabilita vozidla. Vozidllo je postavené na podvozku s rázvorom 3118 mm, jeho dĺžka je 4820 mm a šírka (bez zrkadiel) 2063 mm. Hmotnosť vozidla je okolo dvoch ton. Na pohon vozidla slúži šesťlitrový vidlicový osemvalec Vortec, ktorého maximálny výkon je okolo 240 kW pri 5200 ot/min. Motor poháňa prostredníctvom štvorstupňovej automatickej prevodovky všetky štyri kolesá. Prídavná redukčná prevodovka umožňuje pomalú jazdu v ťažšom teréne. Systém pohonu má niekoľko režimov činnosti, ktoré umožňujú okrem iného zavrieť niektorý alebo všetky diferenciály. Hummer je vystrojený najmodernejším antiblokovacím a protipreklzovým systémom firmy Bosch. Protipreklzový systém umožní vozidlu dostať sa aj z takého terénu, v ktorom tri kolesá preklzujú a len jedno má dobré adhézne podmienky. Zaujímavosťou je zvláštna funkcia protipreklzového systému, ktorá má označenie TC2 a ktorá dovoľuje určitú mieru preklzovania kolies. Táto funkcia umožňuje vozidlu "vyhrabávať sa" z piesočnatého alebo podobného podložia. V praxi to znamená, že kolesá sa otáčajú povedzme dvojnásobnými otáčkami, než aké by prislúchali skutočnej rýchlosti jazdy. Hummer H2 má také veľké strešné okno, ako nijaký iný model zo sortimentu GM. Ďalšími prvkami výstroja vozidla sú elektrochromatické spätné zrkadlá (pri osvetlení stmavnú), informačno-komunikačný systém OnStar a kvalitnú audiosústavu s deviatimi reproduktormi Bose. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a dajú sasklápať, za príplatok môže byť vo vozidle namontovaný tretí rad sedadiel.Nový Hummer H2, ktorý je označený už ako model 2003, môže byť vystrojený aj chrómovanými doplnkami (napr. rúrkové bočné stúpadlá), koženými sedadlami, meničom CD diskov, strešným nosičom a prípadne špeciálnymi pružinami do terénu.
Bude sa volať Phaeton
Pri príležitosti slávnostného otvorenia nového závodu firmy Volkswagen v Drážďanoch (tzv. sklenená manufaktúra) oznámila firma aj názov svojej novej luxusnej limuzíny, ktorá sa v tomto závode bude montovať a ktorá bola doteraz známa len pod kódovým označením D1. Táto limuzína sa bude volať Phaeton, čo je meno z gréckej mytológie. Phaeton (podľa nášho prepisu Faetón) bol synom boha Slnka Hélia a riadil slnečný voz. Ani v motorizme však nie je slovo phaeton či faetón (znamená to "žiariaci") neznáme. Na začiatku 20. storočia sa týmto slovom označoval istý typ luxusnejšej štvordverovej karosérie s plátenou sťahovacou strechou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.