formulármi. Ľudia sú však stále príliš dôverčiví a takmer bez výhrad vypisujú dotazníky, v ktorých je potrebné uviesť rôzne informácie a vôbec si neuvedomujú, že by mohlo dôjsť k ich zneužitiu. Často to robia aj v prípade firiem, o ktorých takmer nič nevedia. Ich osobné údaje sa však môžu stratiť aj z oveľa lepšie chránených inštitúcií, napríklad zo splátkových spoločností.
V súčasnosti funguje na slovenskom trhu 5 spoločností (Home credit, Unikredit, Cetelem, Quatro, Multiservis), cez ktoré je možné nakupovať tovar na splátky priamo v predajniach a dve (Komfort, Triangel), kde klient nakupuje cez katalógy. Máloktorý zákazník však rozmýšľa nad tým, aké osobné údaje musí napísať do zmluvy s konkrétnou spoločnosťou. Pritom na niektorých z nich je potrebné udať telefónne číslo domov i do práce(pri Quatre je tento údaj povinný), druh bývania, čistý mesačný príjem alebo ročný základ dane v prípade podnikateľov (Home credit, Unikredit), čistý mesačný príjem partnera, číslo bankového účtu, atď. Najmenej údajov požaduje Cetelem, ktorý od klienta potrebuje len základné údaje, výšku akontácie a počet mesačných splátok.
"Kvôli urýchleniu vybavovania zmlúv ich už nerobíme ručne, ale vypisujeme ich na počítači a internetom posielame priamo do centra spoločnosti, ktorú si klient vybral. Ani raz sa mi nestalo, že by sa niektorý zo zákazníkov zaujímal o ochranu svojich osobných údajov. A to ani v prípade, ak jeho zmluvu neschválili, " uviedla na margo alternatívy zneužitia osobných údajov Dagmar Marcinová, pracovníčka v Elektrocentre Jama, ktorá má na starosti splátkový predaj. Podľa jej skúseností, klientov, ktorým zmluvu neschválili bolo veľmi málo a konkrétna splátková spoločnosť si vždy nechala údaje v databáze.
"V každej zmluve je medzi všeobecnými obchodnými podmienkami zapracovaný súhlas klienta so spracovaním údajov do databázy splátkovej spoločnosti, Home credit ho má aj na osobitnom formulári. Podľa mňa tieto údaje potrebujú kvôli rôznym podvodníkom. My v predajni sa snažíme prekuknúť prípadných neplatičov, ale občas ich neodhadneme. V ostatnom období ich však bolo veľmi málo. Pokiaľ viem, napríklad Triangel a Quatro práve kvôli tomu spolupracujú a v prípade obáv o serióznosť klienta si navzájom vymieňajú údaje," povedala Dagmar Marcinová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.