a nepomáha ani klasická fráza o tom, že každý začiatok je ťažký.
S výnimkou BB a Nitry sú krajské samosprávy ubytované v provizórnych, resp. ešte horších priestoroch. Na účtoch im svietila dva týždne nula, nakoľko MF až teraz uvoľnilo na výplaty prvých 32 miliónov. Tie cca štyri kompetencie, ktoré dokopy od januára na regióny a obce prechádzajú, sa preberajú ťarbavo, keďže odovzdávajúci úradníci mimoriadnou iniciatívou nehýria. Personál na príjme zase nie je vždy natoľko gramotný, aby porozumel celej agende, takže chýba jasno v celom manévri. Ba vyskytli sa ojedinele i takí obecní štatutári, čo zatiaľ odmietajú právomoci, o ktoré tak úporne zápasili, prevziať vôbec. Skutočne zaujímavé to bude ale až k 1. júlu, keď by sa malo presúvať "gros" kompetencií z rezortov sociálnych vecí a školstva.
Cirkusy vypukli okolo odstupného, keďže zákon akosi nepokryl tie prípady, keď prepustení pracovníci krajských úradov sa iba presťahovali do kancelárie oproti. Pôvodná Nižňanského koncepcia pritom explicitne navrhovala, aby na päťmesačný žold mali nárok iba tí pracovníci, ktorí definitívne opustia verejnú správu ako celok. Kdeže - ryžujú aj takí, ktorí si iba preniesli sedadlo. Absurdná je situácia v Trnave, kde na Krajskom úrade naďalej chodia do práce (uvariť si kávu) zamestnanci, ktorým kompetenčný zákon pracoviská zrušil, výpovede im ale nikto nedal... Vo februári, samozrejme, očakávajú riadnu mzdu!
Prvotnou príčinou toho, že januárová snímka "reformy" je bizarná, je neskoré schválenie zákonov. To je síce refrén veľmi starý, politikom ho ale treba pripomínať, pretože zmätkom sa bolo možné jednoducho vyhnúť, keby k politickým dohodám došlo o rok, alebo aspoň o pol, skôr. To, čo sa dnes deje, čiže takzvané budovanie úradu jeho prvými zamestnancami, na čele s predsedom, je vyhadzovanie peňazí. Logistickú prípravu mala zabezpečiť s predstihom štátna správa; zvolené nominácie by potom v zrelom momente iba skočili do funkcií a hneď pracovali. Dnes vyzerá otázka aj tak, že k čomu sú potrební predseda s päťdesiattisícovým príjmom a päťdesiat honorovaných poslancov pre samosprávu, ktorá má do apríla na starosti DVE kompetencie: Civilnú obranu a električkové a trolejbusové trate. (Pre srandu, okrem BA a KE inde električky ani nebehajú).
Temno zostáva aj okolo budúceho financovania, teda nad rámec tzv. decentralizačnej dotácie, z ktorej by mali regióny tento rok žiť. Nikto najmä netuší, ako bude s peniazmi neskôr po voľbách. Jednou z náplní práce predsedov je teda aj kmitanie medzi rezortmi vnútra, financií a späť domov. Zvolení "župani" lobujú za peniaze, ktorých objem a mechanizmus prísunu mali byť v zákone. Bohužiaľ, decentralizácia správy daní z reformy vypadla; štát akoby plánoval financovať obce a regióny z rozpočtu večne.
Neistý tok peňazí neuberá na ich atraktivite, čomu nasvedčuje neuveriteľné hemženie okolo postov "podžupanov", riaditeľov úradov, kontrolórov a šéfov odborov... Teda tam, kde náleží riadny plat. Čerstvé nominácie tu narazili na vážny problém - pozícií v samospráve je menej, než nadržaných straníckych kádrov. V súvislosti s menovaním šesťkrát sprofanovaného exministra Soboňu do funkcie zástupcu riaditeľa úradu (!) v BB doslova geniálne glosoval problém Fico: "Je realitou na celom svete, že víťazný líder MUSÍ RIEŠIŤ PROBLÉM, KAM UMIESTNIŤ SVOJ ŠTÁB".
Podľa partajného kľúča sa rozdeľujú dokonca aj pozície šéfov odborov, na ktoré by mali byť zo zákona o verejnej správe vypísané po 1. apríli konkurzy. Skoro v každej provincii vyskočil interesantný problém, ako odriblovať ten paragraf, ktorý hovorí o platenom podpredsedovi - JEDNOM. Od Košíc po Bratislavu sa začalo špekulovať, či by sa jednotné číslo nedalo vyložiť ako množné; niekde by potrebovali dvoch podpredsedov, niekde dokonca troch. Napríklad v Prešove, kde je najvyššia nezamesntnanosť, si viac štátnych platov "poistili" dokonca uznesením; keby bolo zvolenie viacerých podpredsedov protizákonné, platené funkcie sa vytvoria tak, že pre ne "nájdu iné pomenovanie".
Realita regionálnych parlamentov rozbíja aj veľkú utópiu, že toto bude politika o osobnostiach a nie stranách. V Nitre sa postavila proti SMK "superkoalícia" HZDS-Smer-SDĽ-SOP-Stred-SNS. A keď v tejto konštelácii úspešne prebehlo celé zasadnutie, vtipkár Miklós Fehér (podpredseda) vyhlásil, že hlasovania neboli spolitizované (!!).
Asi tak je to: Ak v štádiu schvaľovania bola reforma drámou, v štádiu zavádzania prechádza tak trochu do komédie. Nič to - v pokoji sa zabávajme, veď je to pre nás, pre občanov. Čo si platíme, to máme.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.