svoju zaujímavú históriu.
Prvý autobus bol známy pod názvom "carrosse". Mal osem miest pre cestujúcich a bol ťahaný koňmi a Blaise Pascal ho predstavil v Paríži v roku 1662. "Carrosse" jazdil v pravidelných niekoľkominútových intervaloch bez ohľadu na počet cestujúcich. Už to samo o sebe bola veľká novinka. V roku 1823 tieto prvé autobusy jazdili tiež v časti mesta Nantes vo Francúzsku, kde ich prevádzkoval Stanislavus Baudry. Pretože boli veľmi obľúbené, rozhodol sa svoje služby rozšíriť, ale potreboval pre ne nové meno, ktoré by dalo vedieť, že sú určené pre všetkých, kto sa s nimi chce odviezť. Konečná zástavka v centre Nantes bola pred obchodom, ktorého majiteľom bol M. Ornnes. Obcod sa volal Ornnes Omnibus. Latinské slovo omnibus znamená "pre všetko". Majiteľ obchodu tvrdil, že u neho sa dá kúpiť všetko. Toto slovo však môže znamenať aj "pre všetkých". tak sa teda stalo, že Baudry si zvolil pre svoju dopravnú službu názov omnibus, ktorý bol neskôr skrátený na "bus".
Parné autobusové linky sa okolo roku 1830 začali zavádzať v Londýne, Paríži, Bruseli a inde. Parné vozy už vtedy dosahovali rýchlosť až 50 km/h. Neobyčajný rozamch dosiahla táto doprava predovšetkým v Anglicku, kde bolo postavených najmenej 50 parných vozov, často veľmi dokonalých a zariadených pre dopravu 5 - 20 osôb. Parovom W.H. Jamesa mal dokonca aj akýsi diferenciál, t. j. navzájom nezávislé otáčanie oboch zadných kolies (v zákrute sa vnútorné koleso otáča pomalšie, vonkajšie rýchlejšie). Najväčšiu zásluhu na hromadnej doprave parnými vozmi mal však Angličan Walter Hancock, ktorý postavil v rokoch 1827 - 1838 celkom 9 vozov. Hancock zriadil verejnú medzimestskú dopravu medzi Londýnom a Paddingtonom. Jeho parné vozy boli veľmi bezpečné a mali elegantný tvar v mnohom pripomínajúci dnešné autobusy. Zákazníci ich veľmi obľubovali, avšak prekážky hlavne zo strany podnikateľov zo železnice spôsobili, že za pol roka musel dopravu zastaviť.
Prvý autobus s benzínovým spaľovacím motorom sa objavil v Nemecku v čase od 1895 - 1897. Bol pre 8 cestujúcich, motor bol jednovalcový a mal 4 konské sily. Neskôr jazdili benzínové autobusy medzi Nantes a Velheuil. Vážili šesť ton a mali 18 miest pre cestujúcich.
Od roku 1847 bolo možné vidieť v Londýne prvý poschodový autobus - avšak s konským pohonom. Poschodové autobusy s uzavretým horným poschodím a dieselovým motorom sa tam objavili v roku 1930. Avšak autobusy ťahané koňmi nezmizli hneď po zavedení spaľovacích motorov. Posledný britský autobus s konským poťahom doslúžil v Newmarkete v roku 1932, keď zdochol jeden z ťažných koní.
Okolo roku 1915 sa autobusová doprava objavovala vo všetkých väčších mestách. Spočiatku mali rovnakú konštrukciu ako nákladné automobily. Až okolo roku 1922 dostali autobusy vlastnú konštrukciu.
V polovici 80-tych rokov minulého storočia sa vo svete vyrobilo okolo 3,5 milióna autobusov.
Autor: ji
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.