telekomunikačný trh pristupili k úprave regulovaných cien na rok 2002. Základnými zmenami sú zavedenie časovej tarifikácie vo forme sekundovej tarifikácie po prvej minúte, zmena cien pre rôzne druhy volaní a v rôznych typoch prevádzok. Ceny sa v priemere zvýšili pre domácnosti o 3,2 percenta a o 3,9 percenta pre podnikateľov. Veľa sa toho nahovorilo o predpokladanom zrušení malého užívateľského programu, určeného ľuďom, ktorí veľa netelefonujú.
"Sme dosť dlžní zákazníkom, mali by sme viac vysvetľovať. Nikdy sme nepovedali, že rapídne zvýšime ceny, alebo zrušíme malý užívateľský program. Ten bol síce modifikovaný 1. júla 2001, ale zostáva v platnosti minimálne do augusta. Teda pre občanov, ktorí majú hlbšie do vrecku, stále platí. Samozrejme, ak pribudnú aktuálne zmeny, budeme zákazníkov informovať," hovorí prezident Slovenských telekomunikácií, a. s., Ladislav Mikuš.
V tejto súvislosti je však zaujímavé, že aj napriek ochote telekomunikácií vychádzať zákazníkom v ústrety táto spoločnosť zaznamenáva neustály úbytok pripojených užívateľov. "Za minulý rok od nás odišlo okolo 100-tisíc zákazníkov, čo je dosť, ale asi 10 percent sa vrátilo späť. Viete, momentálne sa nemôžeme porovnávať s mobilnými operátormi, pretože oni majú inú štruktúru aj napriek tomu, že ponúkajú hlasovú službu. Máme síce porovnateľné programy, veď program s 20 voľnými minútami, ktorý priniesol jeden z mobilných operátorov, je takmer totožný s naším malým užívateľským programom. Iste, akonáhle zavedieme sekundovú tarifikáciu aj pre celú masu užívateľov klasických telefónnych prípojok, čo má byť koncom roka, opäť sa priblížime konkurencii."
Akým spôsobom chcete teda bojovať o zákazníka?
"My sme síce pomalí, ale sme v inej pozícii ako mobilní operátori, pretože my firmu reorganizujeme a oni ju budovali od nuly. Samozrejme, že mobilná komunikácia je postavená na iných základoch ako komunikácia linkového operátora. My musíme jednoducho natiahnúť drôty. Konkurovať môžeme v súvislosti s dátovými službami a pripojením na internet. Preto sme aj tento rok na základe želania verejnosti ponechali sadzby na pripojenie ISDN v platnosti. Máme dostatočnú kapacitu a nikdy sa nám nestalo, že by sme vypadli. Pokiaľ nám niekto neprestrihne drôt."
Práve v súvislosti s internetom ste nedávno vzbúrili verejnú mienku. Na popud užívateľov zareagovali všetky inštitúcie, vyjadrovali sa politici, no vám trvalo neskutočne dlho, kým ste zaujali k problému postoj.
"Slovenské telekomunikácie sú akciovou spoločnosťou, majú dvoch veľkých akcionárov, ktorí sa musia navzájom dohodnúť. Výkonný manažment musí mať súhlas majiteľov firmy. Na predstavenstve koncom januára sme však veci dotiahli do úspešného konca."
Zákazníka však vaše problémy nezaujímajú.
"To je pravda, ale sme veľká firma a u nás sa zmeny realizujú pomalšie. Verím, že vyjdeme v ústrety užívateľom internetu. Pripravujeme nový produkt ADSL, ktorý odskúšame v pilotnej prevádzke a pre tých, ktorí majú záujem o surfovanie, pôjde o zaujímavú záležitosť. Verejnosť často podlieha určitým vplyvom skupín, ktoré nevidia, prečo telekomunikácie musia účtovať také ceny, ako účtujú. Nechceme sa vyhovárať, ale podľa môjho názoru sú naše ceny porovnateľné s Maďarskom, Českou republikou, či Poľskom. V Čechách je už rok liberalizácie telekomunikačného trhu, my to sledujeme a určite to bude mať vplyv na našu marketingovú politiku."
Vaši zákazníci sa sťažujú na spôsob fakturácie, nakoľko dátum splatnosti uvedený na účte sa považuje za dodržaný len v prípade, ak v príslušnom dátume dôjdu peniaze na váš účet. Inak si účtujete pokutu.
"Prosím? Neviem o tom, pozriem sa na to a v prípade, že by to tak bolo, zákazník sa môže obrátiť aj priamo na mňa."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.