Korzár logo Korzár
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Nikdy nehovor "nikdy"

Núti vás niekto piť, prejedať sa, fajčiť, kŕmiť sa tabletkami na spanie a osvojiť si ďalšie zlozvyky? Sami ste sa rozhodli, že vaše pľúca budú

čierne, že nikdy nebudete štíhli ako prútik, že pri rýchlejšej chôdzi budete lapať po dychu, že budete mať stresy z nadmernej pracovnej záťaže a problémy z dôsledného vegetariánstva, atď., atď. Nuž, pán tvorstva, akým je človek si dokáže doničiť svoje telo až neuveriteľne. Sú signály, ktoré ho na to upozornia a potom začne hľadať spôsoby a možnosti, ako šliapnuť na brzdu. Auto tiež hneď nezastaví, má určitú brzdnú dráhu. Ľudské telo pripomína k takejto brzde riaditeľ Centra pre kontrolu chorôb doktor Jeffrey Koplan a tvrdí, že brzdná dráha je pomerne krátka, ak sa človek rozhodne zmeniť svoj životný štýl. Príklady takýchto rýchlych zmien dokazujú laboratórne výskumy a uverejnili ich v americkom časopise Journal of the American Medical Association.

Jedna zo štúdií dokazuje, že u žien, ktoré jedia 225 gramov rýb týždenne, sa znižuje nebezpečenstvo infarktu takmer o polovicu. Výskumy ukázali, že po zaradení vyššieho podielu ovocia, zeleniny a vlákniny do jedálnička, sa zníži riziko ochorenia na cukrovku v priebehu dvoch týždňov. Ak začnú ženy okolo štyridsiatky so sedavým zamestnaním chodiť denne a štyri dni v týždni aspoň na polhodinové rýchle prechádzky, zníži sa u nich riziko infarktu takmer okamžite. Ak fajčiar prestane fajčiť, ešte počas prvého dňa abstinencie sa zníži úroveň kysličníka uhoľnatého (CO) v krvi. V priebehu týždňa sa zhustnutá krv prečistí a riziko infarktu klesá. O štyri až päť rokov neskoršie - ak nezačne znova fajčiť - nebude už tento človek ohrozený infarktom viac než tí ľudia, ktorí nikdy nefajčili.

Samozrejme, že nové životné návyky "neopravia" úplne všetky škody, ktoré si človek sám na vlastnom tele spôsobil. Ale čo je lepšie - chodiť v deravých topánkach, do ktorých vniká voda alebo ich opraviť? Asi to druhé. Podľa najnovších výskumov môže zmena životného štýlu odvrátiť asi 70 percent takých ochorení ako je cukrovka, vysoký krvný tlak a niektoré typy rakoviny. Podľa výskumu lekárov aj malé zmeny v životnom štýle môžu viesť dokonca k podstatnému zlepšeniu kondície. V štúdiách uvádzajú, že dlho sa napr. verilo, že zníženie hladiny cholesterolu v krvi znižuje riziko infarktu, pretože upchaté cievy sa stávajú priechodné. V súčasnosti sa ukazuje, že nejde ani tak o zvýšenie priechodnosti ciev, ale skôr o to, že povlaky cievnych stien sa tak rýchlo nepotrhajú a nedostanú sa do krvného obehu. Nielenže si človek predĺži život, ale môže ho mať kvalitnejší. Preto: nikdy netreba hovoriť "nikdy". Pri ťažkostiach, ktoré spomínam v úvode, netreba rezignovať a nepresviedčať sa, že nikdy to lepšie nebude. Treba skúsiť byť voči svojmu telu zodpovedný a hrať fair-play. Nezáleží na tom, s čím začneme, ani ako. Dôležité je odhodlať sa k tomu a odštartovať. Môže síce nastať druhý extrém - úvahy, či žijeme zdravo a porovnávať s tým, čo bolo pred týmto odhodlaním. Na celú vec sa treba pozerať z nadhľadu a tak ju aj brať, lebo najhorší je stres, zlá nálada a depresia.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Od Česka až po Jadran
  4. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 022
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 804
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 212
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 897
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 430
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 766
  7. Od Česka až po Jadran 3 078
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 055
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 037
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 270
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský

Matovič stále nezverejnil, či sa očkovacia lotéria oplatí.


22. júl
OH Tokio 2020 / 2021 - deň 1: V akcii je aj Juraj Tužinský.

Sledujte prvý deň letnej olympiády minútu po minúte.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h
Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.


17 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop