našej triedy konečne niečo urobiť," otvorí tému triedna učiteľka 7.B. na ZŠ Janigova, RNDr. Marta Vicenová. Podľa jej skúseností totiž i to najnevinnejšie previnenie treba riešiť hneď v zárodku, žiaci ináč nadobudnú tendenciu bez trestu si dovoliť viac a problém mnohokrát vygraduje do rozmerov, kedy je už často ťažko riešiteľný.
Projekt zameraný na prevenciu pred šikanovaním začala RNDr. Vicenová už minulý rok ako vlastnú aktivitu, čím ZŠ sa Janigova stala a pravdepodobne stále je košickým unikátom. "Stále sa len konštatuje, že šikanovanie tu je, ale tým to hasne. Spomínaný výskum cez dotazníky sa uskutočnil i v ostatných okresoch, ale nič sa neriešilo. Hoci ponuku pridať sa k programu, ktorý sme rozbehli dostali i ostatné triedy a školy, zostali sme stále sami. O význame tohoto projektu však svedčí fakt, že toho roku sa k nám pridali i pracovníci Pedagogicko-psychologickej poradne," dodáva učiteľka.
Spoločne so svojimi žiakmi si v rámci projektu vypracovala dohodu, v ktorej si určili, čo im druhí nesmú robiť. Zakázané je napríklad prezývanie, bytie, kopanie, štípanie, vylučovanie z kolektívu, branie a ničenie cudzích vecí, kričanie na iného či pichanie ostrými predmetmi. Dohoda je vyvesená v triede na viditeľnom mieste a ak ju niekto poruší, tak za to podľa jej pravidiel musí niesť následky.
"So žiakmi si denno denne pripomíname, že k sebe budeme ohľaduplní, čestní a láskaví, zastaneme sa slabšieho a navzájom si budeme pomáhať. Ak sa spomínané predsavzatia porušia, dieťa, ktoré sa priestupku dopustilo, si samo vyberie sankciu, teda jedno z dopredu určených výchovných opatrení. Ide napríklad o trávenie prestávok pri dozore na chodbe, týždenníctvo, nahradenie zničenej veci, či vysvetlenie svojho správania pred celou triedou. Ak je však priestupok väčšieho charakteru, prizývame si k rozhovoru so žiakom-previnilcom jeho rodiča, triedneho učiteľa, šikanovaného žiaka a najnovšie i psychológa či pedopsychiatra," vysvetľuje triedna učiteľka a dodáva: "Vedenie školy nám umožnilo rozdeliť triedu na dve skupiny a za mesiac uvoľnilo jednu hodinu občianskej a hudobnej výchovy. Na týchto hodinách sa snažíme diskutovať o problémoch šikanovania, čo pomáha uceliť kolektív."
Aby sa žiaci nebáli oznamovať prípady šikanovania, majú v triede umiestnenú špeciálnu urnu, do ktorej hádžu lístky so svojimi starosťami a požiadavkami. Keď sa urna zaplní, na triednickej hodine sa problémy detí riešia. "Musím skonštatovať, že od začiatku projektu je týchto lístočkov stále menej, žiaci sa neboja upozorniť na bezprávie a diskutovať medzi sebou. Ak deti vidia, že nám na nich záleží a ich problémy sa promptne riešia, šikanovania ubúda. Ak sa nejaké objaví, najčastejšie ide o slovné napádanie a citové vydieranie. Za plus považujem i to, že mnoho prípadov šikanovania vychádza pričinením žiakov samotných z anonymity, kedy sa nebojí priznať ani šikanovateľ ani jeho "obeť". Naše riešenie a konečný efekt je tak viditeľnejší," dokončí triedna učiteľka.
V každej triede, dokonca i výberovej sa podľa odborníkov nájdu žiaci, a nemusia to byť vždy žiaci s problémom správania, ktorí majú sklon k šikane svojho okolia, čím trpí kolektív triedy, jednotlivci, ich prospech a tým vyučovací proces ako taký. Podľa RNDr. Vicenovej však jej lokálna aktivita nerieši problém, pomôcť by mohlo napríklad vypracovanie oficiálneho celoslovenského projektu, podobného ako v prípade protidrogovej prevencie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.