technické kvality, najmä vďaka ktorým je uznávanou osobnosťou v nižšej strednej triede. Od uvedenia na trh púta najmenšia alfa veľkú pozornosť najmä športovo ladených motoristov a výrobca takmer nestíha uspokojovať záujemcov.
Mimochodom, je aj z čoho vyberať, keď talianska krásavica ponúka tri zážihové a jeden vznetový motor s dvoma typmi prevodoviek, troj- a päťdverové karosérie a tri stupne výbav, pričom už tá základná má v sérii takmer všetko od ABS cez šesť airbagov až po klimatizáciu. Podobne ako väčšia a staršia 156-ka aj jej mladšia sestra vyniká dizajnom karosérie. Päťdverová verzia sa od trojdverovej líši na prvý pohľad len veľmi málo. Najmä vďaka faktu, že dizajnéri menšej alfy elegantne zamaskovali kľučky zadných dverí do ich rámu.
Základnou pohonnou jednotkou je šestnásťventilový motor 1,6 Twin Spark s výkonom 77 kW/105 k, ktorý má aj výkonnejšiu verziu 88 kW/120 k. Ďalšími pohonnými jednotkami sú zážihový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) a preplňovaný diesel 1,9 JTD (85 kW/115 k). My sme v redakčnom teste skúšali "malú" alfu v trojdverovom vyhotovení s výkonnejším 120-koňovým motorom 1,6 l a luxusnejšej výbave Distinctive. Ten svojim výkonom a krátko odstupňovanou prevodovkou dáva automobilu veľmi solídnu dynamiku.
K dominantným prednostiam Alfy 147 patrí originálny dizajn, výkonný motor, komfort, bohatá výbava, športové jazdné vlastnosti a bezpečnosť, ale aj komfort športovo ladeného a ergonomicky vydareného interiéru s originálne riešeným prístrojovým štítom so samostatnými kontrolnými prístrojmi. Upúta aj kvalita dielenského spracovania a použité materiály. Ku komfortu patria aj pohodlné anatomicky tvarované sedadlá s dobrým vedením tela, dostatok priestoru najmä vpredu, klimatizácia, vyhrievané sedadlá, príplatková audiosústava Bose, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, palubný počítač, atermické sklá, volant potiahnutý kožou, systémy na kontrolu jazdných vlastností a ďalšie.
Komu by to bolo málo, môže si doobjednať napríklad informačný a komunikačný systém Conect v spojení s mobilným telefónom a navigačným systémom. Na bezpečnú jazdu dohliadajú systémy ABS s EBD, bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi a už spomínané dvojice čelných, bočných a okenných airbagov. Batožinový priestor má základný objem len 280 litrov, ktorý síce patrí medzi najmenšie v triede, zato však po vysokom vyklopení tretích dverí je k nemu veľmi dobrý prístup. Zväčšiť ho možno sklopením niektorého alebo oboch operadiel zadného sedadla, čo má výhodu aj v tom, že po celej dĺžke vznikne priestor s rovnou podlahou.
Jazdné vlastnosti sa odvíjajú od kvalitného podvozku skrátená podlahová plošina pochádza z väčšej 156-ky, rovnako riešenie náprav s väčším rozchodom kolies. Tvrdší športovo ladený podvozok a tuhá karoséria sa starajú o jazdný komfort Alfy 147. Vďaka tomu sa alfa v zákrutách nenakláňa, správa sa suverénne a dobre drží stopu. Športové vlastnosti sa naplno prejavia najmä v režime rýchlej jazdy. Vodič sa v týchto situáciách môže plne spoľahnúť na to, že alfa urobí len, čo jej prikáže.
Na presne riadenie, reakcie na plyn i na brzdy je v každej chvíli spoľahnutie, pričom v kritických situáciách zasiahne ABS s EBD, prípadne za príplatok montovaný dynamický systém riadenia stability VDC. Jazda s Alfou 147 prináša opakované potešenie. Dynamická jazda sa prejaví v spotrebe okolo 10 až 11 l/100 km, priemer však nemusí prekročiť 8,5 l/100 km. My sme namerali priemernú spotrebu 9,2 l/100 km, čo zodpovedá režimu jazdy týždenného testu.
Autor: gold
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.