Každá zmena so sebou prináša aj zádrhy. Inak to nie je ani tentoraz.
"Najväčším problémom je, že nemôžeme navyšovať stav zamestnancov a riaditeľ školy bude musieť k tomuto termínu zabezpečovať chod školy sám. To znamená, že bude mať za povinnosť počítať mzdy, robiť účtovníctvo," hovorí prednosta Okresného úradu Košice-okolie Ľuboš Pastor a dodáva, že každý z riaditeľov bude musieť využiť ľudí, ktorých má momentálne k dispozícii. "Je to obrovský problém, pretože v našom okrese máme síce 31 plne organizovaných škôl, avšak ďalších 39 je málotriednych. Nejedna zo škôl je veľmi malá a jej technický personál zákonite poddimenzovaný. Navyše krajský úrad nám oznámil, že školy nedostanú peniaze na počítače, ktoré by k práci potrebovali."
Prechodom škôl pod samosprávu obcí však môže podľa zákona nastať i kuriózna situácia, že riaditeľovi školy bude nadriadeným starosta, ktorý má stredné, či napríklad len základné vzdelanie. Podľa prednostu Ľ. Pastora majú na Slovensku len štyri percentá starostov a primátorov vysokoškolské vzdelanie.
Obrovským problémom sa však stanú málotriedne školy, kde nastane dilema ako zabezpečiť prevádzku týchto zariadení. "Nová koncepcia bude počítať náklady na jedného žiaka s tým, že sa to bude deliť do určitých kategórií. Samozrejme, že málotriedky sú samostatnou kategóriou, no ich budovy boli postavené za socializmu a sú kapacitne veľmi veľké. Počet žiakov je však nedostatočný. Pokiaľ táto škola nemá spádovú oblasť ostatných obcí, nie je šanca, aby ostatné obce na chod školy prispievali. Z vlastného rozpočtu malých obcí bude problematické dotovať jej chod. To znamená, že s najväčšou pravdepodobnosťou dôjde k rušeniu niektorých škôl," tvrdí prednosta.
Riaditeľka Základnej školy v Bohdanovciach Estera Čiesová je pripravená, že sa bude musieť naučiť podrobnosti účtovníctva. "Už dávnejšie sme sa rozhodli ísť cestou transformácie na právne subjekty, pričom sme predpokladali, že budú problémy. Keďže nemáme v zamestnaneckom pomere ekonómku a učitelia tieto veci robiť nevedia, neviem, ako to budeme riešiť. Musíme si naštudovať kopec literatúry, Zákonník práce, právnické brožúrky. Budeme sa učiť účtovať. Inú možnosť nemáme," poznamenala riaditeľka ZŠ Bohdanovce, ktorá skutočnosť, že jej priamym nadriadeným môže byť človek s nižším vzdelaním, ako má ona sama, nevidí tragicky. "Kladiem proritu na medziľudské vzťahy, pokiaľ tie budú dobré, myslím, že to pôjde aj s tými ľuďmi."
Aj vedúca odboru školstva OÚ Košice-okolie Mgr. Eva Fazekašová očakáva chaos pri prechode niektorých právomocí na právne subjekty. "Niektorí starostovia plánujú zastrešiť málotriednu školu pod väčšiu plne organizovanú a málotriedky by tvorili akési satelity. Je však pravdepodobné, že sa niektoré zrušia," vraví E. Fazekašová a dodáva, že okresný úrad očakáva veľký nárast žiakov na plne organizované školy. "Ten však nezvládneme. Tieto školy nie sú schopné ďalších žiakov kapacitne pokryť. Nastane kolaps a nebude kde deti začleniť. Doprava do ďalšej plne organizovanej školy nebude možná kvôli vzdialenosti."
Riaditeľ Základnej školy v Čani Ladislav Ondruška tvrdí, že jedinou možnosťou bude návrat k spádovosti. "Vzniká situácia, keď to, či bude v dedine škola alebo nie, bude závisieť od obce. Finančné prostriedky v obciach nie sú, podľa môjho názoru bude potrebné vytvoriť spádovosť. V podstate sa vrátime tam, kde už sme niekedy boli. Najdramatickejšie to bude pre obce, kde táto spádovosť nie je, na druhej strane vo veľkých školách sa dá vyučovanie zabezpečiť na oveľa vyššej úrovni. Samozrejme na úkor psychických záležitostí, či zvýšených výdavkov rodičov," dodal L. Ondruška.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.