spoločnosti rozhodli riešiť nie príliš štandardnou formou. Dve električky, ktoré momentálne vozia Košičanov, mestské koľaje opustia.
Ako sme sa dozvedeli, obe električky poputujú do spoločnosti ČKD Praha, odkiaľ dostane DPMK ako protihodnotu náhradné diely na opravy električiek. Ide o výmenný obchod, pričom ČKD predá vozne do Sarajeva.
"Je pravda, že máme málo peňazí, pričom električky si údržbu vyžadujú. Keďže nie je na náhradné diely, rozhodli sme sa situáciu urgentne riešiť. Naše električky by mali v dohľadnom čase jazdiť v Sarajeve, odkiaľ nám majú za ne zaplatiť. Za tieto peniaze nám ČKD Praha pošle náhradné diely a vlečný vozeň nízkopodlažnej električky. Ten však bude bez motorov. Ak by sme to neurobili, nastali by obrovské problémy, ktoré by sa dotkli dopravy v meste," hovorí riaditeľ dopravného podniku Igor Reiprich.
Ako uviedol, ide o električky s rokom výroby 1989, ktoré sú v bežnej prevádzke. V DPMK majú síce aj staršie vozne, no tie by vzhľadom na vek ako aj technický stav s určitosťou nikto nechcel. "Ide o akúsi strednú triedu kĺbových električiek, ktorých máme šestnásť. Zmluva medzi DPMK a ČKD je na spadnutie, mala by sa podpísať v najbližších dňoch. Na električky bol urobený znalecký posudok. Podobnú transakciu sme urobili už viackrát, pričom pred deviatimi rokmi sme podobným spôsobom predali električky do bývalej Juhoslávie. Mali by jazdiť po Sarajeve," dozvedáme sa od I. Reipricha.
Električky opustia Košice v priebehu niekoľkých dní.
"Len čo dôjde k podpisu zmluvy, trochu vozy umyjeme a pošleme do Prahy. Musíme si však dávať veľký pozor, pretože podľa skúseností s obchodníkmi z oblasti bývalej Juhoslávie sa tí snažia robiť rôzne prieťahy s platením. Pri poslednom predaji električiek do Sarajeva požadovali šesť vozňov, no nemali peniaze. Vozne z Prahy do Bosny a Hercegoviny budú presunuté na etapy, podľa toho, či dôjdu peniaze na účet, alebo nie."
Predseda dozornej rady DPMK Ing. Ján Šarák nevidí v tejto transakcii veľký problém. "Dopravný podnik má 140 električiek, pričom prevádzkuje len zhruba 86. Z toho vyplýva, že zhruba 35 percent je nevyužitých. Použitie niektorých dielov zo starších typov nepoužívaných vozňov však nie je možné. Je to špecifická situácia, veď napríklad v Londýne, aj keď tam električky nepremávajú, využívajú každý autobus na 100 percent. V čase, keď je všetko nákladné, si uvedomujú, že skladovať staré autobusy nie je ekonomické. Podobne je tomu tak aj v prípade dopravného podniku a pokiaľ viem, niečo také sa chystá aj na železnici. Dozorná rada nemá voči postupu vedenia DPMK výhrady, veď oni zodpovedajú za prevádzku," uviedol J. Šarák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.