Prezident Medzinárodného olympijského výboru Jacques Rogge poskytol TASR rozhovor, v ktorom sa vyjadril k opätovným možnostiam regiónu Poprad
"Moje ciele sa dajú vyjadriť jednoducho v štyroch tézach: znížiť náklady olympijských akcií pri zachovaní ich kvality, účinne bojovať proti dopingu, zachovať jednotu olympijského hnutia a posilniť výchovnú úlohu športu v spoločnosti."
V súvislosti s blížiacimi sa ZOH sa veľa hovorí práve o vysokých finančných nákladoch, pravda, sú to špecifiká po teroristických útokoch. Aké sú Vaše očakávania pred Salt Lake City a na ktoré zápolenia sa najviac tešíte?
"V tomto smere nemôžem hovoriť o žiadnych osobných preferenciách. Všetky zimné športy majú svoju špeciálnu príťažlivosť a prispievajú k vytvoreniu jedinečnej olympijskej atmosféry, ktorá sa mi veľmi páči. A pevne verím, že práve toto napriek známym udalostiam v USA, či práve pre ne, zažije aj februárové Salt Lake City."
Slovensko sa prostredníctvom regiónu Poprad-Tatry v predchádzajúcom kandidátskom období už druhýkrát uchádzalo o usporiadanie ZOH, ale neuspelo. Vy ste Tatry navštívili a poznáte tak ich možnosti.
"Mesto, ktoré neuspeje, získava možnosť debriefingu MOV, aby lepšie pochopilo, v čom boli slabiny jeho kandidatúry a má možnosť znova sa uchádzať. Hry sú určite najväčšou športovou udalosťou, ktoré mesto môže zorganizovať, predstavuje to obrovskú výzvu. Nový postup pri výbere olympijského hostiteľského mesta sa schválil na 110. zasadnutí MOV v decembri 1999. Po tomto rozhodnutí musia mestá prejsť fázou počiatočného výberu, počas ktorého tím expertov skúma základné technické požiadavky a potom sa predkladajú exekutíve MOV. Mestá sa potom považujú za žiadateľov. Koncepcie, ktoré akceptovala exekutíva, sa stávajú kandidátmi a majú povolenie postupovať ďalej v procese kandidatúry. Tento proces obsahuje aj odovzdanie písomného materiálu pre MOV, po ktorom nasleduje návšteva Hodnotiacej komisie MOV v každom kandidátskom meste. Tá si prezrie región a predloží písomnú správu MOV o všetkých kandidatúrach najneskôr dva mesiace pred začiatkom zasadnutia, na ktorom sa zvolí hostiteľské mesto."
Ako prebieha antidopingový boj MOV ako realizácia jedného z Vašich základných cieľov?
"Pre MOV je dôležité pracovať so všetkými medzinárodnými federáciami, národnými olympijskými výbormi a vládami, aby sa harmonizovali pravidlá, zákony a aj výskum proti dopingu. Popri tom Svetová antidopingová agentúra proti dopingu vznikla v roku 1999 s cieľom podporovať a koordinovať boj proti dopingu na medzinárodnej úrovni a myslím, že prvé výsledky jej činnosti sú sľubné."
Môžete predstaviť základné body marketingovej stratégie MOV pri spoluzorganizovaní hier?
"Marketingové príjmy zahŕňajú práva na vysielanie, sponzoring, príspevky dodávateľom, poskytnutie licencií, či numizmatické a filatelistické programy. Celkovo sme napríklad v štvorročnom období 1997-2000 vygenerovali 3,5 miliardy dolárov. MOV si zachováva necelých 7 percent z celkových príjmov z marketingu, ktoré používa na spravovanie olympijského hnutia. Zostávajúci obrovský balík sa delí na aktivity. Peniaze idú na administratívne a organizačné výdavky, spojené s organizáciou olympiád, ďalej národným výborom pre účely účasti na hrách. Prostredníctvom Olympijskej solidarity a TOP programu MOV poskytuje rôzne subvencie a finančnú pomoc každému národnému olympijskému tímu. Financie idú aj na činnosť rôznych športových organizácií i Medzinárodnému paralympijskému výboru."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.