portugalského moreplavca, ktorý - plaviac sa v španielskych službách - objavil južnú cestu z Atlantického do Tichého oceánu, a to cez dnes po ňom pomenovaný prieliv medzi južným cípom Južnej Ameriky a súostrovím Ohňová zem. Vo svete je totiž tento moreplavec a objaviteľ známy skôr pod menom Magellan než pod svojím portugalským menom Magalhaes. Magellanova či Magalh±esova výprava bola prvou, ktorá oboplávala - v rokoch 1519 až 1521 - našu zemeguľu, i keď sám jej organizátor a vodca pri nej zahynul.
Nemecký koncern Volkswagen dáva v ostatných rokoch najavo to, aký význam pripisuje americkému trhu, aj tým, že na na januárovom autosalóne v Detroite zvykne predstaviť aj koncepčné vozidlo. V minulých rokoch vzbudili veľký záujem návštevníkov uvedeného autosalónu štúdie CCM a AAC, v tomto roku predstavil Volkswagen v Detroite štúdiu, pomenovanú práve podľa spomenutého portugalského moreplavca Magellan. Zatiaľ čo však obe predchádzajúce štúdie patrili do jasne definovných segmentov (Concept Car Microbus je vlastne van a AAC je pikap), mottom pri návrhu štúdie Magellan bolo dnes tak trochu módne anglické slovo crossover, znamenajúce kríženie či prechod. Štúdie označené prívlastkom crossover sú teda akýmisi "krížencami", ktoré sa pokúšajú v jednom vozidle spojiť charakteristiky niekoľkých klasických segmentov. A aké segmenty sa pokúša Magellan zjednotiť do nového celku? Tím európskeho dizajnérskeho centra firmy Volkswagen v Sitges pri Barcelone sa v štúdii Magellan pokúsil zosúladiť emocionalitu moderných vozidiel SUV (športovo-úžitkové vozidlá), veľkú variabilitu veľkopriestorových limuzín MPV (multi purpose vehicle, čiže viacúčelové vozidlo) a jazdné charakteristiky klasického kombi. Magellan sa vyznačuje pomerne vysoko položenými sedadlami, schopnosťou jazdiť aj v teréne, veľkým interiérom i batožinovým priestorom a dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. Karoséria vozidla sa vyznačuje krátkymi prevismi vpredu a vzadu, relatívne dlhou kapotou a veľkými hladkými plochami. Zaujímavý dizajn majú aj 19-palcové ráfiky kolies, na ktorých sú namontované pneumatiky Michelin PAX s možnosťou núdzového dojazdu pri defekte (vo vozidle preto nie je rezervné koleso). Novinkou je aj umiestnenie veľkého firemného znaku na kapote - doteraz bol znak VW vždy umiestnený v prednej maske. Štrbina medzi prednou kapotou a blatníkmi pokračuje aj cez reflektory, pričom oddeľuje smerové svetlá od hlavných svetlometov, ktoré sa natáčajú do zatáčky. Zadnej časti dominujú svetlá i okno lichobežníkových tvarov. Magellan je dlhý 4685 mm, široký 1860 mm a vysoký 1620 mm.
Interiér vozidla mal pôsobiť - takú úlohu dostali dizajnéri - ľahko, vzdušne a veľkoryso, aby cestovanie bolo príjemné a pohodlné. V štúdii Magellan je miesto pre šesť ľudí v troch radoch, pričom prvé dva rady sú tvorené samostatnými sedadlami. Tretí rad tvorí priebežná lavica, ktorú možno zložiť do podlahy. Sedadlá sú do podlahy upevnené len jednou strednou podperou (tzv. monorail). Základnými materiálmi interiéru sú koža a hliník. Zaujímavosťou je, že prístrojová doska a stredná konzola nie sú spojené. Do výbavy vozidla patrí aj navigačný systém GPS, ktorý možno vybrať a použiť napríklad pri cyklistických alebo peších túrach. V strešnej konzole je umiestnený kompas a výkyvná kamera, ktorá uľahčuje komunikáciu so vzadu sediacimi cestujúcimi. Magellan je vystrojený vzduchovým pružiacim systémom s aktívnymi tlmičmi a na jeho pohon slúži dvojitý vidlicový motor, známy z modelu Passat. Motor, ktorého maximálny výkon je 202 kW, poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom automatickej prevodovky, ktorú v sekvenčnom režime možno ovládať aj páčkami za volantom. Pre tých, ktorí pri svojich cestách do ďalekých krajín neradi spia v hoteloch, bol vyvinutý špeciálny obytný príves, dizajnérsky nadväzujúci na Magellan. Tento príves s kuchynkou a spacou časťou možno po zaparkovaní predĺžiť o dva metre. No a pre tých, ktorí často chodia k moru, vymysleli dizajnéri firmy Volkswagen skutočne niečo originálne - strešný "box" na batožiny, ktorý po otočení môže slúžiť ako čln.
Moreplavec Magellan bol doma na všetkých moriach - automobilová štúdia Magellan by mala byť doma na cestách i necestách všetkých kontinentov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.