Korzár logo Korzár

Na Slovensku sa začína privatizácia autobusovej dopravy

Na otázky o privatizácii podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a situácii v osobnej preprave vo svete nám odpovedal Cyril-Hervé Carniel,

generálny riaditeľ spoločnosti Connex pre Česko, Slovensko a Maďarsko.

Conex zatiaľ ako jediný avizoval záujem o všetkých sedemnásť podnikov SAD. Pri ktorých teda predložíte ponuku?

"Zatiaľ sme pripravili ponuku pre SAD Bratislava. Máme informácie, že v súčasnosti je možné sprivatizovať dva podniky, ten druhý je v Dunajskej Strede. Pre časovú tieseň sme sa nemohli sústrediť na oba. Bratislava bude zároveň akýmsi otestovaním privatizácie na Slovensku. Ak zistíme, že je plne korektná, predložíme ďalšie ponuky, a naopak ak nie, stiahneme sa niekam inam."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O SAD-ky je napriek ich neutešenej ekonomickej situácii pomerne vysoký záujem. Hovorilo sa až o dvesto záujemcoch, z čoho asi 40 sa považovalo za serióznych. Ako si to vysvetľujete?

"Dvesto je naozaj nezvyčajne vysoké číslo, ale treba vychádzať z toho, že záujem je o spolu 17 podnikov. Pri niektorých je záujemcov možno 30 pri iných sedem alebo aj menej. Druhá vec je, že investori sa mali prihlásiť už v roku 2000 a vtedy sme ešte presne nepoznali pravidlá privatizácie. Časť sa preto mohla prihlásiť len preto, aby získali informácie, bez toho aby mali eminentný záujem. Investorov by som rozdelil do troch skupín. Jedna skupina sa nezaujíma o prepravu, ale iba o majetok podnikov a radi by zarobili na jeho ďalšom predaji. Tí by však podľa kritérií privatizácie nemali uspieť, pretože najprv bude potrebné do podnikov investovať. Druhá skupina sú zahraničné spoločnosti, ale štátne. Aj to sa zdá ťažko prijateľné. Štát SAD-ky dotuje a očakávam, že bude aj ďalej. Takto by z dotácií zo štátneho rozpočtu Slovenska mali úžitok štátne spoločnosti z iných krajín. Posledná skupina sú profesionálne firmy podnikajúce v preprave, ktoré majú záujem angažovať sa dlhodobo. A tých je zo spomínaných dvesto možno len desať alebo aj menej."

SkryťVypnúť reklamu

Connex je nadnárodná spoločnosť, ktorej obrat v roku 2000 dosiahol 132 miliárd korún. Čo môžu podniky SAD ponúknuť pre globálne pôsobiacu spoločnosť?

"Problém nespočíva v tom, či je pre nás zaujímavejšie privatizovať SAD-ku v Bratislave alebo napríklad v Košiciach. Vo svete je v súčasnosti asi len 20 percent súkromnej prepravy. Až 80 percent teda stále zostáva v štátnych rukách. Tento pomer sa začína rapídne meniť v prospech privátnych vlastníkov. Hoci sme globálnou spoločnosťou, nemáme na to, aby sme boli prítomní všade. Otázka stojí tak, či budeme investovať viac v Spojených štátoch, Južnej Afrike, Japonsku alebo na Slovensku. Pre Slovensko rozhodli tri dôvody - ekonomický rast, podnikateľské prostredie a celková stabilita. Máte tiež vysokokvalifikovaných odborníkov v oblasti dopravy. Keď to spojíte s finančnými prostriedkami, ktoré chýbajú, mohol by vzniknúť zaujímavý súlad."

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlový park podnikov SAD je enormne zastaraný, vo veku technickej životnosti, čo je osem rokov je asi len sedemnásť percent autobusov. Hovorilo sa preto aj o tom, že by bolo výhodné, ak by do nich vstupovali investori, ktorí by dokázali rozhýbať aj výrobu autobusov na Slovensku. Máte v tejto oblasti nejaké skúsenosti?

"O výrobu nových autobusov záujem nemáme, nie je to totiž náš odbor. Preto si myslím, že by sme Slovensku nič výnimočné nepriniesli, ak by sme začali vyrábať autobusy. Slovenskí výrobcovia môžu teda pokojne spávať, Connex ich nebude vyrušovať.

Ale je pravda, že vozidlový park je nutné čo najskôr obnoviť. Tak je postavený aj mechanizmus privatizácie - núti, aby sa investori o tieto investície postarali. Bolo by však nerozumné nakúpiť veľké množstvo autobusov okamžite a zasa pár rokov nič v tejto oblasti neurobiť, pretože problém by sa o päť alebo desať rokov vrátil."

Ako teda rieši konkrétne vaša ponuka obnovu vozidlového parku?

"Nechcem mať sumu, ktorú by sme investovali do autobusov zajtra v novinách. Preto môžem povedať iba, že ponuky záujemcov sa líšia práve tým, koľko autobusov sú ochotní nakúpiť. Mechanizmus privatizácie spočíva v tom, že v prvom období bude mať majoritu štát. Nový investor zvýši kapitál podniku a potom sa so štátom dohodne na spôsobe investícií. My by sme investovali najmä do nových autobusov, ktoré by mali tvoriť základ, zvyšok môžu byť aj ojazdené, ktoré môžu pomôcť na tri - štyri roky. Zvyčajne pracujeme s miestnymi regionálnymi aj národnými spoločnosťami. Vzhľadom na to, že štát bude mať majoritu, nákupy sa budú realizovať tendrami. Napríklad v Čechách, sme nakúpili až 90 percent autobusov domácej výroby. Obnova zároveň nesmie byť oddelená od údržby. Sotva by pomohlo nakúpiť nové autobusy, ak by sa pravidelne neudržiavali. Treba povedať, že plná obnova je možná do štyroch alebo šiestich rokov. Ak niekto povie, že by to dokázal hneď, musel by to byť kúzelník."

Ceny za osobnú prepravu podliehajú na Slovensku regulácii. Zľavy sú zároveň nadštandardné v porovnaní s inými európskymi krajinami. Môže to byť pre investorov problém? Predpokladáte, že sa budú ceny po privatizácii meniť?

"SAD teraz naozaj ponúka pomerne nízke ceny, ale na druhej strane prijíma aj dotácie. My nemáme nijaké nezvyčajné ambície ceny meniť, ak zostanú dotácie zachované. Náš odbor je preprava ľudí. Radšej by som teda prepravil troch ľudí, ktorí mi dajú po jednej korune ako dvoch, ktorí zaplatia korunu päťdesiat. Slovensko by malo potvrdiť, že politika dotácií bude pokračovať aj v ďalších rokoch, potom investori, ktorí do SAD-iek vstúpia, nebudú ceny zvyšovať. To je aj príklad Českej republiky, kde pôsobíme od roku 1998, nakúpili sme tam už asi 1100 autobusov a ceny sme zatiaľ nezvyšovali."

Aká je situácia vo verejnej doprave v Európe, aká je konkurencia?

"Našimi konkurentmi paradoxne nie sú iní dopravcovia, ale skôr osobný automobil. Zvlášť v strednej Európe, kde tento trh rýchlo rastie. Takáto situácia bola pred niekoľkými rokmi aj na Západe. Viedlo to k enormnému poklesu využívania verejnej dopravy, čo nám spôsobilo veľké problémy. Neúnosná bola aj situácia čo do znečistenia životného prostredia, parkovania v meste, bezpečnosti a stratených hodín v zápchach. Miestne orgány preto začali prijímať opatrenia na obmedzenie premávky áut. Niekedy išlo o opatrenia extrémne prísne ako napríklad zavedenie mýta pri vstupe do mesta, zákaz vjazdu do centra. V niektorých francúzskych mestách sú tieto zákazy stále prísnejšie. Opatrenia, samozrejme, boli v prospech rozvoja verejnej dopravy. Ja tu vidím rozdiel so situáciou v strednej Európe v tom, že ak budete predvídavejší, nebudete musieť riešiť také problémy ako my teraz. My sme napríklad úplne zrušili električkové koľajnice a siete pre trolejbusy, vytvorili sme namiesto toho parkoviská priamo v centrách miest pre autá. Teraz musíme doslova poľovať na motoristov a vyháňať ich z miest. Veľmi ťažko získavame priestor na vytvorenie pásu na cestách pre verejnú dopravu. Znova kladieme koľajnice tam, odkiaľ sme ich pred 30 rokmi vytrhali. Vy ste si zachovali infraštruktúru a napriek potrebným investíciám do vozidlového parku, máte silne zachovanú tradíciu verejnej hromadnej dopravy, predpokladám, že pôjdete rýchlo nahor."

Je tento biznis ziskový?

"Osobná preprava nie je extrémne ziskový biznis. Ziskovosť je relatívne mierna, ale na druhej strane stála. V takýchto spoločnostiach predstavuje zisk bežne dve až päť percent z celkového obratu, čo je už veľmi dobrý výsledok. A myslím, že tomuto scenáru by mohlo zodpovedať aj Slovensko."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 351
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 468
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 214
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 753
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 736
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 687
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 929
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 32 763
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 849
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 414
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 833
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 410
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 116
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 245
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 202
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 32 763
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 849
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 414
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 833
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 410
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 116
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 245
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 202
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu