registra stali akciové spoločnosti. Popri Banskobystrickej dopravnej spoločnosti, SAD Humenné, Prešov a Nitra sa zmene nevyhla ani SAD Košice spoločne s odštepnými závodmi Rožňava a Spišská Nová Ves.
Základné imanie SAD Košice predstavuje 352 miliónov Sk. Podobne ako pri transformácii železníc, či rozvodných závodov VSE je účelom transformácie podnikov SAD na a.s. ich neskoršia privatizácia, ktorá by sa mala ukončiť v polovici tohto roku. Podľa jej koncepcie sa predaj 49 percentného balíka akcií SAD uskutoční metódou priameho predaja vopred vybranému záujemcovi. Na Ministerstve pre správu a privatizáciu národného majetku SR sa v súčasnosti nachádza vyše 200 podnetov potenciálnych investorov podnikov SAD.
"Otázkou je, ako rýchlo bude nasledovať privatizácia, to však nie je závislé od nás. Musí prebehnúť za takých podmienok, aby bola doprava udržaná v podobne funkčnom stave ako dnes. Ak by to bolo naopak a malo by to scénár niektorých podnikov, v ktorých bol zaujímavý majetok a nie výroba ako výsledný produkt, to by bola katastrofa," myslí si dopravný námestník SAD Košice, a.s. Ing. Ján Štofančík.
Prvá časť kúpnej ceny sa určí percentuálne podľa stavu vozidlového parku vo výške 1, 3, 5, respektíve 10 % z nominálnej hodnoty akcií. Splatená bude v hotovosti fondu. Zvyšnú časť ceny nadobúdateľ zaplatí fondu v dohodnutých splátkach a FNM takto prijaté finančné prostriedky použije na zvýšenie základného imania spoločnosti formou obnovy autobusového parku pre prímestskú a mestskú dopravu. Modernizácia vozového parku je teda nateraz v nedohľadne. Čo sa týka spojov k zmenám by dôjsť nemalo.
"Dopravu ponechávame v tom istom rozsahu, ako pred transformáciou. Akciovka bude pracovať v takých istých podmienkach, ako pracoval štátny podnik. Zo štátneho rozpočtu za odvedené výkony, ktoré robíme vo verejnom záujme by sme mali na základe uzatvorenej zmluvy dostať časť úhrady formou dotácií. Určite sa bude každá linka vyhodnocovať, ekonomicky sledovať a tam, kde je potrebné urobiť určité zásahy, zrejme v spolupráci s krajským, či okresným úradom zmeny nastanú. To sme však robili aj v štátnom podniku a určite nebudeme pristupovať k jednostranným krokom ," hovorí J. Štofančík.
Noví vlastníci SAD nebudú môcť nadobudnúť 49-% podiel akcií vo viac ako troch SAD a súčasne vo viac ako jednej SAD, operujúcej v rámci jedného vyššieho územného celku. Zo zvyšných 51 % akcií vo vlastníctve FNM sa predpokladá deponovanie 34 % na vyššie územné celky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.