sa napríklad dozvedel, že jeho plavky stratili elasticitu a stali sa nepoužiteľné preto, lebo sa v nich kúpal v chlórovanej vode. Plavky si vraj znehodnotil sám. Predajca mu odkázal, že výrobok nepatrí do vody s chlórom a odmietol uznať reklamáciu.
Inej spotrebiteľke po pár noseniach zožmolkovatel nový pulóver. Keď ho chcela vrátiť, predajca sa bránil argumentom, že zákazníčka nemá nosiť na svetri kabelku. Žmolky si podľa neho spôsobila vlastnou vinou.
V oboch prípadoch sa zákazníci obrátili na autorizovanú skúšobňu a zaplatili si odborný posudok. Ten potvrdil chybu výrobkov. Sťažnosť zákazníkov teda bola na mieste.
Podľa informácií z viacerých autorizovaných skúšobní, väčšina posudkov sa končí v neprospech predajcov. Týka sa to najmä topánok, odevov a textilu. „Až v 90 percentách našich posudkov je v práve zákazník," hovorí Jozef Šesták, riaditeľ žilinského Výskumného ústavu textilnej chémie, ktorý znalecky posudzuje textil a odevy. Kým pred dvoma-troma rokmi tu prijímali ročne okolo 30 žiadostí o posudok, teraz dvakrát toľko. V drvivej väčšine od bežných zákazníkov. Iba štyrikrát požiadal o posudok vlani súd. Najviac nespokojných žiadostí sa spájalo s kvalitou plaviek, šiat z drahších materiálov a športových vetroviek.
Znalecký posudok potrebuje zákazník ako argument voči predajcovi. Po takomto dôkaze obchod spravidla reklamáciu uzná a súdu sa možno vyhnúť.
Mnohonásobne viac žiadostí o posudky sa týka obuvi a výrobkov z kože, ročne vyše 600.
V 466 prípadoch sa vlani vypracúvali aj posudky. „Keď ľudia zistia, čo ich to stojí, niektorí od žiadosti odstúpia. Robili sme to potom tak, že sme spotrebiteľovi najprv oznámili, či bude posudok v jeho prospech. Potom s tým súhlasí. V takom prípade má totiž nárok na vrátenie všetkých výdavkov spojených s dokazovaním chyby výrobku predajca mu to musí uhradiť," hovorí Jozef Krošlák, riaditeľ Vipotestu Partizánske, autorizovanej skúšobne obuvi, kožiarskych a galantérnych výrobkov.
Slovenská obchodná inšpekcia vlani vybavila 1475 podnetov okolo reklamácií. Len asi tretina bola opodstatnená.
(ru)
Záručné lehoty
Záručné lehoty podľa Občianskeho zákonníka:
- všeobecná záručná lehota 6 mesiacov
- potravinársky tovar 8 dní
- krmivá 3 týždne
- zvieratá 6 týždňov
- veci, ktoré sa rýchlo kazia (mäso a iné potraviny) na druhý deň.
Reklamácie
Ak sa chyba na reklamovanom výrobku nedá odstrániť, zákazník má právo na výmenu alebo na vrátenie peňazí.
Ak sa chyba na výrobku odstrániť dá, zákazník má právo žiadať jej opravu alebo výmenu určitej časti. Predávajúci mu môže výrobok aj vymeniť za nový, ale o tomto rozhoduje jedine predávajúci, nie je na to právny nárok.
Povinnosťou predávajúceho je prevziať reklamáciu a dať o nej písomný doklad. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní, do tejto lehoty musíte dostať vyrozumenie, či predávajúci uznal opodstatnenosť reklamácie, alebo nie. Odstrániteľnú chybu musí predávajúci vybaviť odborne, bezplatne a včas, bez nároku na náhradu nákladov, ktoré mu vznikli pri oprave chyby. Ak sa odstrániteľná chyba neopraví do 30 dní, klasifikuje sa to ako chyba, ktorá sa nedá odstrániť a zákazník má právo na vrátenie peňazí.
Autor: jk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.