Autor je podpredsedom Občiansko-demokratickej mládeže/
Tretí sektor v našej krajine plní nesporne najdôležitejšiu úlohu pri budovaní občianskej spoločnosti. Napriek svojmu nezastupiteľnému poslaniu je finančne dlhodobo poddimenzovaný. Napriek tomuto faktu je mimoriadne pozitívne, že občianska aktivita na Slovensku nestagnuje. Práve naopak, kreuje sebavedomých mladých ľudí, buduje demokratické inštitúty či pomáha pri etablovaní práva, slobody a demokracie do každodenného života. Vďaka aktivitám organizácií tretieho sektora je proces demokratizácie našej spoločnosti nezvratný. Dnes je takmer celý tretí sektor financovaný výhradne z programov rôznych nadácií. Tie však majú finančné prostriedky značne limitované a zďaleka nie sú schopné uspokojiť každého žiadateľa o grantovú pomoc. Ak je aj združenie v zháňaní finančných prostriedkov úspešné, tieto sú striktne viazané na konkrétny projekt. Preto sa niekedy stáva, že inak úspešné združenie má problém pokryť náklady na jeho samotný chod.
Svitá na lepšie časy?
Zdá sa, že áno. Parlament totiž ešte v roku 1999 zákonom č. 366 Z.z. o daniach z príjmov upravil vznik inštitútu použitia podielu zaplatenej dane na verejnoprospešné účely. Deklaruje to § 48 predmetnej právnej normy, ktorý mal z nezmyselných dôvodov ministerky financií odloženú účinnosť na dva roky. Ministerka tým iba potvrdila fakt, že občianska spoločnosť a jej podpora nepatrí medzi jej priority. Podstatná je však skutočnosť, že tento prevratný inštitút tu vôbec je. Okrem iných ho už niekoľko rokov úspešne využívajú maďarskí, či talianski daňovníci.
Ako to funguje?
Inštitút použitia podielu zaplatenej dane na verejnoprospešné účely si môžu uplatniť iba fyzické osoby, teda tak zamestnanci, ako aj podnikatelia. Obdarovaná však môže byť iba právnická osoba, ktorú zákonodarca definoval v siedmych kategóriách. Ide o občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy, organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, zariadenia náboženských spoločností a cirkví, organizácie s medzinárodným prvkom a slovenský Červený kríž. Tieto však musia vykonávať požadovaný okruh činností v oblasti práce s mládežou, sociálnych aktivít, ochrany životného prostredia, či kultúry. Ďalšou obligatórnou náležitosťou, ktorú je obdarovaný subjekt povinný spĺňať, je vznik v roku 2000. To aby sa zamedzilo účelovému zakladaniu občianskych združení.
Ak teda daňovník (podnikateľ) prejaví vôľu podporiť ním definovaný subjekt, musí do polovice apríla 2002 na príslušný Daňový úrad doručiť vyhlásenie, ktoré túto vôľu deklaruje. Zamestnanec, za ktorého odvádza daň z príjmov zamestnávateľ musí okrem vyhlásenia doručiť aj potvrdenie zamestnávateľa o tom, že tento daň skutočne zrazil a odviedol. Má na to čas do konca apríla 2002.
Aspoň jedno percento...
Samotný mechanizmus teda vôbec nie je jednoduchý a nesporne prinesie množstvo komplikácií. Napriek tomu by daňovníci mali využiť možnosť rozhodnúť o tom, komu odovzdajú časť svojich príjmov. Až doposiaľ prúdili všetky ich dane, predstavujúce takmer 50 % z ich skutočných zárobkov do štátneho rozpočtu, kde sú často využívané neefektívne a netransparentne. Dnes už môžu rozhodnúť aspoň o percente z nich.
Autor: /Maroš KEMÉNY
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.