opäť nahlas hovoriť o znižovaní počtu zamestnancov.
Rady zamestnancov novovzniknutej Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ktorá dostala do vienka prevádzkovanie komerčnej a prepravnej činnosti, by malo v priebehu tohto roku opustiť približne 2 300 pracovníkov. Ich celkový stav ku koncu sledovaného obdobia by mal podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Andreja Egyeda predstavovať asi 20 000.
"Zmeny v zamestnanosti, ktoré vychádzajú z Projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc, súvisia so zvyšovaním produktivity práce v ŽS a boli jednou z podmienok Európskej investičnej banky (EIB)," dozvedeli sme sa od hovorcu ŽS Miloša Čikovského.
Ako uviedol, 1 300 pracovníkov opustí v tomto roku úsek obchodno-prepravnej správy, pričom spoločnosť prepustí aj 700 pomocníkov rušňovodičov. Zvyšných 300 miest predstavujú prirodzené úbytky zamestnancov.
V súvislosti so Železnicami SR (ŽSR), ako prevádzkovateľa dopravnej cesty, je tohtoročný úbytok zamestnancov plánovaný na 1 619.
Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu však títo ľudia o prácu neprídu.
"Väčšina by mala byť presunutá na špecializované výkonné pracoviská, ktoré tvoria samostatné právnické osoby. Pôjde najmä o odčleňovanie určených organizačných jednotiek, ako napríklad mostných i traťových obvodov, mechanizačných a dopravných stredísk," dozvedeli sme sa od L. Saxu.
Koncoročný stav pracovníkov ŽSR by mal pritom ku koncu roka dosiahnuť 19 855 ľudí.
Podľa predstaviteľov oboch spoločností bol plán znižovania počtu pracovníkov prerokovaný aj s odborármi. Všetko by mala vyriešiť uzatvorená kolektívna zmluva, ktorá na nadchádzajúce dva roky vymedzuje okrem iného aj charakter sociálnej kompenzácie pre prepustených železničiarov. Jej maximálna výška môže dosiahnuť až 14-násobok priemernej mesačnej mzdy v závislosti od počtu odpracovaných rokov. Odstupné predstavuje 5-násobok mesačnej mzdy.
Názor na prepúšťanie zamestnancov však železnice s odborármi zďaleka rovnaký nemajú.
"Dôležité je, aby sa tu neprezentovali nejaké čísla, ale naopak, k redukcii zamestnancov dochádzalo po dôkladných analýzach," myslí si podpredseda Odborového združenia železničiarov SR Peter Rozložník.
Kde a koľko ľudí príde o prácu, nie je zatiaľ známe.
"Žiadne krajské analýzy prerokované neboli, bude sa postupovať podľa potreby zamestnancov v danom mieste. Košice, ako dopravný uzol, či Čiernu nad Tisou by však znižovanie počtu pracovníkov postihnúť nemalo," vraví podpredseda odborového zväzu.
"Hovorí sa o tom, že ľudia budú presunutí do odčlenených spoločností, ktoré budú na základe dodávateľských zmlúv zabezpečovať potrebné veci pre obe transformované spoločnosti. V ŽSR by malo na takéto miesta prejsť 800 ľudí. Niekoľkoročné skúsenosti však ukazujú, že je to ako z blata do kaluže. Ušetrí sa síce na platoch, na druhej strane však železniciam stúpnu náklady za dodávateľské služby," dozvedáme sa od P. Rozložníka, ktorý si nemyslí, že by železničiarov bolo veľa.
"Určite to tak nie je, s proklamovanými číslami ohlasujúcimi znižovanie počtu pracovníkov sme nikdy nesúhlasili a nikdy ani nebudeme. Bolo to s nami prerokované, dodržala sa litera zákona, to je však všetko. Našim cieľom nie je posielať ľudí na úrady práce, ale naopak. Nie sme presvedčení, že to je potrebné, a máme za to, že by mal na celý proces dozrieť Inšpektorát práce."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.