človek sa nevdojak pýta, či vývoj ďalších nových modelov a zavádzanie nových technických prvkov má ešte vôbec nejaký zmysel. Ukazuje sa, že má napokon, pokrok nemožno zastaviť, a ľudskú túžbu po novinkách tiež nie. A tak prichádzajú na trh stále nové a nové modely, ktoré sa od tých doterajších odlišujú nižšou spotrebou, lepšími jazdnými vlastnosťami, väčším pohodlím, bohatším výstrojom, vyššou bezpečnosťou i modernejším či aspoň módnejším dizajnom. Svoje robí aj tlak trhu a reklama, ktorá niekedy dokáže človeka presvedčiť, že potrebuje aj to, čo vlastne nepotrebuje. Každý rok sa na trh dostane niekoľko desiatok nových modelov alebo aspoň nových verzií existujúcich modelov, s ktorými sa ich výrobcovia pokúšajú uspieť v neuveriteľne tvrdej a silnej konkurencii na svetovom automobilovom trhu. Neinak by to malo byť i v roku 2002, v ktorom by sa na trhu malo objaviť okolo 170 noviniek (teda skoro každý druhý deň jedna) pôjde pritom o úplne nové modely, nové varianty existujúcich typov a rozšírenie sortimentu pohonných jednotiek. Spomeňme aspoň niektoré z chystaných noviniek.
Tento rok prinesie niekoľko zaujímavých noviniek v segmente terénnych vozidiel (ktoré však, ako ukazujú prieskumy, len málokedy zídu z cesty do terénu). Na trhu by sa mal objaviť dlho očakávaný automobil, ktorý spoločne vyvíjajú firmy Porsche a Volkswagen . Obe verzie budú mať spoločný technický základ, ale ich karoséria bude vyjadrovať príslušnosť k tej ktorej firme. Predná časť nového terénneho Porsche, ktoré sa bude nazývať Cayenne, sa vyznačuje plochou kapotou, mohutnými otvormi na vstup chladiaceho vzduchu (ktosi už povedal, že to pripomína vysávač) a typickými "porscheovskými" reflektormi. Na pohon tohto vozidla bude slúžiť nový 4,5-litrový vidlicový osemvalec, ktorý má v neprepĺňanej verzii výkon 250 kW, vo verzii prepĺňanej dvomi turbodúchadlami vyvíja 330 kW. Terénny Volkswagen, ktorý bol doteraz známy pod označením Colorado a ktorý sa nakoniec zrejme bude volať Tuareg, pripomína svojou prednou časťou novú luxusnú limuzínu Phaeton (doteraz známu pod kódom D1). Tuareg, ktorý sa podľa zatiaľ neoficiálnych informácií bude vyrábať v závode Volkswagen Bratislava, bude poháňaný motormi s výkonovým rozpätím od 160 do 330 kW. Do kategórie terénnych vozidiel možno zaradiť aj nové Volvo XC90 s pohonom všetkých kolies, ktoré bude môcť prepravovať až sedem osôb. Na pohon nového Volva budú slúžiť päťvalcové a šesťvalcové zážihové a vznetové motory výkonu 120 kW až 200 kW. V marci by mala japonská firma Honda predstaviť inovovanú verziu svojho modelu CR-V, ktorá sa bude vyznačovať variabilným vnútorným priestorom a ktorá bude poháňaná dvojlitrovým motorom výkonu 110 kW. V triede luxusných vozidiel bude pravdepodobne najvýznamnejšou novinkou limuzína Maybach, ktorej sériovú verziu predstaví koncern DaimlerChrysler na jesennom autosalóne v Paríži. Firma BMW predstaví v apríli predĺženú verziu svojej novej limuzíny sedmičkového radu a britský Bentley chystá na jeseň úplne nové luxusné kupé. Toto vozidlo, označené GT Coupé, bude mať všetky štyri kolesá poháňané šesťlitrovým dvojitým vidlicovým dvanásťvalcomn firmy Volkswagen (tej značka Bentley patrí), ktorého maximálny výkon je 440 kW. V novembri by sa na trhu malo objaviť aj inovované Audi A8 s hliníkovou karosériou a s reflektormi, ktoré sa vedia "pozerať" do zatáčky. Len malými štylistickými úpravami sa vyznačuje inovovaný Mercedes triedy E, ktorý príde na trh v marci a ktorý bude vďaka väčšiemu rázvoru poskytovať viac miesta cestujúcim na zadných sedadlách. Jednou z technických inovácií nového éčka bude elektrohydraulický brzdový systém. Od októbra sa Mercedes E bude dodávať aj s novým 1,8-litrovým zážihovým motorom s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý bude prepĺňaný kompresorom a bude mať výkon 120 kW. Firma Opel vkladá veľké nádeje do novej generácie radu Vectra, ktorý najprv príde na trh (v marci) ako klasická štvordverová limuzína so stupňovitou zadnou časťou. Verzia so šikmou zadnou časťou, označená GTS, príde na trh v júli. Pre Vectru sú k dispozícii dva zážihové a dva vznetové motory, ďalší 3,2-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 155 kW je vyhradený len pre verziu GTS, ktorá s ním dosiahne maximálnu rýchlosť 247 km/h. S mnohými novinkami prídu v tomto roku na európsky trh japonské automobilky. Nová Toyota Corolla sa najprv začne dodávať s dvojdverovou a štvordverovou karosériou so šikmou zadnou časťou a ako van s označením Verso, neskôr pribudne kombi a verzia so stupňovitou zadnou časťou. Pre Corollu bude k dispozícii široký sortiment motorov, pokrývajúcich výkonové rozpätie od 66 kW do 141 kW. Novinkou bude aj Mazda 6, ktorá nahradí terajší model 626 a ktorá bude sériovo vystrojená ôsmimi nafukovacími vankúšmi. Nový Nissan Primera sa vyznačuje odvážnejším dizajnom a netradičným umiestnením prístrojov v strede prístrojovej dosky. V tomto roku by koncern Volkswagen mal uviesť na trh aj vozidlo takej kategórie, v akej doteraz nebol zastúpený. Ide o kategóriu kompaktných vanov, v ktorej teraz svojím spôsobom dominuje Opel Zafira. Kompaktný van Volkswagen, interne zatiaľ označený A-MPV, bude postavený na podvozkovej plošine novej generácie typu Golf, ktorá bude pred
Spomenuli sme len niektoré z očakávaných noviniek, ktoré v tomto roku obohatia európsky trh s automobilmi (daktoré z nich sa iste objavia aj na našom trhu). Otázkou je, či záplava nových modelov dokáže rozprúdiť stagnujúci predaj nových automobilov v západnej Európe od januára do konca novembra 2001 sa tam totiž predalo len o 0,6% viac vozidiel než za rovnaké obdobie predvlani.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.