doplnené na rube biblickým textom. Škatuľky, ktoré sa stanú zrejme zberateľskou kuriozitou, sa objavili v sortimente niektorých trafík a novinových stánkov.
"Je to nehorázne rúhanie. Ježiš Kristus sa tak ocitol v spoločnosti nahých dám, ktoré si nechala vytlačiť aj s telefónnym číslom akási audiotextová spoločnosť! Muselo to stáť obrovské peniaze. Radšej ich mohli dať na charitu, kde potrebujú každú korunu," pohoršuje sa nad kampaňou náš čitateľ Peter Dulovič z Košíc, ktorý sa hlási ku katolíckej viere, počas návštevy košickej filiálnej redakcie.
Jeho sprievodca Peter Mokoš sa obáva, aby "evanjelizácia tohto druhu" nebola kontraproduktívna: "Všetkého veľa škodí. Platí to aj pre nás, katolíkov. Pripomína mi to starý vtip: Príde večer domov uťahaný, vyhladovaný vedúci brigády socialistickej práce, zapne televízor - Lenin, otvorí noviny - Lenin, zapne rádio - Lenin. Už sa bojím otvoriť chladničku..."
Autorom netradičného projektu evanjelizácie je občianske združenie Spoločenstvo pri Dóme svätého Martina v Bratislave. Milión zápalkových krabičiek s Kristovým portrétom vyrobili v Zápalkárni Smrečiny Holding, a. s., Banská Bystrica. "Aj nás objednávka prekvapila. Snažili sme sa im to vyhovoriť, trvali na svojom. Ešte stále je ich na sklade viac ako dosť. Nie každý obchodník si želá, aby ich mal na pulte. Či už preto, že je veriaci, alebo naopak, neveriaci. Podobné distribučné problémy máme so škatuľkami, na ktorých sú zobrazené nahé dievčiny," povedala nám jedna z pracovníčok firmy.
"Som katolíčka. Aj mne to v prvom momente pripadalo ako znesvätenie Ježiša Krista. Potom som si povedala a prečo nie? Stvoriteľ má najbližšie k človeku tam, kde je zlo. Teda aj v krčme," pripája svoj názor jej kolegyňa.
Podľa cenníka stojí výroba jednej škatuľky s čierno-bielou tlačou pri minimálnom množstve 5 000 kusov 3,43 Sk. Čím väčší počet zadávateľ objedná, tým je cena nižšia, výrobca pripúšťa aj dohodu.
Predsedom združenia Spoločenstva pri Dóme sv. Martina je Mário Tomášik. "Prvoradou úlohou kresťanov je evanjelizácia. Hľadali sme nenásilnú a netradičnú, alternatívnu formu, ktorá by oslovila ľudí s vlažným alebo negatívnym vzťahom k viere. Keby Apoštol Pavol žil dnes, určite by šíril evanjelium prostredníctvom médií, internetu a trebárs aj zápalkových škatuliek. Aj cirkev sa musí prispôsobiť modernej dobe," vysvetľuje Tomášik.
Podľa jeho vyjadrenia kontroverzný portrét Ježiša Krista umiestnený na spotrebnom tovare je len jedným zo štyroch motívov, ktoré v rámci evanjelizačnej akcie použili. Tomášik to nepovažuje za prehrešok voči viere. "Doteraz sme sa stretli väčšinou s pozitívnymi ohlasmi. Rešpektujeme aj kritické názory. Negatívnych ohlasov však bolo neporovnateľne menej. Nechápem, prečo sa ľudia pohoršujú nad týmto obrázkom a vôbec ich nerušia iné, neporovnateľne nemorálnejšie zobrazenia. Pred dvoma rokmi sme v rámci evanjelizácie využili 140 billboardov. Samozrejme, o aktivitách nášho spoločenstva informujeme aj predstaviteľov katolíckej cirkvi." Ako uviedol, do výroby miliónu zápalkových škatuliek investovali 150-tisíc korún.
Arcibiskup Ján Sokol, metropolita Bratislavsko trnavskej provincie, nepovažuje zobrazenie Krista na zápalkových škatuľkách za najvhodnejšie. Na otázku, či je evanjelizácia tohto druhu potrebná, keď podľa výsledkov sčítania ľudu sa na Slovensku k veriacim hlási 84 percent obyvateľov a ku katolíckej cirkvi 69 percent občanov, reagoval: "Môže to mať evanjelizačný význam. Prostredníctvom tohto média sa môžu ľudia dostať do kontaktu s Božím slovom a s Bohom. Treba oslovovať človeka na každom mieste."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.