prepravených osôb. Ako nám povedal hovorca ŽSR Mgr. Ján Keresteš, všeobecný pokles počtu prepravených cestujúcich na ŽSR ovplyvnili viaceré dôvody.
"V uplynulom desaťročí sme zaznamenali nevyrovnaný rast v jednotlivých druhoch dopravy. Cestná doprava sa lepšie mohla prispôsobiť potrebám trhového prostredia najmä preto, že nie všetky externé náklady boli zahrnuté do ceny za dopravu," tvrdí hovorca a dodáva, že aj keď železnice z predošlého systému plánovaného hospodárstva zdedili dopravný systém podporujúci železnice, prerozdelenie medzi dopravnými druhmi od roku 1998 sa výrazne priklonilo v prospech cestnej dopravy.
"Tento trend zaznamenali vo všetkých kandidátskych krajinách, kde období medzi rokmi 1990 - 1998 objem cestnej dopravy vzrástol, zatiaľ čo na druhej strane u železníc neustále klesal."
Železnice SR sa teda pokúsia prilákať nových zákazníkov a v tejto súvislosti vymysleli "lákadlo", ktorým by mali byť zľavy, u ktorých sa stanoví mimotarifná pevná cena, ktorá bude nižšia, ako majú konkurenčné druhy dopráv.
"Vzhľadom na absenciu zľavy pre skupinu cestujúcich nad 26 rokov predpokladáme jej zavedenie, pričom výška by sa mala pohybovať v závislosti od počtu osôb v rozmedzí 15 až 25 percent. V súvislosti s rozvojom cykloturistiky a tým aj s rozšírením zjednodušenej prepravy bicyklov uvažuje Železničná spoločnosť, a.s., so zavedením bicyklových kariet s platnosťou na viac tratí a viac dní," hovorí J. Keresteš.
Zľavy sú síce lákavé, no tie by mali zrejme kvôli zastaranému vozovému parku železníc SR platiť nepretržite.
"Áno, na zvýšení kultúry cestovania v osobnej preprave budeme pracovať. Samozrejme, všetko sa bude diať v závislosti od dostupných finančných prostriedkov. Do roku 2015 by sa nám to malo podariť, veď v priemere za rok musíme obnovovať modernizáciou alebo nákupom približne 100 osobných vozňov," dozvedáme sa od hovorcu železníc, ktorý upresňuje, že niektoré projekty sú momentálne v realizácii.
V tejto súvislosti je zaujímavé, že nákupom elektrických jednotiek s naklápacími skriňami na rýchlosť 200 km/hod. pre medzinárodné a vnútroštátne vlaky, či klimatizovaných vozňov na rýchlosť aspoň 160 km/hod pre medzinárodne spojenia, by sa v nasledujúcich rokoch mala podstatne skrátiť aj cesta z Košíc do Bratislavy. Nuž, nechajme sa prekvapiť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.