sme priniesli konkrétne údaje o tom, koľko finančných prostriedkov na vybudovanie infraštruktúry prichádzalo v posledných rokoch do jednotlivých regiónov. Pri nedávnej návšteve sme sa ministra dopravy Jozefa Macejka opýtali, prečo práve na východ prichádzajú diaľnice najneskôr, keďže práve tu je najvyššia nezamestnanosť. Odpovedal, že sa museli začať stavať od západu, lebo odtiaľ chceme zabezpečiť aj príchod investorov. Na túto problematiku má však v porovnaní s našimi štátnymi úradníkmi trochu iný názor napríklad Svetová banka, na ktorej názor upriamil našu pozornosť člen Krajského grémia tretieho sektora Banskobystrického kraja MUDr. Juraj Mesík.
Ako uviedla Svetová banka v dokumente "Stratégia slovenského dopravného sektora", rozvoj dopravy je rozhodujúci pre rozvoj ekonomiky, zvýšenie životnej úrovne a riešenie chudoby a nezamestnanosti, ktoré sa koncentrujú na východe republiky. Avšak len málo krajín so stredným príjmom si môže dovoliť luxus výstavby nových diaľnic, ktoré sú paralelné k dobre rozvinutým železniciam. Podľa tohto dokumentu by bolo pre Slovensko ekonomickejšie, keby sa stavali nové menej nákladné diaľnice na južnom koridore z Košíc do Bratislavy, než budovanie diaľnic na severe, ktoré sú drahšie kvôli náročnejšiemu terénu. Nelogickosť uprednostnenia výstavby diaľnic na severe však spočíva najmä v tom, že tam majú veľmi dobre vybudované železnice. "Slovensko potrebuje stimulovať ekonomiku východných regiónov, ktoré sú izolované od budúcich trhov v Európskej únii. Investorov odrádza nedostatok adekvátnej cestnej dopravy," uvádza sa v dokumente Svetovej banky (SB). Viac prostriedkov by sa podľa SB malo investovať do údržby už jestvujúcich komunikácií.
"Tento dokument potvrdzuje naše argumenty pri presadzovaní ekonomického a spravodlivého trasovania diaľnic Slovenskom," uviedol Juraj Mesík. "Trasa diaľnice severozápadným Slovenskom je pri polovičných tuneloch o 40 miliárd a pri plnom profile o sto miliárd korún predražená oproti trase cez stredné Slovensko. Len výstavba osem kilometrov dlhého tunela Dubná skala Višňové si vyžiada rovnaké náklady, ako výstavba súvislej plnoprofilovej diaľnice na celom úseku od Nitry po Zvolen."
Na neefektívnosť nakladania s finančnými prostriedkami pri výstavbe diaľnic upozornili v týchto dňoch členovia mimovládnych organizácií Banskobystrického kraja aj premiéra. Podľa nich dôvod takéhoto konania je možné pomenovať jedným slovom korupcia.
(kla)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.