cena a čím majetkom vlastne sú, vysvetľuje riaditeľ Bytového družstva Spišská Nová Ves Ing. Vladimír Filinský vo svojom stanovisku adresovanom nie príliš spokojnému zákazníkovi Jozefovi Jánošíkovi z Topoľovej ulice v Spišskej Novej Vsi. "Bytové družstvo je v nájomných a vlastníckych bytoch povinné zabezpečiť výmenu vodomerov, u ktorých je ciachovacia doba na studenú vodu šesť a na teplú štyri roky. Výmena vodomerov sa teda zabezpečuje v ciachovacích dobách a po demontáži sa po repasácii, teda obnove, montujú do ďalších bytov. Napriek tomu, že ich nájomníci majú v byte, však nie sú ich majetkom. Stále patria bytovému družstvu a obyvatelia za nich platia nájom," objasňuje.
Tým odpovedá na dotazy občanov, ktorí sa čudujú, prečo im demontované vodomery nikto nevracia. Treba si uvedomiť, že nepatria do pôvodného vybavenia bytu. "Vodomer majú vlastníci bytov len v nájme a platia zaň do fondu meracej techniky desať korún mesačne za jeden kus," dodáva riaditeľ.
Demontované vodomery bytové družstvo teda opätovne podľa životnosti dáva na ciachovanie a obnovu a po týchto úkonoch sú použiteľné v ďalších bytoch. Niektoré typy sú práve vďaka týmto praktikám aj opraviteľné.
Bytové družstvo v Spišskej Novej Vsi pri výbere vodomerov formou repasácie vychádzalo z ponúk firiem Regena Strážske, Rumit Slovakia Spišská Nová Ves, Damarf Spišská Nová Ves a Dasco s. r. o. Spišská Nová Ves. "Vzhľadom na najvhodnejšie cenové ponuky, termíny dodania a dĺžky záruk sme vybrali firmu Damarf. U nich je stanovená cena repasovaného vodomeru na 242 korún. Jednotlivé obytné bloky platia za výmenu tohto zariadenia prostredníctvom fondu opráv, kam prispievajú dvadsiatimi korunami. Práve vďaka tomu bytové družstvo zabezpečuje celoročný servis vodomerov pri upchatí, zarosovaní, pretekaní cez tesnenia príp. pri zablokovaní vodomeru a nevynecháva ani evidenciu na osobnom liste bytu o výmene vodomerov, odpisoch vody a dvoch ročných odpisoch. V prípade nedostatočných odpovedí sme ochotní podať ďalší osobný výklad na akékoľvek dotazy," uvádza sa ďalej v stanovisku riaditeľa.
J. Jánošíkovi však uvedené odpovede nestačia. Argumentuje tým, že vlastníci a užívatelia bytov majú právo dozvedieť sa, kam odchádzajú ich financie. Domoví dôverníci, ktorí sú v jednotlivých blokoch, podľa jeho slov uvedenej problematike vôbec nerozumejú, a preto od bytového družstva nepožadujú podrobné informácie. Zabúda však na fakt, že neschopnosť domového dôverníka nemusí tolerovať. A na druhej strane riaditeľ bytového družstva sa nebráni osobnej konzultácii s ním.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.