Korzár logo Korzár

Po päťročnej nadvláde fínskych pretekárov si na majstrovský trón sadol Angličan Burns

Vlaňajší svetový šampionát v rely pútal pozornosť až do posledného podujatia - prestížnej britskej rely, na ktorej sa rozhodovalo a novom majstrovi

sveta. V hre boli viacerí kandidáti, avšak s nástrahami ostrovného počasia sa z kvarteta ašpirantov na titul najlepšie vysporiadal domáci pretekár Richard Burns so spolujazdcom Robertom Reidom. Fín Tomi Mäkinen, Španiel Carlos Sainz i Angličan Colin McRae odstúpili a Burnsovi stačilo na celkové prvenstvo skončiť v absolútnom poradí na treťom mieste. Po taktickej jazde sa mu to aj podarilo a po predvlaňajšom titule vicemajstra tentoraz dosiahol métu najvyššiu. V doterajšej histórii majstrovstiev sveta je to Richard Burns v poradí len druhým Angličanom, ktorý sa môže pýšiť titulom majstra sveta v rely. Pred šiestimi rokmi sa to podarilo Colinovi McRaeovi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Ani neviem, kedy som po prvý raz vôbec uvažoval, že sa môžem stať majstrom sveta. Začiatkom mojej pretekárskej kariéry som nemal žiadny konkrétny cieľ, pretože som strašne rád jazdil. Nemal som plány, ani čiastkové úspechy, ktoré by som mal v istom časovom horizonte dosiahnuť," hovorí úradujúci majster sveta R. Burns.

Hovorí sa, že jablko nepadá ďaleko od stromu, čo platí aj v prípade tohto anglického pretekára, ktorý 17. januára oslávi 31. narodeniny. K automobilovému športu ho nepriviedol nikto iný ako otec Alex, bývalý pretekár rely. Už v ôsmich rokoch si vyskúšal pohľad na cestu spoza volantu osobného auta, v pätnástich ho zapísal do prestížnej jazdeckej školy Welsch Rally Driving, kde mohol ďalej rozvíjať svoj talent. O dva roky neskôr ukázal svoje jazdecké umenie na jednej z waleských regionálnych súťaží. V rely debutoval v roku 1988 a v nasledujúcom jeho výkony i výsledky padli do oka zapáleného priaznivca rely Davida Williamsa. V neskorších rokoch bol jeho poradcom a osobným priateľom. Talentovaného pretekára posadil do Pegeotu 205 a zapísal ho do národného pohára 205 GTi pre začínajúcich jazdcov. Pre Richarda to bola veľká výzva a hodenú rukavicu zodvihol. Rázne išiel za svojim cieľom, niekoľko podujatí sa stalo jeho korisťou ako aj celkové prvenstvo v národnom pohári. Do kolotoča svetovej rely vstúpil v roku 1990 a na svojom konte má desať víťazstiev, z ktorých jedno získal vlani na Novom Zélande. Tieto body sa ukázali ako rozhodujúce v konečnom hodnotení, ku ktorým pridával ďalšie za druhé či tretie priečky. Tak ako som naznačil v titulku, spoľahlivosť Burnsovho Subaru bola sprievodným znakom jeho cesty za priemiérovým titulom majstra sveta.

SkryťVypnúť reklamu

"Bola to pre divákov i samotných jazdcov divná sezóna. Spoločne s Robertom sme získali majstrovský titul len so 44 bodmi. Pred začiatkom sezóny som neveril, že môže niekto vyhrať s menej ako šesťdesiatimi bodmi, lebo som vychádzal z veľmi vyrovnaného štartovného poľa. Napriek tomu však jazdci, od ktorých sa očakával hlavný atak na prvenstvo, sa dopúšťali chýb. Tie sme na začiatku sezóny urobili aj my, no vydržali sme, hoci sme vedeli, že nie je možné súťaž vyhrať. Za daných okolností sme si uvedomili, že je lepšie preteky dokončiť aj na nižších priečkach. Po rely Safari som sa domnieval, že všetky šance na dobré umiestnenie sú preč. Body sme strácali a súťaží ubúdalo. V kútiku duše však tlela iskierka nádeje, a tú som nechcel úplne zahasiť," vyznáva svoje pocity anglický kráľ rely Richard.

SkryťVypnúť reklamu

Po dvoch sezónach v kokpite Pegeota si Burns vyskúšal Subaru v skupine N, s ktorým mal pôvodne jazdiť Williams. Tento prezieravý krok skúseného Davida priniesol ďalší úspech Richardovi, keď vyhral seriál Mintex National. Záujem o jeho služby prejavil továrenský tým Subaru po tom, čo Burns dosiahol dobré výsledky s rovnakým automobilom v skupine A. Získal profesionálnu zmluvu i účasť na kompletnom seriáli Ázijsko-pacifickom šampionátu a stal sa tímovým kolegom Alistera McRae. Po niekoľkých rokoch pôsobenia v Subaru odišiel do Mitsubishi Ralliart. Podobne ako v Subaru aj na Mitsubishi skončil na rely Safari druhý. Výraznejšie sa automobilom s tromi diamantmi presadil v treťom roku pôsobenia v Ralliarte, keď v absolútnom podarí MS skončil na šiestom mieste a zvíťazil v Arfike a Veľkej Británii. V roku 1998 bol jeho tímovým kolegom Fín Tomi Mäkinen. Burnsove kroky v roku 1999 opäť viedli do Subaru, kde s Imprezou WRC absolvoval úspešnú sezónu a stal sa po prvý raz vicemajstrom sveta. Dokázal zvíťaziť na troch podujatiach v Grécku, Austrálii a domácom Anglicku. Podobne si počínal aj v roku 2000, keď bol dokonca na čele priebežného poradia a pred posledným podujatím bol veľmi blízko titulu. Hoci vyhral britskú rely, ktorá bola deviatou v jeho kariére, nebolo mu to nič platné. Jeho konkurent Fin Marcus Gronholm nesmel bodovať, čo sa nestalo, a tak premiérový titul mu uletel medzi prstami. Bol z toho veľmi sklamaný, no všetko si vynahradil v uplynulom roku. Len obďaleč sledoval súboj o majstra, aby nakoniec zaútočil a do tretice už konečne získal vytúžený premiérový vavrín šampióna.

"Prvé tri eresky na poslednom podujatí boli pre nás najväčšou výzvou. Sprevádzalo ich množstvo falšov a cítili sme obrovský tlak, aby sme podali dobrý výkon na náročných tratiach. Išli sme v nich tak, ako sme si naplánovali. Snažili sme sa šliapať Colinovi na chrbát, veď patril medzi najväčších kandidátov na titul. Všetci sme boli vzrušení a plní očakávania, no škoda, že súboje z prvých troch rýchlostných skúšok už nepokračovali až do nedele. V uplynulom roku som nejazdil mimoriadne dobre. Domnievam sa, že v druhej polovici roku 1999 a v prvej roku 2000 som jazdil oveľa lepšie. Nemal som taký pocit sebaistoty ako vtedy. Na začiatku sezóny sme mali s autom viacero problémov, ale tie nemali na mňa vplyv. Tieto problémy neovplyvnia spôsob jazdy. Ak nedôjdete pre technickú poruchu auta, nie je to zlyhanie jazdca, ale ak sa stane niečo také, ako nám v San Reme, to je už iná káva," hovorí Richard Burns.

Ešte pred skončením sezóny avizoval odchod z týmu Subaru, avšak zisk titulu mu poriadne skomplikoval prestup do francúzskeho Peugeotu. V zmluve sa hovorilo, že ak získa majstrovský titul, má Subaru na Angličana prednostné právo. Nakoniec sa to všetko vyriešilo a v nadchádzajúcej sezóne, ktorá odštartuje na budúci týždeň, bude hájiť farby Pegeotu čerstvý majster sveta. "Očakávam veľké súboje s Grönholmom, Ronveperom i Panizzim, no súpermi budú aj ostatní jazdci, na čele s Mäkinenom. Budem sa snažiť udržať pre značku najvyššie pozície. Neviem povedať ako sa mi bude dariť. Je to veľká výzva štartovať s číslom jeden v novom tíme. Bude to ťažké, veď s peugeotom som nejazdil a neviem povedať, ako sa bude od Subaru líšiť."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 380
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 080
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 659
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 396
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 135
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 225
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 162
  1. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  4. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  5. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  6. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 97 601
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 041
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 373
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 298
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 602
  6. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 10 540
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 506
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 070
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  4. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  5. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  6. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 97 601
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 041
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 373
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 298
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 602
  6. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 10 540
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 506
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 070
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu