Vlastný obraz človeka o sebe a spôsob, akým zvyčajne o sebe premýšľa, je rozhodujúcim pre jeho úspech v živote.
Keď človek dôveruje vlastnému úsudku o situácii, vyjadruje voľne svoje názory o tom, čo v nej prežíva, najmä v nových a nejednoznačných situáciách, je menej úzkostlivý a svoju energiu sústreďuje na dobrý výkon. Tým sa uzatvára sebaudržiavací a posilňujúci kruh osobného vnímania vlastnej hodnoty, ktorý nazývame sebaúcta.
Sebaúcta je založená na kombinácii objektívnych informácií o sebe v určitej situácii a ich subjektívnom hodnotení. Zakladá sa na porovnaní zisteného a ideálneho vnímania seba samého v určitej situácii. Úspešný človek ustavične dokáže zvažovať svoje názory na svoje slabosti a obmedzenia, lebo jeho sebaúcta nie je ohrozená.
Keď je celková sebaúcta pozitívna, formuluje sa výrokmi ako napr.: som dobrý človek, takmer všetko sa mi na mne páči a pod. Naopak, menej úspešný človek rád uteká od skutočnosti, ktorá ohrozuje jeho vlastný obraz o ňom. Má akési duševné sito, ktoré odfiltrováva informácie, ktoré sú, hľadiac na jeho vlastnú osobnosť, urážlivé. To, čo zostáva, môže byť potom skreslené a nerealistické. Takýto postup, ktorý "šetrí" vlastnú tvár, je prekážkou pokroku v sebapoznaní.
Človek s nízkou sebaúctou ukazuje navonok "pozitívny postoj k svetu a k sebe", aby potvrdil, že je primeranou bytosťou. Tento jeho často umelý postoj ho vedie k bdelosti, aby neprezrádzal skutočné pocity. Často si v komunikácii osvojuje rôzne klišé alebo nekomunikuje voľne a otvorene, ale sa uzatvára do seba. Nevhodné výroky o sebe vznikajúce spomenutými spôsobmi správania a nedostatočná sebaregulácia, vedú k znižovaniu sebaúcty.
Vysoká sebaúcta predstavuje zdravý pohľad na seba, realisticky hodnotí nedostatky na sebe, pritom ich však ostro nekritizuje. Človek s vysokou sebaúctou sa dobre cíti vo svojich silných stránkach. Zo slabých stránok nie je zničený, ale akceptuje, že existujú. Prežíva síce určité sklamanie, ale zároveň sa usiluje o nápravu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.