Správne napájanie jednotlivých úsekov koľajiska predstavuje asi najťažšiu vec, ktorá sa v železničnom modelárstve vyskytuje.
Iný spôsob napájania sa realizuje v prípade základných typov úsekov koľajiska, naopak oveľa komplikovanejšie je to u špeciálnych typov úsekov. Už také jednoduché koľajisko, na ktorom je iba číra trať, malá stavebnica a tri staničné koľaje potrebuje na svoju činnosť veľa súčiastok, ktoré ako celok tvoria ovládač:
- usmerňovač - usmerňuje striedavé napätie na jednosmerné napätie pre pohon motorov;
- transformátor slúži na zníženie striedavého napätia osvetľovacej siete na napätie asi 20 V;
- komutátor - zabezpečuje zmenu polarity tradičného napätia a tým aj zmenu rýchlosti vozidla;
- vypínač - odpína trakčné napätie z úseku a tým zastavuje vozidlo;
- úsek koľajiska - na ktorý sa jednosmerné napätie má pripojiť a na ktorom stojí trakčné vozidlo.
Je zrejmé, že poradie týchto prvkov (okrem transformátora a úseku koľajiska) nie je prísne viazané. Podľa poradia a spôsobu väzby medzi jednotlivými členmi vznikajú rozličné napájacie varianty. Tiež je možné zlučovať viac členov do jedného prvku. Ako príklad slúži zapojenie komutátora s vypínačom, či komutátora s vypínačom a regulátorom. Vzniká takto množstvo kombinácií, ktoré sa potom označujú ako spôsoby napájania koľajiska.
Je zrejmé, že ani jedno koľajisko nie je napájané rovnakým spôsobom a takto sa voľba napájacieho systému stáva nesmierne dôležitou a pre koľajisko charakteristickou úlohou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.