Korzár logo Korzár
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

S radou č. 05.003 z roku 1937 sa robili rozsiahle skúšky

Prvá polovica 20. storočia znamenala pre nemecké železnice DRB významné obohacovanie vozidlového parku. Taktiež rok 1934 sa niesol v znamení

modernizácie: Firma Borsig dostala pre expresy DRB dve prúdnicové lokomotívy rady 05 typu 2'C 2' s tendrom. Železnice požadovali výkonné stroje, keďže expresy dosahovali rýchlosť až 160 km/h. Pri konštrukcii rady 05 sa uplatnili všetky vtedajšie poznatky z vývoja. Výsledok toho bolo, že v roku 1936 dosiahla pri skúškach jedna z nich svetový rýchlostný rekord 200,4 km/h. Parný stroj mal tri valce 450 x 660 mm, pretlak v kotle bol 1,6 MPa, rošt mal plochu 4,7 m2, výhrevná plocha 255,5 m2 a plocha prehrievača 90 m2. Spriahnuté kolesá mali priemer 2 300 mm. Pri hmotnosti lokomotívy 129,9 t (adhéznej hmotnosti 57,5 t) a výkone 2 400 k (1 770 kW) bola napriek výsledkom skúšok maximálna rýchlosť paradoxne "iba" 175 km/h.

Lokomotívy tejto rady mali päťnápravové tendre so zásobami 12 t uhlia a 38,5 m3 vody. S radou č. 05.003 z roku 1937 sa robili rozsiahle skúšky s vykurovaním uhoľným prachom. Zvláštnosťou tu bolo obrátené osadenie kotla komínom naopak a strojvodcovskej búdky na čele lokomotívy. Výsledky skúšok však nepriniesli žiadané úspechy a vozidlo sa upravilo na pôvodné vykurovanie uhlím. Kotol a búdka sa osadili podobne, ako pri ostatných lokomotívach. Všetkým trom strojom sa neskôr (napr. aj pre nadmerné zahrievanie ložísk) demontoval prúdnicový obal.

Tieto lokomotívy sa mali stať prostriedkom k zvýšeniu schopnosti železnice konkurovať rozvíjajúcej sa autobusovej a leteckej preprave cestujúcich na území Nemecka. Tieto predpoklady sa ale nesplnili. K riešeniu tohoto problému prispela až elektrická železničná prevádzka. Aj napriek mnohým nedostatkom parnej trakcie sa pozoruhodné lokomotívy rady 05 stali výrazným medzníkom modernizácie parných vozidiel.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 041
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 212
  3. Od Česka až po Jadran 3 978
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 801
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 416
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 230
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 165
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 573
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 484
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 205
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Analýza INDEXU ukázala, že výber je obmedzený, ceny rastú.


26. júl
Zuzana Kepplová.

Kto to porúchal, ten nemá právo to teraz kontrolovať.


49m
Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 16 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop