dochádzku bez osobitného dôvodu, svedčí o ich negatívnom postoji k vzdelávaniu.
Vychádzam z mnohoročných pedagogických poznatkov a chcem upozorniť na tzv. prezretosť pre školu, kedy sa prischopné dieťa nudí na vyučovaní a zvykne si na ľahký prístup a neskôr potom už nikdy nebude ochotné, ba možno ani schopné, zapnúť naplno. Odloženie zaškolenia je opodstatnené pri zjavne pomalšom vývine a mali by sme zabezpečiť dieťaťu potrebný nácvik či vhodné osobné záujmy, aby sme predpokladané problémy iba jednoducho neodložili na budúci september.
Sú aj nadané a samostatné deti, ktoré môžu zvládnuť nároky na vyučovanie skôr, keď majú päť a pol roka, výnimočne ešte aj predtým. Lenže niektoré schopnosti nie sú jediným kritériom človeka a školské vzdelanie nezabezpečuje vždy harmonickú osobnosť. Ale v individuálne opodstatnenom prípade by sme sa nemali brániť ani predčasnému zaškoleniu, ktoré nemusí obmedziť citové dozrievanie dieťaťa.
Dievčatko či chlapček, ktorí vstupujú do školy, by nemali trpieť výraznými poruchami správania, bez problémov dodržujú osobnú hygienu a spoločenské pravidlá, aby ich mohli mať všetci v škole radi. Vedia dobre artikulovať a majú dostatočnú slovnú zásobu, aj túžbu po poznaní, či radosť z nových informácií. Držia už správne ceruzku, vedia nakresliť štrukturovanú ľudskú postavu, rátajú bežne do desať či dvadsať, rozoznajú farby a uvažujú o najrozličnejších súvislostiach. To všetko na pozadí podmienok, v ktorých vyrástli.
A potom zvažujeme výnimky. Dieťa v nepokojnom rodinnom prostredí, ktoré sa prípadne aj zajakáva, môže v škole chytiť nový dych, potrebné sebavedomie, ak, pravda, má nadanie. Niekedy matka zvažuje zaškolenie staršieho, keď je sama na materskej s mladším dieťaťom. Aj to treba domyslieť vo vzťahu k celej životnej situácii, vrátane schopností samotného dieťaťa. Nikdy to nie je jednoduchá otázka, jej hlbší zmysel spočíva v tom, aby sa dieťa radostne podieľalo na vzdelávaní.
Rodina a škola majú svoje poslanie, vzájomné závislé a podmienené. Ak rodičia pošlú do školy citovo, sociálne či intelektovo nezrelé dieťa, sťažia úlohu učiteľovi aj spolužiakom. Ak škola nenadviaže primerane na rodinnú výchovu, márnotratne plytná ľudským potenciálom. Na druhej strane nikdy to nie je také ideálne, aby sme nemuseli vynakladať všetky svoje úsilie: dieťa, rodič i učiteľ.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.