Niektoré deti sa prejavujú nadmernou pohyblivosťou, ktorá sa často spája s roztržitosťou, neschopnosťou posedieť na jednom mieste. V škole sú
Alexander Kvietok
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
nesústredené, stále vyrušujú, vybiehajú z lavice, drgajú do spolužiakov a pod. Ich žiacka knižka je plná upozornení.
Mnohí rodičia na to reagujú tak, že dieťa trestajú a ťažkosti sa ešte viac fixujú, ba priraďujú sa aj ďalšie. Takéto dieťa je potom nešťastné, pretože ho neprijímajú kladne, často ho neľúbia, hoci to najviac potrebuje.
Ide skutočne o zlé deti? Zväčša tú to deti, ktoré potrebujú pomoc. V krajných prípadoch treba vyhľadať pomoc odborníkov - neurológov, prípadne iných lekárov. Pokiaľ dieťa nemusí brať lieky, mali by sme sa pokúsiť zlepšiť jeho stav primeranou výchovu. Aj tu môžeme vyhľadať pomoc odborníkov - psychológov. Doma by sme sa nemali zlostiť na správanie dieťaťa, skôr systematicky a trpezlivo cvičiť vedomú reguláciu správania, sebaovládania, sústredenosť a pod. Dá sa to dosiahnuť skôr kratšími úlohami a povinnosťami, za ktoré dieťa pochválime. Mali by sme mu upraviť životné podmienky tak, aby sa mohlo správať čo najprirodzenejšie.
Dieťa potrebuje pohyb. Nútiť ho, aby bolo pokojné, obmedzovať ho, trestať za nadmernú pohyblivosť nie je správne. To iba zvyšuje jeho napätie. Treba ho zapojiť do rôznych, samozrejme, primeraných domácich prác, aby mohlo vykonať niečo užitočné aj pre druhých a pestovalo svoju zodpovednosť. V škole by malo mať vytvorené podmienky na to, aby mohlo častejšie opustiť miesto, napr. rozdávať zošity, utierať tabuľu a pod. Niektoré z týchto detí navštevujú špecializované triedy pri ZŠ. Dieťa sa tam učí ako v riadnej ZŠ, len s inými, špecifickými prístupmi učiteľov k nemu.
Dôležité sú cvičenia pozornosti. Začíname knihami, odsekmi, ktoré dieťa spontánne zaujmú, ktoré sú preň príťažlivé. Neskôr môžeme dávať texty, v ktorých má napríklad hľadať chyby. Pomáhajú tiež hry, kde sa musí sústrediť na dlhší čas (pexeso, šach), neskôr športové hry s deťmi. Je v nich pohyb, ale platia aj pravidlá, ktoré dieťa musí dodržiavať, a takto sa učí lepšie ovládať svoje impulzy.
Jedným z najdôležitejších prostriedkov je dobrý režim dňa. Kratší čas sa má učiť, potom prestávka a zase učenie a pod. Často sú tieto deti impulzívne z nervozity, preto nadmerne pohyblivé deti potrebujú okrem pohybu, denného režimu aj viac odpočinku, najmä dostatok spánku.
Výchova takéhoto dieťaťa si vyžaduje veľa trpezlivosti a pokoja, lebo náprava je vec dlhodobá a konečný výsledok závisí od primeraného vzťahu a vedenia dieťaťa.