svoje budúce povolanie.
Vplyv rodičov na toto rozhodnutie je značný, a to už dlho predtým, ako nadíde čas samotného rozhodnutia. Keď rodičia pripravujú dieťa na určitú životnú, ktorú mu vymysleli bez ohľadu na jeho schopnosti či záujmy, môžu sa dočkať sklamania. Je vždy rizikom, keď sa rodič snaží o sebarealizáciu cez vlastné dieťa, bez prihliadnutia na jeho schopnosti, záujmy a požiadavky trhu práce. Stavanie primeraných cieľov pred dieťa, nepreceňovanie a zároveň nepodceňovanie jeho schopností, vlastností a záujmov je veľmi vážnou otázkou, nad ktorou by sa mal každý rodič zamyslieť.
Školské známky sú jedným z pomerne spoľahlivých ukazovateľov pri uvažovaní o ďalšom vzdelávaní. Pritom školskú výkonnosť dieťaťa neovplyvňuje iba jeho rozumová úroveň, ale aj jeho osobné a povahové vlastnosti a húževnatosť, vôľové vlastnosti, snaha naučiť sa niečo nové a pod. A to treba pestovať u dieťaťa už od malička.
Keď rodičia postupovali pri výchove dieťaťa zodpovedne, vypestovali uňho základ pre dobré rozhodnutie. Čím viac možností malo na získanie praktických skúseností, tým ľahšie môžu poznať, čo by ho zaujímalo, na čo má primerané schopnosti. V prípade, že rodičia dieťa systematicky viedli a sústavne pozorovali, mali možnosť zistiť, na čo má predpoklady. Treba však ešte vedieť, kde tieto záujmy, schopnosti a predpoklady môže najlepšie uplatniť so zreteľom na potreby trhu práce.
V prípade nejasností je tu popri škole aj možnosť obrátiť sa na pedagogicko-psychologickú poradňu, a to priamo alebo prostredníctvom školy. Jej adresu možno získať od učiteľa - výchovného poradcu priamo v škole. V takejto poradni môže odborník posúdiť vhodnosť výberu školy alebo v prípade nerozhodnosti poradiť pri voľbe povolania.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.