dňami nepodarilo zohnať ročnú nálepku za 600 korún, šťastie sa na nás usmialo až na čerpacej stanici pred výjazdom na diaľnicu. Na ministerstve dopravy nás uisťovali, že ich je dostatok, na pošte nám zas povedali, že im nedodali toľko, koľko žiadali. Niekde uprostred toho všetkého je motorista, ktorý ak chce jazdiť po diaľnici, diaľničnú známku mať musí, inak mu hrozí mastná pokuta. Prečo teda na pumpách sú a na poštách nie, hoci ako nám aj na ministerstve potvrdili, pošty patria k ich najväčším odberateľom?
Problém nám vysvetlil Ing. Mikuláš Pivarník, riaditeľ spoločnosti Ingreal Col Servis Košice, ktorá nálepkami zásobuje viaceré čerpacie stanice v Košickom kraji. "My sami máme na sklade kilogramy diaľničných nálepiek. Ak niekde nie sú, je to problém predajcu, že si ich neobjednal. Stačí nám zavolať a my okamžite dodáme potrebné množstvo," zdôraznil. Potvrdil, že slová riaditeľa odboru spoplatňovania diaľnic ministerstva dopravy Martina Križana pre náš denník, že nálepiek je dostatok, sú pravdivé. M. Križan tiež uviedol, že sa ich snažili distribuovať najmä do miest blízkym diaľniciam, aby si ich motorista mohol kúpiť najneskôr pred vjazdom na diaľnicu. "A aj sami ste zistili, že kým ste na diaľnicu vyšli, nálepku ste bez problémov kúpili. To, že na poštách ich nie je dostatok, má už iné príčiny," dodal M. Pivarník.
Náklady na tlač diaľničných nálepiek sú vysoké, keďže obsahujú ochranné kódy podobné, ako sú na bankovkách a tlač sa zadáva v Anglicku. Preto je samozrejme snaha umiestniť ich tak, aby sa podľa možnosti predali. "Samozrejme, že sa stále vyrobí viac nálepiek, ako je skutočná potreba. Nemôže byť však vyrobených napríklad o tisíc percent kusov viac, keďže náklady sú vysoké," vysvetlil M. Pivarník.
Prečo pošty nedostali toľko nálepiek, koľko chceli? Vlani totiž predali len veľmi malé množstvo z objemu, ktorý si objednali. Buď ľudia na poštách nálepky nekupovali, lebo si už zvykli na pumpy, alebo jednoducho pošty nezvládli distribúciu. Dostali sme k dispozícii aj konkrétne čísla predajnosti diaľničných nálepiek zo strany Slovenskej pošty za rok 2001. Napríklad pri 15-dňových za 400 korún z celkového počtu 25 400 kusov predala len 609, teda 98 percent skončilo v koši. Dvojtýždňových nálepiek za 900 korún zobrali pošty 13 500 kusov a predali 482 kusov, čo znamená 97-percentný odpad. V koši skončila aj polovica 130 korunových a pätina 60 korunových. Čo sa týka celoročných, tam sú čísla podobné. Pošty nepredali 33 percent nálepiek za 400 korún, 55 percent za 900 korún, 82 percent za 3000 korún a 82 percent za 6000 korún.
Podľa informácií Martina Križana z ministerstva dopravy výrobné náklady na jednu nálepku predstavujú 4,84 koruny za kus. Podľa skúseností z minulého roku ministerstvo predpokladá vrátenie asi 135 tisíc nálepiek od Slovenskej pošty, čo predstavuje asi 653 tisíc korún. V snahe znížiť náklady bola prijatá zásada umiestniť nálepky najmä ku diaľniciam. Predajné miesta Slovenskej pošty sú podľa ministerstva významné, nie však rozhodujúce.
Ministerstvo dopravy preto požiadalo zástupcov Slovenskej pošty, aby distribuovali nálepky len na pošty v mestách súvisiacich s diaľničným koridorom. Keďže však práve v Košiciach a v Bratislave nálepky neboli dokonca ani na hlavných poštách, ministerstvo navrhlo pošte, aby prednostne zásobovala hlavné pošty.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.