Prirodzené poruchy správania či učenia, dlhodobá absencia v škole alebo len jednoducho potrebuje spomaliť tempo. Treba si uvedomiť, že nejde o nič neobvyklé a namiesto toho, aby sme na dieťa kládli prehnané nároky a nútili ho do aktivity, ktorej nie je schopné, pomôžme mu. Aj z tohto dôvodu disponuje väčšina základných škôl vyčlenenými typmi tried, ktoré sú zriadené pre žiakov, vyžadujúcich individuálnu pozornosť.
"Rozoznávame tri skupiny takýchto tried. Vyrovnávacie, špeciálne a mikrotriedy. Každá z nich slúži pre inú skupinu žiakov. Konkrétne do mikrotried je umiestňovaný nižší počet žiakov, asi do 15, ktorí nie sú nijako hendikepovaní. Mikrotriedy sa zriaďujú na výnimku so súhlasom odboru školstva," informoval nás metodik odboru školstva Okresného úradu Košice I Mgr. Peter Fek.
Pre potreby žiakov, ktorí majú v škole dlhodobejšie absencie, napríklad z dôvodu hospitalizácie, a tým automaticky zameškajú učebnú látku, sa zriaďujú v zmysle školského zákona tzv. vyrovnávacie triedy, v ktorých žiak učivo individuálne dobehne. "V riadnej triede by bol takýto žiak v nevýhode z hľadiska časového sklzu i vedomostí, preto je preňho lepšie, ak určitý čas strávi v takejto triede. Ide o pár mesiacov, za ktoré dobehne svojich spolužiakov v normálnej triede a vráti sa opäť do riadneho vyučovacieho procesu. Vo vyrovnávacej triede je umiestnených do dvanásť žiakov, ktorým sa učitelia jednotlivo venujú. Napreduje sa tak rýchlejšie," pokračuje Mgr. Fek.
Inou kategóriou sú špeciálne triedy, ktoré navštevujú deti nejakým spôsobom hendikepované, funguje tu totiž výučba prostredníctvom špeciálne školeného pedagóga a osobitý systém klasifikácie. U žiakov umiestnených v "špeciálke" ide o rôzne poruchy správania, hyperaktivitu, disgrafiu či dislexiu, jednoducho sú to deti, ktorým odborník navrhol tento typ špeciálnej výučby. Odporúčanie po predchádzajúcom vyšetrení dáva zväčša psychológ. Nejde však o deti s výraznými mentálnymi poruchami, podmienky na vyučovanie takýchto žiakov na základnej škole nie sú, preto si netreba špeciálnu triedu zamieňať s osobitnou školou.
"Na to, aby bolo dieťa zaradené do špeciálnej triedy, je nevyhnutný súhlas rodiča. Riaditeľ školy vytvorí špeciálnu komisiu, ktorá zhodnotí celú situáciu, dieťa prejde pedagogicko-psychologickou diagnostikou. Jeho konečné umiestnenie v špeciálnej triede tak prospeje ako žiakovi, ktorému sa bude venovať náležitá pozornosť, tak kolektívu, z ktorého vzišiel a v ktorom žiak s pomalším tempom brzdí výučbu, prípadne svojím nezvládnuteľným správaním narúša priebeh vyučovania," dodáva Mgr. Fek.
Doposiaľ zriaďovali špeciálne triedy na základných školách okresné úrady na požiadanie riaditeľa v prípade, že sa na tej-ktorej škole vyskytlo viac žiakov so spomínanými poruchami. Podmienkou na zriadenie je prítomnosť špeciálneho pedagóga. Tých je však stále málo, preto sa OÚ často uchyľujú k zriadeniu "špeciálky" i bez neho. Pracovníci úradov tiež koordinujú umiestňovanie problematických detí do školy disponujúcej špeciálnou triedou v mieste blízkom jeho bydlisku. "V prípade špeciálnych tried ide o prvý až deviaty ročník. Vyrovnávacie triedy existujú len na prvom stupni pre ročníky 1 až 4," dokončil Peter Fek.
Nie každý rodič je však ochotný zveriť svoje dieťa do rúk špeciálneho pedagóga. Dobrý úmysel pomôcť svojmu potomkovi vníma ako jeho degradáciu a súhlas na zaradenie do špeciálnej triedy nedá z vlastnej nevedomosti.
Mikrotriedou a špeciálnou triedou disponuje napríklad i ZŠ Juhoslovanská na Ťahanovciach. Ani tu sa však nevyrovnávajú s ich fungovaním ľahko. "Vytvoril sa nám tak navyše problém s financiami a hlavne priestormi, stále totiž u nás funguje dvojzmennosť, a napriek tomu sme museli pre potreby žiakov vytvoriť možnosť špeciálnej pedagogickej výučby. Aj keď je to pre nás zaťažujúce, vyšli sme deťom v ústrety, čo sa však nie vždy dá povedať o rodičoch. Mnohí z nich účel takéhoto zariadenia vnímajú s predsudkami," povedal nám riaditeľ ZŠ Juhoslovanská Mgr. Alexander Krajňák.
Napriek tomu, že prevádzka týchto tried je pre okres do istej miery finančne zaťažujúca, ich opodstatnenosť je vzhľadom na viditeľnú efektivitu v praxi na mieste. Mnohí žiaci sa totiž aj vďaka tomuto medzičlánku môžu opäť vrátiť do riadnej triedy, v prípade nezvládnutia učiva môžu prípadne opakovať i špeciálku. Niektorí rodičia sa možno aj kvôli tomu utvrdzujú v domnienke, že špeciálne triedy sú určené len rómskej populácii, ktorá pre nezvládnutie učiva častokrát skončí po niekoľkonásobnom opakovaní ročníka svoju školskú dochádzku na prvom stupni v špeciálnej triede.
"Nie je to tak, je to skreslená predstava, aj keď vo výnimočných prípadoch môže k takejto situácii dôjsť," udáva Mgr. Fek. "Opakovanie ročníka často súvisí s množstvom absencií, ktoré sa netýkajú len špeiálnych tried. Ročne máme len v našom okrese hlásených 200 prípadov zanedbania školskej dochádzky, niektoré z nich sa opakujú so železnou pravidelnosťou. Kvôli tomu musíme rodičov často pod hrozbou trestného stíhania permanentne upozorňovať na ich povinnosť poslať dieťa do školy, žiaľ, napriek opatreniam je odozva veľmi slabá," uzavrel tému metodik odboru školstva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.