bytové družstvo Technika Južná trieda 33 malo v roku 2001 uzavretú zmluvu na odvoz a likvidáciu domového odpadu s TSMK a následne so spoločnosťou Kosit a to v rozsahu nájmu 1100 litrového kontajneru a odvozu odpadu trikrát za týždeň. Skutočné náklady boli vo výške 20 351 Sk za rok," vysvetlil nám Ing. Wilfried Sleziak, správca spomínaného bytového družstva. "Keďže v tomto roku musí platiť každý obyvateľ domu, bude k dispozícii čiastka 94 osôb krát 650 Sk, čo je spolu 61 100 Sk za rok. Rozdiel teda bude vo výške 40 748 Sk za rok."
Správca družstva Technika je presvedčený, že mesto nepostupovalo pri realizácii Zákona o odpadoch správne, keď v dotazníku nebola daná možnosť množstevného zberu aj obyvateľom obytných domov.
"Zákon hovorí, že platiteľom poplatku je vlastník, správca alebo nájomca nehnuteľnosti. Ak je nehnuteľnosť, byt alebo nebytový priestor v spoluvlastníctve viacerých vlastníkov, je platiteľom zástupca alebo správca určený vlastníkmi. Ak by platiteľom bol správca určený vlastníkmi, v našom prípade BD Technika, ktorý vie preukázať, že využíva množstvový zber, potom sadzba poplatku podľa paragrafu 10 bude, citujem ´najmenej 80 Sk za osobu a kalendárny rok´."
Podľa Ing. Sleziaka, by minimálne náklady na odvoz a likvidáciu domového odpadu boli vo výške 27 872 Sk, ak by sme k minuloročným nákladom 20 352 Sk pripočítali 7520 Sk (94 občanov krát 80 Sk).
"Rozdiel v objeme 33 228 Sk nikto nevysvetlil. Občanom mesta nebolo vysvetlené ani to, ako došlo k schválenej cene 650 korún."
Námestník primátora Jozef Filas tvrdí, že ešte pred schválením VZN mesto rokovalo so väčšími správcami bytových domov, ktorí však deklarovali, že by sa ujali funkcie platiteľa poplatkov po poverení vlastníkov, či nájomcov, ale za úhradu. "To by ešte navýšilo cenu ročného poplatku," argumentuje Filas, prečo mesto napokon zvolilo systém priamych poplatkov od občanov bez prostredníckych organizácii. "Cena 650 korún je vykalkulovaná tak, aby sa v meste Košice vytvoril dlhodobo udržateľný a ekologicky vyhovujúci systém zberu, zvozu a zneškodnenia odpadov. Všetci občania si musíme uvedomiť, že spaľovňa komunálneho odpadu prejde v najbližších dvoch rokoch kompletnou rekonštrukciou tak, aby spĺňala prísne limity. Modernizácia si bude vyžadovať niekoľkostomiliónové investície, ktoré sa musia investorovi vrátiť. To je logické, veď to nie je žiadny Dedo Mráz," vysvetľuje Jozef Filas.
"V cene sú zakalkulované aj vplyvy inflácie, zvýšenia vstupných energií a náklady spojené so zavedením separovaného zberu. Kosit postupne rozmiestňuje 740 kontajnerov na separovaný zber po celom meste, samozrejme okrem tých, ktoré slúžia na odpad. Menší poplatok by neumožňoval zabezpečiť zvoz, zber a zneškodnenie odpadu pre 250 tisícové mesto."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.