zákona 211/2001 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám boli pokusy zmeniť ho. Štátni úradníci neprejavili nadšenie z toho, že by mali občanom poskytovať informácie o činnosti jednotlivých odborov. Údajne ich to zdržiavalo v práci a platby za služby nemali priniesť efekt.
Aj mestá sa usilovali do svojich Všeobecných záväzných nariadení (VZN) zakomponovať definíciu utajovaných informácií, ktoré boli v niektorých prípadoch v rozpore s prijatým zákonom. Zmenili ich až po upozornení okresných prokurátorov. Stalo sa tak aj v Prešove.
Zaujímalo nás, ako často občania žiadali informácie na Okresnom úrade (OÚ) v Prešove. Podľa informácie tlačového tajomníka OÚ Andreja Lazoríka, vlani zaevidovali 55 žiadostí. "Žiadatelia mali najväčší záujem o rôzne údaje najmä z odboru životného prostredia. Týkali sa vydávania stavebných povolení a kolaudačných rozhodnutí, tiež znečisťovania vodných tokov, produkovania odpadov a ich likvidácie. Pre zaujímavosť, zaoberali sa aj vtáčou kriminalitou," uviedol a zdôraznil, že až polovicu všetkých žiadostí riešili práve na spomínanom odbore. Ďalším z frekventovaných bol odbor pozemkový, poľnohospodárstva a lesného hospodárstva (PP a LH), ale aj katastrálny. Kým na katastrálnom išlo zväčša o údaje súvisiace s evidenciou nehnuteľností, na PP a LH občania žiadali zoznamy vlastníkov lesov a urbariátov, ako aj reštitučných vysporiadaní. "Pozemkári mali aj špecifické požiadavky. Napríklad vyhotoviť zoznam všetkých užívateľov lesov v okrese s uvedením nielen katastrálneho územia, ale aj výmery lesa a dokonca adries štatutárnych zástupcov," konštatoval A. Lazorík.
Keď ľuďom vysvetlili, že pri ich požiadavke by museli požiadať 280 subjektov o súhlas na zverejnenie údajov, čo bude stáť asi 1 900 korún, od žiadosti upustili.
Tlačový tajomník pripomenul, že medzi žiadateľmi boli aj takí, ktorí sa na jednom odbore "zviditeľnili" až 16 podaniami a podľa jeho slov ich pracovníci odboru životného prostredia už dôverne poznajú. Netajil však, že nie všetkým žiadostiam o informácie na OÚ aj vyhoveli. "Desať bolo zamietnutých a päť postúpených iným povinným osobám," dodal.
Na otázku, aký finančný efekt priniesli poplatky za služby spojené s vydávaním informácií nám odpovedal, že celkom vybrali 712 korún, čo je zanedbateľná suma v porovnaní s množstvom práce a stratou času pracovníkov jednotlivých odborov, ktorí žiadané informácie museli vyhľadať, sumarizovať a expedovať. Najvyššiu sumu, 338 korún, zaplatil klient, ktorý žiadal 131 duplikátov dokumentácie, ktoré potreboval k súdnemu sporu medzi urbárskym spoločenstvom a Ministerstvom poľnohospodárstva SR.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.