Korzár logo Korzár

Boli sme pri testoch monopostu Toyota F1

Priznám sa, že som sa k tomu dostal ako slepá kura k zrnu - len nemoc redaktora jedného bratislavského motoristického časopisu spôsobila, že som sa

takpovediac ako náhradník mohol zúčastniť na jednom testovacom dni monopostov Toyota F1 na okruhu v Barcelone. Toto podujatie zorganizovali pre skupinu motoristických novinárov (zo Slovenska sme boli dvaja, z Česka štyria) český a slovenský importér automobilov Toyota. Japonská firma Toyota je totiž úplným nováčikom v svete formuly jeden a preto chce mať patričnú publicitu v médiách už pred štartom prvej tohtoročnej Veľkej ceny. I keď sme už nový monopost Toyota TF 102 predstavili (na poslednej minuloročnej motostrane), zopakujme aspoň základné fakty o tíme a vozidle. Toyota je síce japonskou firmou, ale svoju účasť v cirkuse zvanom F1 organizuje prostredníctvom svojej nemeckej pobočky Toyota Motorsport GmbH, známej pod skratkou TMG a sídliacej v Kolíne nad Rýnom. TMG má na svojom konte už 3 tituly výrobcov a 4 tituly jednotlivcov v majstrovstvách WRC (automobilové súťaže), ale jej skúsenosti v F1 sú prakticky nulové. Medzinárodný tím 550 odborníkov z 30 krajín však mieni urobiť maximum pre to, aby Toyota obstála čestne už v prvom ročníku svojej účasti v F1. Prezidentom TMG je Švéd Ove Andersson, šéfkonštruktérom je Rakúšan Gustav Brunner (prišiel z tímu Minardi), motor monopostu vznikal pod vedením Nemca Norberta Kreyera, no a jazdcami tímu sú Fín a Škót. Nedostatok skúseností kompenzuje Toyota mimoriadne vysokým rozpočtom pre svoje ef-jednotkové aktivity - hovorí sa, samozrejme neoficiálne, o 400 miliónoch dolárov ročne. Je ale pochopiteľné, že ani taký automobilový gigant, akým Toyota nesporne je, sa nezaobíde bez spomzorov. Hlavným sponzorom je - ako to už poznať podľa veľkého nápisu na bokoch monopostu - spoločnosť Panasonic, a aj preto je oficiálny názov tímu Panasonic Toyota Racing. Ďalšími sponzormi sú napríklad firmy Esso, MAN, AOL Time Warner, Michelin (dodáva pneumatiky), výrobca vlasovej kozmetiky Wella a Méteo France, ktoré bude tímu dodávať predpovede počasia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ale poďme do Barcelony. Po prílete do tejto katalánskej metropoly, ktorá najmä v ostatnom desaťročí zažila nebývalý rozvoj, nás mikrobusom (samozrejme značky Toyota) odviezli do hotela, kde bola priateľská a neformálna večera s členmi tímu. Na tejto večeri sa zúčastnili aj obaja jazdci tímu - Fín Mika Salo a Škót Allan McNish. Zatiaľ čo Salo nie je v svete F1 nováčikom (jazdil za tímy Lotus, Tyrrell, Sauber Petronas a v roku 1999 pomerne úspešne "zaskakoval" za zraneného Schumachera), McNish ním je, i keď nie tak celkom. McNish síce zatiaľ žiadne preteky neabsolvoval, ale pôsobil ako skúšobný jazdec tímov McLaren a Benetton. Sympaťák Allan, ktorý má 32 rokov a je vysoký len 165 cm a váži 58 kg, si prisadol aj k nášmu, takpovediac československému stolu. Hovorilo sa - vážne i veselo - o všeličom, najmä však o šanciach nového tímu v neľútostnom súboji na okruhoch F1. Na priamu otázku, či tím Toyota vsádza v nadchádzajúcej sezóne na spoľahlivosť alebo pôjde až na hranicu výkonnosti, odpovedal McNish škótsko-diplomaticky v tom zmysle, že dôležité bude dôjsť do cieľa v čo najväčšom počte pretekov, aby tím nazbieral čo najviac skúseností. Firma Toyota sa však netají tým, že jej konečným cieľom je získanie oboch majstrovských titulov, teda v súťaži konštruktérov i jazdcov. K nášmu stolu si prisadol aj taliansky lekár tímu, ktorý veľmi zaujímavo hovoril najmä o relaxačných technikách, používaných na zvyšovanie psychickej odolnosti jazdcov.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň ráno nás organizátori odviezli na okruh pri Barcelone, ktorého oficiálny názov je Circuit de Catalunya, čiže Katalánsky okruh. Tam sme priamo z prázdneho boxu, susediaceho s boxom tímu Toyota, niekoľko hodín sledovali testovacie jazdy. Dalo sa vyjsť aj na strechu budovy, odkiaľ bol výborný výhľad na celú cieľovú rovinku. Okrem Toyoty testovali na okruhu svoje monoposty aj tímy Ferrari (Schumacher mal nasledujúci deň ťažkú haváriu, z ktorej ale vyviazol bez zranení), BMW Williams, Sauber Petronas, Jordan, Honda Renault a Jaguar. Musím povedať, že sledovať monoposty F1 v televízii a vidieť ich naživo úplne zblízka sú dve rôzne veci. Bol som trochu zaskočený najmä neuveriteľným revom motorovo monopostov, rútiacich sa po cieľovej rovinke rýchlosťami okolo 300 km/h (ešteže nám organizátori dali "štoplíky" do uší). Podmienky na testovanie boli veľmi dobré, pretože bolo bezvetrie a teplota vzduchu pomaly stúpala z ranných 9oC na obedňajších 22o (bol 29.január) a teplota povrchu trate stúpala pomaly z 7 şC (po noci bol miestami na trati dokonca lad) až na 23oC. Do boxov, kde sa obe vozidlá Toyota pripravovali na jazdy, sme samozrejme prístup nemali, ale aj spoza zábran bolo zaujímavé sledovať prácu množstva naoko sa motajúcich mechanikov, z ktorých však všetci majú presne stanovené úlohy. Žiaľ, hneď na začiatku testov sa na jednej Toyote vyskytol problém s prevodovkou a jeho odstránenie trvalo dosť dlho. V uvedený deň preto McNish najazdil len 41 kôl, pričom jeho najlepší čas na kolo bol 1 min 21,684 s. Salo absolvoval dokonca len 18 kôl, pričom jeho najlepší čas bol 1 min 21,358 s. Salo sa doslova vyjadril, že to bol "pomalý" deň. Pre porovnanie možno uviesť, že najlepší čas v ten deň dosiahol M.Schumacher, a to 1 min 18,470 s. Rozdiel medzi Schumacherom a Salom bol teda temer tri sekundy. Je to veľa, je to málo? V športe, v ktorom o víťazstve či nevíťazstve rozhodujú tisíciny sekundy, je to rozhodne veľa. Ak však uvážime, že Toyota je úplným nováčikom a Ferrari má za sebou niekoľko desaťročí úspešného pôsobenia v F1 a niekoľko majstrovských titulov, nevyznie tento rozdiel až tak dramaticky. Pre úplnosť dodajme, že v tohtoročnej sezóne, ktorá odštartuje pretekmi v Melbourne 3. marca, bude mať Mika Salo štartovné číslo 24 a Allan McNish číslo 25 (keďže ide o nový tím, sú to najvyššie čísla). Možno vás pletie, ako môže štartovné pole pri účasti dvojčlenných tímov končiť nepárnym číslom - je to tým, že "nešťastné" číslo 13 nemá nikto. Pravda, po odstúpení Prostovho tímu bude v tohtoročne sezóne účinkovať len 11 tímov s celkove 22 jazdcami. O monoposte Toyota TF 102 zopakujeme len toľko, že je postavený na podvozku s rázvorom 3090 mm, jeho šasi je zhotovené z uhlíkových kompozitov a na jeho pohon slúži trojlitrový vidlicový desaťvalec, poháňajúci zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej poloautomatickej prevodovky (neskôr sa plánuje použiť prevodovku so siedmimi stupňami).

SkryťVypnúť reklamu

Z krásneho Katalánskeho okruhu, na ktorom sa 28.apríla pôjde Veľká cena Španielska, nás organizátori odviezli priamo na letisko v Barcelone, odkiaľ sme cez Paríž odleteli do Prahy - českí novinári boli už doma, ja som s bratislavským kolegom cestoval ešte autom (samozrejme Toyotou) do Bratislavy a odtiaľ vlakom do Košíc. Pôvodne som si myslel, že budem mať v Barcelone chvíľu času aspoň na bleskovú prehliadku mesta - chcel som vidieť najmä svetoznýmy chrám Sagrada Familia, navrhnutý architektom Antonim Gaudím. Pretože kvôli spozdeniu v Paríži sme do Barcelony prileteli neskorším lietadlom a bývali sme ďaleko od mesta, do mesta som sa vôbec nedostal a uvedený chrám som nevidel. Zato som navštívil jeden z chrámov kráľovskej formuly automobilového športu. A stálo to za to!

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 946
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 776
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 906
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 687
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 583
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 892
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu