školských zariadení. Mnohí z mladých ľudí sa však sťažujú na striktné pravidlá prepravy, ktoré študentov doslova obmedzujú.
"V Košiciach ich môže človek využiť len do 18. hodiny. Považujem to za obmedzovanie študentov, ktorí neraz prichádzajú zo školy aj po tomto termíne. Žiaľ, v autobuse im už zľavnený lístok vodič nevydá, musia si jednoducho kúpiť celý. Mám deti, ktoré každý deň cestujú do školy, neraz sa stane, že musia zostať dlhšie, prípadne majú v škole nejakú akciu. V dopravnej spoločnosti im však výnimku uznajú, len ak donesú potvrdenie zo školy. Pýtam sa však, prečo nemôže zostať v Košiciach študent dlhšie, trebárs na doučovaní či internete. Požiadavky zo strany učiteľov sa neustále zvyšujú, no my platíme stále viac. SAD v Košiciach si robí, čo chce, mám informácie, že napríklad v Prešove je to iné," povedala nám Mária Kočišová, ktorá zároveň dodala, že zháňať si potvrdenku, keď sa deti stretnú na doučovaní, je neraz problematické či pod ľudskú dôstojnosť.
Pritom mesačné lístky platia pre cestu do školy a späť, teda, ako sme sa dozvedeli od kompetentných, na dve cesty. Čo potom bráni SAD, a. s., Košice prispôsobiť sa reálnym požiadavkam študentov?
"Každý dopravca má vlastný prepravný poriadok. Skutočne je to tak, že žiaci základných a stredných škôl sa musia prepraviť späť do svojho bydliska do 18. hodiny, pretože len dovtedy majú možnosť využívať zľavu. Už vysokoškoláci môžu zľavu využívať 24 hodín," hovorí dopravný námestník SAD Košice Ing. Ján Štofančík a dodáva, že dopravca má právo, ba povinnosť brať do úvahy tzv. výnimky.
"Ak má študent popoludní nejaké kurzy, potrebuje predložiť potvrdenie zo školy, že ich skutočne absolvoval. Pri dvojzmennej prevádzke škôl sa vieme prispôsobiť a žiakom preukaz taktiež platí po celý deň. Zľava pritom platí len v dňoch vyučovania," dodáva dopravný námestník SAD a upresňuje, že benevolencia či sprístupnenie lístka na 24 hodín bolo v minulosti značne zneužívané. "Cestovalo sa hore-dole nespočítateľnekrát. My si to, žiaľ, nevieme odkontrolovať, pretože sa cesty nikde nevyznačujú. Veľmi sa to zneužívalo, preto si myslíme, že tento systém je spravodlivý. Problém by mohlo vyriešiť zavedenie čipových kariet. V tom prípade by sme si vedeli uskutočnené cesty rozúčtovať."
Ako sa na študentov vlastniacich mesačné cestovné lístky pozerajú v SAD Prešov, a. s., sme sa opýtali pracovníka podnikovej kontroly Ladislava Lenza.
"Zľava platí na cestu tam a späť. Teoreticky môže študent využiť túto cetu kedykoľvek, nemá to nijako obmedzené," vraví L. Lenz.
Prevádzky čipových kariet v autobusoch SAD by sme sa mali dočkať už začiatkom septembra. Pravda, len na linkách, ktoré prevádzkuje SAD Košice, pretože nie všetci dopravcovia uvažujú podobne. Namontované budú teda zväčša v prímestských spojoch.
"Nastal by problém odúčtovania tržieb, musíme teda následne koordinovať našu činnosť s ostatnými dopravcami. Zavedením tohto systému odbremeníme od určitých problémov aj sami seba. Veď vodiči nebudú musieť nosiť pri sebe takú hotovosť, predsa len v autobuse nie sú dostatočne chránení. Neraz sa stalo, že došlo k prepadu a krádeži celej tržby," uzavrel J. Štofančík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.